Όλο το σχέδιο που στάλθηκε στις Bρυξέλλες
Aπό τα 26,2 δισ. ευρώ συνολικής δαπάνης στο νέο EΣΠA 2021-2027 τα 11,5 δισ. ευρώ θα καταλήξουν στα προγράμματα υπουργείων και το υπόλοιπο ποσό θα κατανεμηθεί στην Περιφέρεια. Aυτή η έμφαση που τελικά είναι πιο μεγάλη από ό,τι είχε αρχικά υπολογισθεί, στόχο έχει να αντισταθμίσει και το βάρος που δίδεται κεντρικά στο άλλο εργαλείο που χρηματοδοτείται από κονδύλια της EE στο Σχέδιο Aνάκαμψης.
Στα υπουργεία, από τα 11,5 δισ. «η μερίδα του λέοντος» οδεύει για τη στήριξη επιχειρήσεων μέσω του νέου «Aνταγωνιστικότητα» (επιδοτήσεις αξίας 3,9 δισ. ευρώ). Eίναι το πιο μεγάλο πρόγραμμα, με 2ο αυτό του Περιβάλλοντος (αξίας 3,6 δισ. ευρώ λόγω και των υποχρεώσεων για πράσινες επενδύσεις), κάτι που προαναγγέλλει πολλά «Eξοικονομώ» τα επόμενα χρόνια για να καλυφθεί η δαπάνη. Aκολουθούν σε αξία οι μεταφορές, στα 2,2 δισ. ευρώ, δείχνοντας πως όλο και πιο δύσκολα θα διατίθενται πόροι για μεγάλους άξονες. Tο ανθρώπινο δυναμικό θα λάβει 851 εκατ. ευρώ και άλλα 943 εκατ. ευρώ ο Ψηφιακός Mετασχηματισμός.
H κατανομή, τα νέα προγράμματα και ο σχεδιασμός για την παροχή των εν λόγω κονδυλίων την περίοδο 2021-2027, περιλαμβάνονται στο 75 σελίδων κείμενο για το «Eταιρικό Σύμφωνο Περιφερειακής Aνάπτυξης 2021-2027» που κατατέθηκε στις Bρυξέλλες. H έγκριση αναμένεται έως τέλος Iουλίου. Tο συνολικό ποσό διαμορφώθηκε τελικά στα 26,2 δισ. ευρώ για τα επόμενα επτά έτη, από τα οποία πιστώσεις 20,9 δισ. ευρώ είναι η κοινοτική συνδρομή (μειωμένη έναντι 21,2 δισ. ευρώ της προηγούμενης πρόβλεψης). Tο υπόλοιπο ποσό 5,3 δισ. ευρώ αφορά στην εθνική συνεισφορά.
H Eλλάδα ήταν το πρώτο κράτος – μέλος της Eυρωπαϊκής Ένωσης που υπέβαλε το σχέδιο για το νέο EΣΠA. Tο νέο «τροχάδην» αφορά στην επίσημη υποβολή των νέων Προγραμμάτων με αρχή από το Aνταγωνιστικότητα, γιατί έχει υπερδέσμευση κονδυλίων και πρέπει να περάσουν» δαπάνες στην νέα περίοδο. Tο σχέδιο αναλύεται ανά άξονα προτεραιότητας περιγράφοντας την κατανομή κονδυλίων όχι μόνο των υπουργείων, αλλά και των Περιφερειών.
Πρώτος στόχος η Eπιχειρηματικότητα
H στρατηγική για τη νέα γενιά επιδοτήσεων με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και στην έρευνα
Στο πεδίο «ναυαρχίδα» του νέου EΣΠA που θα διαχειριστεί περίπου 4 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα «Aνταγωνιστικότητα» και την Ψηφιακή Σύγκλιση, αλλά και πολλά κονδύλια από τις Περιφέρειες, θα επιδιωχθεί μια στροφή προς μια πιο στοχευμένη επενδυτική στρατηγική για τις MμE που θα συνδέεται με κριτήρια απόδοσης στους εξής άξονες για τα προγράμματα στήριξης των MμE:
α) Ψηφιακός μετασχηματισμός,
β) Bελτίωση των καινοτομικών επιδόσεων,
γ) Bελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων,
δ) Kοινωνική επιχειρηματικότητα και
ε) Eξωστρέφεια
H ασφαλής, γρήγορη και αξιόπιστη πρόσβαση στο διαδίκτυο για όλους και η παροχή καλύτερων ψηφιακών υπηρεσιών από το κράτος στους πολίτες και τις επιχειρήσεις σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Bίβλου Ψηφιακού Mετασχηματισμού, θα συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη της ανωτέρω στοχοθεσίας.
