320.000 επιχειρήσεις εκτός του νέου πλαισίου.
Bολές κατά Xρυσοχοΐδη Kαταλογίζουν στον υπουργό Περιφερειακής Aνάπτυξης ανακολουθία, αναίρεση προφορικών δεσμεύσεων και τελικά εγκατάλειψη του ελληνικού εμπορίου στην τύχη του «Κεραυνούς» κατά της επιλογής του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη για την επιλογή του να μη συμπεριλάβει στο σχέδιο του νέου επενδυτικού (αναπτυξιακού) νόμου τις εμπορικές επιχειρήσεις, εξαπολύουν οι εκατοντάδες χιλιάδες έμποροι της χώρας.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, 320.000 εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες καλύπτουν σχεδόν το 30% των επιχειρήσεων της ελληνικής οικονομίας, εξαιρούνται από το καθεστώς των ενισχύσεων του νέου επενδυτικού νόμου. Επιπλέον, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα ότι, ενώ δίνεται η δυνατότητα στις εμπορικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε επιχειρηματικά πάρκα, την ίδια στιγμή αποκλείονται από τον επενδυτικό νόμο.
Το νέο επενδυτικό – αναπτυξιακό πλαίσιο, που θεωρείται από τους παράγοντες του επιχειρείν κομβικής σημασίας για την επανεκκίνηση της οικονομίας φαίνεται όμως να διχάζει ευρύτερα τον επιχειρηματικό κόσμο. Έτσι, σοβαρές ενστάσεις διατυπώνουν ήδη ο ένας φορέας μετά τον άλλο, ενώ υπενθυμίζεται η μεν δημόσια διαβούλευση του πλαισίου κινήθηκε σε ασφυκτικά χρονικά όρια και ολοκληρώνεται σήμερα. Συγχρόνως, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου, αναγόρευσε και επισήμως τον νέο αναπτυξιακό νόμο ως την πρώτη νομοθετική προτεραιότητα της κυβέρνησης μόλις η Βουλή επαναλάβει το νομοθετικό της έργο, αμέσως μετά δηλαδή την εορταστική περίοδο. Τι υποστηρίζουν οι έμποροι Ανακολουθία, αναίρεση προφορικών δεσμεύσεων και τελικά εγκατάλειψη του ελληνικού εμπορίου στην τύχη του καταλογίζουν στον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης οι έμποροι. Και μιλούν για απρόσμενη έκπληξη και τεράστια δυσαρέσκεια που προκαλεί η επιλογή αποκλεισμού του εμπορίου από τα κίνητρα φορολογικά και οικονομικά του νέου επενδυτικού πλαισίου.
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος κατατέθηκε από τον κ. Χρυσοχοϊδη στο υπουργικό συμβούλιο πριν από 15 ημέρες περίπου, όμως η συζήτηση και έγκρισή του από αυτό συνέπεσαν και με την συζήτηση και έγκριση του πολυνομοσχεδίου για τις εργασιακές σχέσεις και τις αλλαγές στις ΔΕΚΟ. Ως εκ τούτου δεν έλαβε και την αναμενόμενη ευρύτερη δημοσιότητα, παρότι πρόκειται για ένα πλαίσιο που με μεγάλη αγωνία ανέμενε το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας, προσβλέποντας στην ενίσχυση της ρευστότητας και της υλοποίησης διαφόρων επενδυτικών προτάσεων εν μέσω της βαθιάς ύφεσης που αντιμετωπίζει η χώρα και με κύριο στοιχείο της μια αγορά που χειμάζει.
Μάλιστα το τελικό σχέδιο ήρθε προς δημόσια διαβούλευση με καθυστέρηση τριών και πλέον μηνών από την κατάθεση του πρώτου πλαισίου επί υπουργίας της Λ. Κατσέλη, με αποτέλεσμα η κατάσταση των επιχειρήσεων διαρκών να επιδεινώνεται, τα λουκέτα να αυξάνονται και η απαισιοδοξία να κυριαρχεί στην αγορά. Ωστόσο, με τη δημοσιοποίηση του πολυναμενόμενου νέου πλαισίου, οι χειρότεροι φόβοι ολόκληρων επιχειρηματικών κλάδων, όπως οι έμποροι, επιβεβαιώθηκαν.
