Το 4ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών
Στην ενίσχυση του ανταγωνισμού στις εγχώριες σιδηροδρομικές μεταφορές, μέσω της βελτίωσης του δικτύου και τροχαίου υλικού και των συνδέσεων με λιμάνια, ΒΙΠΕ και εμπορευματικά κέντρα αναφέρθηκαν στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας, του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΓΑΙΑΟΣΕ, της Goldair και της ALSTOM στη διάρκεια του 4ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2021, που συνδιοργάνωσαν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.
Προτεραιότητα οι συνδέσεις λιμένων – σιδηροδρόμων στην «Εθνική Λιμενική Πολιτική 2020 – 2030»
Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, στη σχετική συνεδρία, υπογράμμισε ότι σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου η πιο «στενή σχέση» μεταξύ των μεταφορικών μέσων είναι η σύνδεση μεταξύ σιδηροδρόμων και πλοίων, με ενδιάμεσο «κρίκο» τους λιμένες.
Όπως επεσήμανε, οι παγκόσμιοι διαχειριστές φορτίων επενδύουν στους λιμένες, διότι πάνω από το 90% του θαλάσσιου εμπορίου διεξάγεται δια θαλάσσης και στη σημερινή εποχή των logistics διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο η αξιοπιστία. Γι΄ αυτό το λόγο γίνονται μεγάλες επενδύσεις σε λιμάνια, όπως στην Ελλάδα.
Ο κ. Κυριαζόπουλος παρέθεσε τα παραδείγματα των λιμένων της Ανκόνα και του Γκέτεμποργκ, τα οποία επαναπροσδιόρισαν το ρόλου τους, στηριζόμενα στις σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στις σιδηροδρομικές επιδόσεις του λιμένα του Πειραιά, σημειώνοντας ότι το 2019 δρομολογήθηκαν 1.118 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, το 2020 1.297 και το 2021 έως τον Μάιο 658.
Αντίστοιχα, χαρακτήρισε «σιδηροδρομικό» το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τονίζοντας τη δημιουργία dry port στη Σόφια μέσω του σιδηροδρόμου, ενώ για την Αλεξανδρούπολη σημείωσε ότι η σιδηροδρομική γραμμή είναι πλέον ενεργή, καθώς διεξάγονται μεταφορές στρατιωτικού υλικού.
Καταλήγοντας, σημείωσε ότι στην «Εθνική Λιμενική Πολιτική 2020 – 2030» που συνέταξε το Υπουργείο Ναυτιλίας είναι απόλυτη προτεραιότητα η σύνδεση των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, υποστηρίζοντας ότι θα μπορούσαν να επιτευχθούν, εκτός από τις υφιστάμενες, σιδηροδρομικές συνδέσεις με τη Χαλκίδα, την Κόρινθο, την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα.
Στα 1,2 δις ευρώ η ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας
Στο έργο της ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αναφέρθηκε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας.
«Σε ότι αφορά στην συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, σχεδιάζεται και μελετάται ένα εξαιρετικά κρίσιμο για τον Οργανισμό και το σιδηρόδρομο γενικότερα δεκαετές έργο, με συγχρηματοδότηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και ιδιωτικών κεφαλαίων, με σκοπό την μεθοδευμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του δικτύου και την αναβάθμιση της αξιοπιστίας του.
Το έργο αυτό, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, έχει σύνθετες χρηματοδοτικά και λειτουργικά απαιτήσεις και ο Οργανισμός εργάζεται για την ωρίμανσή του», τόνισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ.
Στη συνέχεια, ο κ. Πατέρας τόνισε ότι ο Οργανισμός έχει θέσει σε εφαρμογή ένα πλάνο σύνδεσης όλων των, περί του σιδηροδρόμου, δραστηριοτήτων και των stakeholders που συνδυαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως «μοχλός εκτίναξης» του μεταφορικού έργου.
Συγκεκριμένα, αυτό της σύνδεσης του σιδηροδρόμου με την εφοδιαστική, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα βόρεια σύνορα της χώρας.
Εισέρχεται νέα σιδηροδρομική εταιρεία στην εγχώρια αγορά
Εντός του τρέχοντος έτους, ένας τρίτος πάροχος (operator) θα εισέλθει στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά, όπως αποκάλυψε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΟΣΕ, Περικλής Νικολάου στη διάρκεια του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021.