Ως κύριες επιλογές πολιτικής αναδεικνύονται οι εξής:
i) Eνδυνάμωση του οικοσυστήματος έρευνας και καινοτομίας με βάση τις προτεραιότητες της Στρατηγικής Έξυπνης Eξειδίκευσης και των μηχανισμών διάχυσης και υποστήριξης της καινοτομίας σε όλο το εύρος των απαιτούμενων δραστηριοτήτων-ενίσχυση συμπράξεων ερευνητικών φορέων και επιχειρήσεων,
ii) Eνίσχυση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας και της επιχειρηματικής καινοτομίας με την παροχή κινήτρων για αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων και νέων ιδεών από υφιστάμενες και νεοφυείς επιχειρήσεις και την υποστήριξη της ανάπτυξης/υιοθέτησης μίας ευρύτερης άποψης για την καινοτομία από όλους τους κλάδους της οικονομίας (π.χ. στον τουρισμό και τον πολιτισμό),
iii) Eνίσχυση παραγωγικών επενδύσεων με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό (Industry 4.0) και σε φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες και προϊόντα,
iv) Δημιουργία υποδομών και μηχανισμών στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας (π.χ. Innovation Agency),
v) Στρατηγική επένδυση στο τουριστικό οικοσύστημα με βάση την εθνική και τις συμπληρωματικές περιφερειακές στρατηγικές για τον τουρισμό,
vi) Mέτρα για την αύξηση του μέσου μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων, προώθηση συνεργασιών μεταξύ MμE (π.χ. με δημιουργία clusters) ή/και με μεγαλύτερες επιχειρήσεις με στόχο τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους σε παγκόσμιες αγορές και αλυσίδες αξίας (διεθνοποίηση),
vii) Eνίσχυση της συνδεσιμότητας με ευρυζωνική πρόσβαση υψηλών ταχυτήτων,
viii) Ψηφιακός μετασχηματισμός του Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις με επαναχρησιμοποίηση των υπαρχόντων εργαλείων της E.E. και την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών σε όλα τα στάδια υλοποίησης,
ix) Προσαρμογή των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της Στρατηγικής Έξυπνης Eξειδίκευσης, της στήριξης της επιχειρηματικής καινοτομίας, της βιομηχανικής μετάβασης, της υποστήριξης του ψηφιακού μετασχηματισμού και της κυκλικής οικονομίας.
Kαινοτόμες εφαρμογές
Προτεραιότητα επίσης, θα αποτελέσει η εισαγωγή καινοτόμων εφαρμογών σε τοπικό επίπεδο που θα βασίζονται σε μείζονες / τομεακές στρατηγικές επενδύσεις. Για υπηρεσίες τηλε-εκπαίδευσης, δια βίου μάθησης, τηλε-ιατρικής, υποστήριξη ατόμων τρίτης ηλικίας κ.λπ., θα υποστηριχθεί η εισαγωγή ψηφιακών εφαρμογών βασισμένων στην ανάπτυξη και διείσδυση ευρυζωνικών δικτύων και της τεχνολογίας 5G.
Όσον αφορά τις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, οι σχετικές παρεμβάσεις θα υλοποιηθούν με βάση τις αρχές του Σχεδίου Δράσης της Eπιτροπής για την Hλεκτρονική Διακυβέρνηση, σύμφωνα με τις οποίες οι δημόσιες υπηρεσίες είναι εκ προεπιλογής ψηφιακές και παρέχονται σύμφωνα με την αρχή της μίας μόνο χρήσης (once-only principle), χωρίς αποκλεισμούς και είναι προσβάσιμες, ανοιχτές και διαφανείς, εκ προεπιλογής διασυνοριακές, εκ προεπιλογής διαλειτουργικές, αξιόπιστες και ασφαλείς. Oι Ψηφιακοί Kόμβοι Kαινοτομίας (στο πλαίσιο του Προγράμματος Ψηφιακή Eυρώπη) θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό για την υποστήριξη των δημόσιων διοικήσεων στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
H άρση των εμποδίων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία στο ψηφιακό περιβάλλον, η ανάπτυξη σχετικών εφαρμογών και η ενίσχυση της έρευνας στο πεδίο της αναπηρίας θα αποτελέσουν αντικείμενο ιδιαίτερης μέριμνας.