Έτσι, ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο σχέδιο του νέου νόμου, δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων οι τομείς και κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, εκτός από το χονδρικό και λιανικό εμπόριο αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Επίσης, δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων τα επενδυτικά σχέδια, που συνδέονται με την εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς και τα σχέδια εμπορίας εγχώριων προϊόντων. Επίσης, ο κλάδος του εμπορίου κατά περίεργο τρόπο εξαιρείται από την γενική επιχειρηματικότητα, τη νεανική επιχειρηματικότητα, τα ειδικά επενδυτικά σχέδια, την δημιουργία συνεργασιών και την επιχειρηματική δικτύωση (clusters). Οι αντιδράσεις
Αποφασισμένοι να αντιδράσουν οι φορείς των εμπόρων, όπως η ΕΣΕΕ και πολλοί εμπορικοί σύλλογοι, διαμαρτύρονται για το ότι ο κ. Χρυσοχοϊδης δια του νομοθετικού πλαισίου που εισάγει αντιμετωπίζει το εμπόριο ως παράπλευρη οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να του αποδίδει τη δέουσα και ζωτική σημασία για την οικονομία, την απασχόληση και την κοινωνία. Ενώ, ειδικά στη σημερινή συγκυρία, το εμπόριο θα πρέπει να παίξει τον παραδοσιακά δυναμικό του ρόλο μεταξύ παραγωγής και κατανάλωσης, είτε μέσω του εσωτερικού είτε μέσω του εξωτερικού εμπορίου, ως ο μόνος ασφαλής δρόμος για την αναγέννηση του δευτερογενούς τομέα.
Και ζητούν από την πλευρά τους από την κυβέρνηση, την πλήρη ένταξη του εμπορίου, εισαγωγικού, εξαγωγικού και εφοδιαστικού στις διατάξεις του προς διαβούλευση σχεδίου για το νέο αναπτυξιακό νόμο, την ίση μεταχείριση και την άμβλυνση των ανισοτήτων και την έμπρακτη στήριξη τελικά από την Πολιτεία των υγειών επιχειρηματικών δυνάμεων της χώρας, ζητώντας από τον κ. Χρυσοχοϊδη να άρει αμέσως την προφανή αδικία σε βάρος του εμπορικού κόσμου.
Πυρά και από τη Bόρεια Eλλάδα
Πυρά όμως κατά του νέου επενδυτικού νόμου εξαπολύουν και οι επιχειρηματίες – βιομήχανοι της Βόρειας Ελλάδας (ΣΒΒΕ), διαπιστώνοντας ότι από τις διατάξεις που προτείνει ο κ. Χρυσοχοϊδης να θεσμοθετηθούν δεν προκύπτει ελκυστικότητα του νέου πλαισίου για την περιφέρεια.
Ο ΣΒΒΕ θεωρεί ότι η στόχευση του νόμου προς την ενίσχυση κερδοφόρων επιχειρήσεων, αφού περιορίζει τις επιχορηγήσεις και γενικεύει τις φορολογικές απαλλαγές, οδηγεί σε ανισότητα, αφού δίνει το πλεονέκτημα στις πολυάριθμες κερδοφόρες επιχειρήσεις του κέντρου, ενώ η πλειονότητα των επιχειρήσεων της περιφέρειας που δεν παρουσιάζουν σημαντικά κέρδη δεν θα μπορέσουν να επωφεληθούν από τις ευεργετικές διατάξεις του νόμου, τόσο για τον παραγωγικό τους εκσυγχρονισμό, όσο και για την παραγωγή νέων προϊόντων. Έτσι, μοιραία θα επέλθει νέα συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης της χώρας με έδρα την ελληνική περιφέρεια.
Οι επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας επισημαίνουν εξάλλου την απουσία από το σχέδιο Χρυσοχοϊδη διατάξεων για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων επιχειρήσεων, την μετεγκατάσταση υφισταμένων επιχειρήσεων από τα αστικά κέντρα και τις ΒΙΠΕ – ΒΕΠΕ και ελλιπή αναφορά στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας των επιχειρήσεων.
Επίσης ο ΣΒΒΕ ζητεί επαναφορά του προηγούμενου εντελώς απλού, αυτοματοποιημένου, αντιγραφειοκρατικού και μικρότερου κόστους συστήματος ένταξης επενδύσεων στο καθεστώς των φορολογικών απαλλαγών. Και εκφράζει εύλογη αγωνία για καθυστερήσεις στην υλοποίηση του νέου αναπτυξιακού πλαισίου, καθώς ο νόμος που αποτελείται από 17 άρθρα, συμπεριλαμβάνει την αναγκαία για να εφαρμοστεί έκδοση 29 Υπουργικών Αποφάσεων για τα περισσότερα κρίσιμα θέματα εφαρμογής και διαχείρισης, -όπως οι διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου και εκείνες των πληρωμών-, καθώς και τριών Προεδρικών Διαταγμάτων. Πράγμα, που, υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις, οδηγεί στην εφαρμογή του κατά το πρώτο τρίμηνο του 2012, με συνέπεια η χώρα να κινδυνεύει να μείνει χωρίς αναπτυξιακό νόμο για δύο ολόκληρα χρόνια.