Ο κ. Νικολάου σημείωσε ότι ο εν λόγω σιδηροδρομικός πάροχος πρόκειται να μισθώσει τροχαίο υλικό από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, κάτι το οποίο θα επιφέρει πρόσθετο ανταγωνισμό στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές.
Εκτός από τη διαχείριση του τροχαίου υλικού, κυριότητας του ελληνικού δημοσίου, η ΓΑΙΑΟΣΕ δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη Εμπορευματικών Κέντρων.
Για το Θριάσιο Ι, ο κ. Νικολάου σημείωσε ότι επιτεύχθηκε συμφωνία επί της αρχής και ότι τα έργα κατασκευής θα αρχίσουν εντός του έτους.
Αντίστοιχα, για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, το πρώην Στρατόπεδου Γκόνου, τόνισε ότι «αρχίζει και ωριμάζει», υπογραμμίζοντας ότι εκπονήθηκε προμελέτη που ανέδειξε δύο βιώσιμα σενάρια:
Το σενάριο για την κατασκευή εγκαταστάσεων εμπορευματικού κέντρου για το 40% σχεδόν της συνολικής δυνητικής δόμησης.
Το υπόλοιπο του ακινήτου θα προορίζεται για την υποδομή μεταποιητικών εγκαταστάσεων ή/και εγκαταστάσεων συναρμολόγησης, κάτω από μια ομπρέλα «Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου», ενώ σε σχεδόν 25 στρέμματα προβλέπεται η κατασκευή σιδηροδρομικού Εμπορευματικού Κέντρου.
Συνολικά, για την ανάπτυξη των εγχώριων σιδηροδρομικών μεταφορών, ο Δ.Σ. της ΓΑΙΑΟΣΕ στάθηκε στην ανάγκη επίτευξης συνεργειών με τα λιμάνια και στη βελτίωση επιμέρους συνθηκών, όπως η ποιότητα υπηρεσιών, η προστιθέμενη αξία, κ.α.
Οι επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε τροχαίο υλικό και μηχανοστάσια. Ταμειακές εκροές 28,5 εκατ. το 2020
Στο επενδυτικό πλάνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από το οποίο ξεχωρίζουν η ανανέωση του τροχαίου υλικού, η αξιοποίηση του κτηρίου Κ1 στο Θριάσιο, η μεταφορά του εργοστασίου από τον Πειραιά στο κτήριο Κ2 και ο εκσυγχρονισμός του μηχανοστασίου στο Ρέντη, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππος Τσαλίδης.
Προσδιορίζοντας τις ταμειακές εκροές του 2020 και παρά τις συνέπειες της πανδημίας, η εταιρεία δαπάνησε 28,5 εκατ. ευρώ για υποδομές σε τρένα και μηχανοστάσια.
Ο κ. Τσαλίδης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του μηχανοστασίου της Θεσσαλονίκης, το οποίο και χαρακτήρισε ως «ένα από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης».
Επίσης, αναφέρθηκε στον σχεδιασμό της εταιρείας για τα επόμενα 5 χρόνια, αναγγέλλοντας ότι το φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός και του δεύτερου μηχανοστασίου, στην περιοχή του Ρέντη.
Όσον αφορά στο τροχαίο υλικό, όπως είπε, «προγραμματίζουμε να φέρουμε τρένα με μηδενικό αποτύπωμα, αυτό σημαίνει τρένα υδρογόνου σε τμήματα του δικτύου που δεν έχουν ηλεκτροκίνηση, καθώς και νέο τροχαίο υλικό σε τμήματα με ηλεκτροκίνηση και κυρίως στον Προαστιακό», συμπληρώνοντας ότι «στο τέλος της πενταετίας, θα φέρουμε νέο τροχαίο υλικό για τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη».
Χαρακτηρίζοντας τον τομέα των logistics ως μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, επισήμανε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά στην αξιοποίηση της αποθήκης Κ1 στο Θριάσιο, καθώς και στη μεταφορά του εργοστασίου από τον Πειραιά στην αποθήκη Κ2.
Παράλληλα, η εταιρεία αναμένεται να εισάγει νέα εμπορική πλατφόρμα για την έκδοση εισιτηρίων και νέων πληροφοριακών συστημάτων.
Αναφερόμενος στις συνέπειες που είχε η πανδημία στα μεγέθη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως είπε, η ζημιά για το 2020 ανήλθε περίπου στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ και μέχρι τις 30 Ιουνίου τα οικονομικά μεγέθη έδειχναν ότι η σιδηροδρομική αγορά δεν έχει «εισέλθει» στη μετά -Covid εποχή.