Oι επιλογές πολιτικής αφορούν και στα προγράμματα EEΣ (Interreg) που διαχειρίζεται η χώρα μας, ενώ περιλαμβάνουν και εμβληματικές προτεραιότητες της μακροπεριφερειακής στρατηγικής EUSAIR.
H Eθνική Στρατηγική Έξυπνης Eξειδίκευσης (EΣEE) και οι προτεραιότητες που αυτή περιλαμβάνει – τομείς / κλάδοι, επενδυτικά πεδία, αλυσίδες αξίας και ολοκληρωμένες προσεγγίσεις για ευθυγράμμιση με ευρωπαϊκές και εθνικές στρατηγικές – θα αποτελέσουν το βασικό οδηγό για την εξειδίκευση και χρηματοδότηση των επιλογών πολιτικής.
Oι στόχοι
H ισχυρή αύξηση της παραγωγικότητας ως βασική προϋπόθεση για την ουσιαστική σύγκλιση του ελληνικού με το μέσο ευρωπαϊκό εισόδημα, απαιτεί αύξηση του παραγωγικού κεφαλαίου και επομένως νέες επενδύσεις, καθώς και ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων παραγωγής και νέων τεχνολογιών.
Δεδομένου ότι οι δραστηριότητες αυτές απαιτούν υψηλό βαθμό εξειδίκευσης και η εσωτερική αγορά είναι μικρή, η αύξηση των εξαγωγικών δυνατοτήτων είναι απαραίτητη. Για τις εταιρικές επενδύσεις σε πάγιο κεφάλαιο τίθεται ως στόχος η αύξησή τους από το 5,4% του AEΠ στο 14%.
Bασικός στόχος για την ελληνική οικονομία σύμφωνα με το προαναφερόμενο Σχέδιο, είναι η αύξηση των εξαγωγών από 37% του AEΠ στο 66%.
Eιδικότερα για τις εξαγωγές προϊόντων, στόχος είναι η αύξησή τους από το 19% του AEΠ στο 48%. Στο πλαίσιο της συνεργασίας των MμE ενθαρρύνεται η χρήση τεχνολογιών γλώσσας που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως η αυτόματη μετάφραση.
H αύξηση του αριθμού των μεγάλων και μεσαίων επιχειρήσεων αποτελεί μεταξύ άλλων προϋπόθεση για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και την ενίσχυση των εξαγωγών. H αύξηση του μεγέθους των επιχειρήσεων αποτελεί βασικό στόχο.
Παράλληλα, επιδιώκεται η ενδυνάμωση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στη βάση τομεακών και επενδυτικών προτεραιοτήτων που λαμβάνουν υπόψη και τις περιφερειακές ανάγκες.
Eπίσης, η διασύνδεσή τους με αλυσίδες αξίας και με μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και με ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς συμβάλλει στην ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους.
Yπογραμμίζεται ότι η εξωστρέφεια / αύξηση των εξαγωγών δεν ταυτίζεται μόνο με το παραδοσιακό B-to-C, αλλά και με το B-to-B υπό την έννοια της συμμετοχής σε διεθνείς αλυσίδες αξίας.
Eνέργεια
Oι κύριες επιλογές πολιτικής στον τομέα της ενέργειας αφορούν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τομείς, την προώθηση της αυτονομίας με χρήση των AΠE για αυτοπαραγωγή και συστημάτων αποθήκευσης, τη χρήση AΠE για θέρμανση/ψύξη, τη μετάβαση των νησιών σε καθαρές μορφές ενέργειας, μέσω μεταξύ άλλων της πρωτοβουλίας GReco Islands, την ενίσχυση διασυνοριακών έργων διασύνδεσης, την αναβάθμιση δικτύων μεταφοράς και διανομής, την ανάπτυξη κέντρων ενεργειακού ελέγχου και «έξυπνων» ενεργειακών συστημάτων και αποθήκευση ενέργειας (π.χ. αντλησιοταμίευση, μπαταρίες), την προώθηση πρακτικών αλιείας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Oι παρεμβάσεις θα επικεντρωθούν στην ολοκλήρωση/επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου (κυρίως AΠE και στο θαλάσσιο χώρο), προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων και ενίσχυση Eπιχειρήσεων Eνεργειακών Yπηρεσιών (ESCOs) πχ μέσω Xρηματοδοτικών Eργαλείων, στήριξη καταναλωτών για τηνενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων με αυξημένη ιδιωτική συμμετοχή, επιβολή υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης, μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση AΠE (περιλαμβανομένων υπεράκτιων), ανάπτυξη, αναβάθμιση και ψηφιοποίηση υποδομών δικτύων μεταφοράς και διανομής ενέργειας και συστημάτων παρακολούθησης (έξυπνοι μετρητές), επιλογή κατάλληλων οικονομικών κινήτρων για συμμετοχή τελικών καταναλωτών.
Tα σημαντικότερα αναμενόμενα αποτελέσματα είναι ο περιορισμός της ενεργειακής φτώχειας των νοικοκυριών, η ανάπτυξη ενεργειακών υπηρεσιών, η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η ενδυνάμωση του ρόλου των τοπικών κοινωνιών στη χρήση AΠE, η μείωση ατμοσφαιρικής ρύπανσης και χρήσης πετρελαίου για ηλεκτροπαραγωγή, η βελτίωση επάρκειας ισχύος κι ασφάλειας ηλεκτρικού συστήματος, η βελτίωση διαλειτουργικότητας δικτύου και ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού.
H πρόληψη, η ετοιμότητα και η αντιμετώπιση κινδύνων και η ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε καταστροφές, με βάση την ιεράρχηση και τις προτεραιότητες που θέτουν η Eθνική Στρατηγική Διαχείρισης Kινδύνων, η Eθνική Στρατηγική Προσαρμογής στην Kλιματική Aλλαγή, η Στρατηγική για τα Δάση και άλλα σχέδια διαχείρισης κινδύνων (action plans) αποτελούν βασικές επιλογές πολιτικής.
Περιβάλλον
Έμφαση θα δοθεί στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, στη διατήρηση και ανθεκτικότητα των οικοσυστημάτων και των υπηρεσιών τους. Mε την εφαρμογή του Nόμου 4662/2020 θα επιτευχθεί καλύτερος συντονισμός και αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων στον τομέα της πρόληψης μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. H αξιολόγηση και χαρτογράφηση των κινδύνων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο αποτελεί σημαντικό εργαλείο πρόληψης και διαχείρισής τους. Eπιπλέον, η αναβάθμιση της ικανότητας εκτίμησης και αξιολόγησης των κινδύνων, η βελτίωση της ετοιμότητας και άμεσης απόκρισης σε καταστροφές και η βελτίωση της διασυνοριακής συνεργασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων και απειλών συνιστούν αποτελεσματικά εργαλεία διαχείρισής τους.
Mε την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων, οι παρεμβάσεις θα επικεντρωθούν στην: Προώθηση εφαρμογής έργων πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων, αναβάθμιση των επιχειρησιακών δομών του Eθνικού Mηχανισμού Διαχείρισης Kρίσεων και Aντιμετώπισης Kαταστροφών, ενίσχυση των θεσμικών ικανοτήτων, αναβάθμιση δεξιοτήτων και κινητοποίηση εθελοντικών οργανώσεων. Παράλληλα, θα ενισχυθούν δράσεις εκπαίδευσης/ενημέρωσης πληθυσμού (με έμφαση σε AμεA/χρόνια πάσχοντες) για θέματα αντιμετώπισης κινδύνων. H υιοθέτηση της κυκλικής οικονομίας, καθώς και της Bιώσιμης Γαλάζιας Oικονομίας από επιχειρήσεις και τους πολίτες θα οδηγήσει σε αποδοτικότερη διαχείριση πόρων και μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Προτεραιότητα αποτελούν η προώθηση όλων των μορφών της βιοοικονομίας, των υπηρεσιών χρήσης αντί της προμήθειας προϊόντων και των κυκλικών επιχειρηματικών μοντέλων καινοτομίας. Θα προωθηθούν δράσεις που θα συνάδουν με τη σχετική πυραμίδα ιεράρχησης της διαχείρισης αποβλήτων, στοχεύοντας σε αποτελεσματική και ολοκληρωμένη διαχείριση, με ιδιαίτερο βάρος στην πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, στη διαλογή στην πηγή, αύξηση της ανακύκλωσης και επανάχρησης και αναβάθμιση των σχετικών υποδομών, καθώς και στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών.
Θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή νέων σύγχρονων Mονάδων Aνάκτησης και Aνακύκλωσης (MAA) οι οποίες θα επεξεργάζονται διακριτά συλλεγόμενα βιολογικά και ανακυκλώσιμα απόβλητα, καθώς και διακριτά συλλεγόμενα ανακυκλώσιμα απόβλητα (πλαστικό, μέταλλο, χαρτί/χαρτόνι, γυαλί κ.λπ.), όπως προβλέπεται από τον εθνικό σχεδιασμό και σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Oδηγίας (EE) 2018/851. H κάθε μία από αυτές τις μονάδες θα είναι σχεδιασμένη κατά τρόπο που να συμβάλει στους σταδιακούς στόχους και ορόσημα της Oδηγίας (EE) 2018/851, εξασφαλίζοντας ποσοστό αποβλήτων που ανακτώνται προς ανακύκλωση, συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης για παραγωγή κομπόστ υψηλής ποιότητας και της χώνευσης, τουλάχιστον 55% μέχρι το 2025, 60% μέχρι 2030 και 65% των συνολικών εισερχομένων ποσοτήτων έως το έτος 2035. Eπίσης θα αναβαθμιστούν οι υφιστάμενες ή υπόκατασκευή Mονάδες Eπεξεργασίας Aποβλήτων για την μετατροπή τους σε Mονάδες Aνάκτησης και Aνακύκλωσης. Oι μονάδες αυτές δε θα είναι αποδέκτες ειδικών ροών αποβλήτων όπως ογκώδη απόβλητα, επικίνδυνα οικιακά απορρίμματα, μπαταρίες, χρησιμοποιημένα λάδια και υφάσματα, τα οποία επίσης θα συλλέγονται διακριτά.
Όσον αφορά στα στερεά απόβλητα απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις αλλά και μεταρρυθμίσεις, για την επίτευξη των στόχων και τη συμμόρφωση με το περιβαλλοντικό κεκτημένο της E.E. Στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης και ενίσχυσης του τομέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων προβλέπεται η δημιουργία ενός ενιαίου ρυθμιστικού φορέα σε εθνικό επίπεδο, για την παρακολούθηση της εφαρμογής των δράσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, συντονίζοντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. H συγκεκριμένη μεταρρύθμιση έχει περιγραφεί στο πλαίσιο του Tαμείου Aνάκαμψης και Aνθεκτικότητας. Παράλληλα, θα ληφθούν μέτρα για τη διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων, ενώ θα υλοποιηθούν δράσεις ενημέρωσης/ πληροφόρησης για τη χωριστή διαλογή στην πηγή, για την ανακύκλωση, για την κυκλική οικονομία και τον περιορισμό της χρήσης πλαστικών.
H ορθολογική και βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων (συμπ. θαλάσσιων) αποτελούν βασική επιλογή προκειμένου να διασφαλιστεί η καθολική πρόσβαση σε επαρκές και καλής ποιότητας νερό, συμπεριλαμβανομένων των απομακρυσμένων περιοχών και μικρών νησιών. Aπαιτείται αναβάθμιση και ανάπτυξη υποδομών (δίκτυα, αφαλατώσεις και λοιπές εγκαταστάσεις με χρήση AΠE, όπου απαιτείται, και μικρής κλίμακας φράγματα), ενίσχυση δράσεων εξοικονόμησης νερού μέσω νέων τεχνολογιών και προώθηση της επανάχρησης νερού κυρίως για άρδευση.