«Είμαστε πολύ μακριά από τα μεγέθη του 2019», τόνισε ο κ. Τσαλίδης, επισημαίνοντας όμως ότι, όπως συνέβη και το 2020, φαίνεται ότι οι εμπορευματικές μεταφορές θα στηρίξουν και τα μεγέθη του 2021.
Η GOLDAIR θα διεκδικήσει και τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου
Τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου πρόκειται να διεκδικήσει η GOLDAIR, όπως αποκάλυψε στη διάρκεια του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021, ο Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων της GOLDAIR, Βασίλης Μαγκλάρας.
Η GOLDAIR έχει ήδη εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Στην Αλεξανδρούπολη μετέχει σε κοινοπρακτικό σχήμα με τον Όμιλο Κοπελούζου και την BOLLORE LOGISTICS και στην Καβάλα με τον γαλλικό όμιλο Imerys.
Όπως ανέφερε ο κ. Μαγκλάρας, «η συνεργασία του Ομίλου μας με πολυεθνικές επιχειρήσεις υψηλού κύρους, προκειμένου να συμμετέχουμε ως κοινοπρακτικό σχήμα, στις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις των Λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου, συνιστά για εμάς στρατηγική επιλογή».
Στη συνέχεια, τόνισε ότι «για την Goldair, που έχει επιλεγεί, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό, κοινοπρακτικά με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ για το έργο της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, είναι σαφές ότι η δυνατότητα απόκτησης του ελέγχου ενός ή περισσοτέρων λιμένων, θα καταστήσει την εταιρεία πολύ πιο ανταγωνιστική.
Αυτός είναι και ο λόγος που πέραν της συμμετοχής μας στις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις των λιμένων αυτών, η Goldair προτίθεται να διεκδικήσει και το μεγαλύτερο λιμάνι της Κρήτης, συμμετέχοντας στο διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου».
Σχετικά με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ο Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων της GOLDAIR υπογράμμισε ότι το ΘΕΚ, με την ολοκλήρωσή του, θα μετατραπεί σε ένα από τα βασικότερα πάρκα logistics στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το νέο εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει, στην πλήρη ανάπτυξή του, περί τις 3.000 με 5.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στο δημόσιο, έσοδα ύψους 30 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, θα αναπτυχθούν σε πρώτη φάση, 120.000 τ.μ. και σε βάθος δεκαετίας, το κονσόρτσιουμ θα ολοκληρώσει στο Θριάσιο την κατασκευή 240.000 τ.μ. στεγασμένων αποθηκευτικών χώρων. Συνολικά, θα αναπτυχθούν 250.000 παλετοθέσεις σε 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
Τα τρένα υδρογόνου γίνονται δημοφιλή στην Ευρώπη
Στην άνοδο της ζήτησης για σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, καθώς αυξάνεται η αστικοποίηση και πολλαπλασιάζονται οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ALSTOM Ελλάδος, Σταύρος Βλάχος.
Όπως υπογράμμισε, η ανταπόκριση στις προκλήσεις της κινητικότητας γίνεται μέσω της ψηφιοποίησης. Κατά αυτό τον τρόπο, όπως τόνισε, επιτυγχάνονται: Εξασφάλιση μεγάλου όγκου κυκλοφορίας χωρίς ανάγκη επέκτασης του αποτυπώματος της υποδομής, ένα απρόσκοπτο ταξίδι για τους επιβάτες από την αφετηρία έως το προορισμό και αύξηση της αξίας της επιχειρηματικής βιωσιμότητας του συγκοινωνιακού φορέα διαχείρισης και λειτουργίας.
Στη συνέχεια, ο κ. Βλάχος παρουσίασε τις λύσεις ψηφιακής κινητικότητας της ALSTOM, με έμφαση στον σιδηρόδρομο τα τρένα υδρογόνου. Όπως υποστήριξε, αυτή η τεχνολογία χωρίς εκπομπές ρύπων γίνεται πλέον όλο και πιο δημοφιλής στην Ευρώπη, φέρνοντας ως παράδειγμα χώρες, όπως η Ιταλία, η Γερμανία και η Γαλλία. Για παράδειγμα, στη Γερμανία τα πρώτα τρένα της σειράς υδρογόνου θα λειτουργούν τακτικά από το 2022.