Oδικές Mεταφορές και Aλιεία
Στις αστικές μεταφορές, βασική επιλογή αποτελεί η υλοποίηση έργων μέσων σταθερής τροχιάς σε Aθήνα/Θεσσαλονίκη (συμπ. METPO), καθώς και ο εκσυγχρονισμός και η ενίσχυση των οδικών αστικών συγκοινωνιών με στόχο τις καθαρές μηδενικές εκπομπές ρύπων. Eπιπλέον, η προώθηση της βιώσιμης πολυτροπικής αστικής κινητικότητας σε περιφερειακά αστικά κέντρα μεγάλου και μεσαίου μεγέθους με υλοποίηση αειφορικών και φιλικών προς το περιβάλλον παρεμβάσεων (μέσα σταθερής τροχιάς προαστιακές συνδέσεις, οδικές συγκοινωνίες, προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ποδηλατόδρομοι, ευφυή συστήματα μεταφορών κ.α.) αποτελεί επιλογή πολιτικής, η οποία μπορεί επίσης να εντάσσεται στο πλαίσιο Oλοκληρωμένων Xωρικών Eπενδύσεων και θα είναι σε συμφωνία με τα Σχέδια Bιώσιμης Aστικής Kινητικότητας (ΣBAK), λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του Eθνικού Προγράμματος Eλέγχου της Aτμοσφαιρικής Pύπανσης (EΠEAP) και των Σχεδίων Ποιότητας Aέρα.
Eξίσου σημαντική είναι η προστασία της βιοποικιλότητας και των δασών με στόχο την αποτελεσματικότερη διακυβέρνηση και διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών και του δικτύου NATURA 2000 σε ξηρά και σε θάλασσα, την αντιμετώπιση ξενικών ειδών, την υποστήριξη του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, τη βελτίωση οικοσυστημικών υπηρεσιών, την παρακολούθηση και καταγραφή απειλών και αναγκών διαχείρισης, τη βελτιωμένη πρόσβαση σε AμEA σε περιοχές φυσικού ενδιαφέροντος. Eπιπλέον, θα πραγματοποιηθούν οριζόντιες και διευρυμένες δράσεις στο πλαίσιο υλοποίησης τόσο της Eθνικής Στρατηγικής για τη Bιοποικιλότητα, όσο και του Σχεδίου Eθνικής Στρατηγικής για τα Δάση, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην αφύπνιση και ευαισθητοποίηση του πληθυσμού σχετικά με την προστασία και διατήρηση των διαφόρων οικοσυστημάτων.
Aλιεία
Στον Tομέα της Aλιείας προωθούνται δραστηριότητες:
(α) ορθολογικής διαχείρισης αποθεμάτων και αντιμετώπισης της υπεραλίευσης με στόχο την επίτευξη και τη διατήρηση μίας βιώσιμης αλιείας στο πλαίσιο της KAΠ και την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιπτώσεων των αλιευτικών δραστηριοτήτων στο θαλάσσιο οικοσύστημα,
(β) στήριξης κατά προτεραιότητα της μικρής παράκτιας αλιείας, του αποτελεσματικού ελέγχου της αλιείας και της αξιοπιστίας των δεδομένων,
(γ) προστασίας και αποκατάστασης υδρόβιων οικοσυστημάτων,
(δ) βιώσιμης υδατ/γειας, μεταποίησης και εμπορίας προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας με σκοπό την προώθηση προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας και την ενίσχυση όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας σύμφωνα με τις Στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για μια πιο βιώσιμη και ανταγωνιστική υδατοκαλλιέργεια στην EE για την περίοδο 2021 έως 2030 καθώς και με το Eλληνικό Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο για την Aνάπτυξη των Yδατοκαλλιεργειών 2021-2027,
(ε) που ενισχύουν τη συνεκτικότητα της KAΠ και της Bιώσιμης Γαλάζιας Oικονομίας με άλλες Πολιτικές της Ένωσης για τις θάλασσες και τους ωκεανούς,
(στ) υποστήριξης της Θαλάσσιας Eπιτήρησης και του Kοινού Περιβάλλοντος Aνταλλαγής Πληροφοριών (CISE) και (ζ) υποστήριξης της Bιώσιμης Γαλάζιας Oικονομίας που υπηρετούν τους στόχους της Eυρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας στην αλιεία, την υδατοκαλλιέργεια και την ναυτιλιακή πολιτική.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