Προκειμένου να ενισχύσει το ποσοστό απορρόφησης των πόρων, το οποίο σήμερα είναι χαμηλό, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) αναμένεται να προχωρήσει σε επτά αλλαγές στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Είναι αξιοσημείωτο ότι από την έναρξη του προγράμματος, το φθινόπωρο του 2020 έως σήμερα η απορρόφηση αντιστοιχεί μόλις στο 31% των πόρων, αν και το ΥΠΕΝ εκτιμά ότι, με τις προωθούμενες τροποποιήσεις, έως το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί η εξαγγελθείσα απορρόφηση των 100 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται σε διαβιβαστικό έγγραφο (α.π. 74291/242/4-8-2021) του Αυτοτελούς Τμήματος Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ που υποβλήθηκε προ ημερών στη Βουλή, ήδη έχουν δρομολογηθεί και πολύ σύντομα θα τεθούν σε εφαρμογή βελτιώσεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Ποιες είναι οι 7 αλλαγές
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές θα προβλέπουν τα εξής:
1. Οι εταιρείες θα μπορούν να υποβάλλουν αίτημα υπαγωγής για την αγορά ή μίσθωση έως και 10 οχημάτων, έναντι τριών ή έξι για τις νησιωτικές περιοχές που ισχύει σήμερα.
2. Οι εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα απόσυρσης ίσου αριθμού οχημάτων με τον αριθμό που αιτούνται προς επιδότηση.
3. Οι εταιρείες θα επιτρέπεται να υποβάλλουν αιτήματα υπαγωγής για την αγορά και εγκατάσταση «έξυπνων» φορτιστών για το 50% των οχημάτων που αιτούνται προς ενίσχυση, υπό την προϋπόθεση ότι η χρήση τους θα είναι αμιγώς εταιρική, και όχι για εμπορικούς σκοπούς, και θα τεκμαίρεται το δικαίωμα εγκατάστασης στον τόπο υλοποίησης.
4. Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους του τουρισμού, της διανομής κατ’ οίκον και της διανομής δεμάτων (courier) θα επιδοτούνται για την αγορά έως 10 ποδηλάτων, με στόχο την προώθηση της μικροκινητικότητας, ειδικά στο… last mile της αλυσίδας διανομής, δηλαδή στην παράδοση στον τελικό καταναλωτή.
5. Σε ότι αφορά στα δίκυκλα και πιο συγκεκριμένα τις κατηγορίες από L5e έως L7e, δηλαδή εκείνες στις οποίες περιλαμβάνονται τα μικρο-αυτοκίνητα, προβλέπεται αύξηση του μέγιστου ποσού επιδότησης, το οποίο θα διαμορφωθεί στα 2.500 ευρώ έναντι των 800 ευρώ που ισχύει σήμερα. Στόχος η προώθηση των τετράτροχων μικρού μεγέθους (λόγω χαρακτηριστικών, μέγιστης ταχύτητας κλπ.), τα οποία ταξινομούνται στην κατηγορία δικύκλων, τρικύκλων αν και το κόστος αγοράς τους κυμαίνεται ανάμεσα στα 8.000 ευρώ και 11.000 ευρώ.
6. Άρση της υποχρέωσης αγοράς του οχήματος στο πέρας της περιόδου χρονομίσθωσης (leasing), κίνητρο το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει θετικές επιπτώσεις στους εταιρικούς στόλους.
7. Το ποσό της απόσυρσης για τα ταξί θα αυξηθεί στα 5.500 ευρώ (από 2.500 σήμερα), ωστόσο προβλέπεται συνολικά αύξηση του ποσοστού και ποσού επιδότησή τους αξιοποιώντας και πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Τα μέχρι τώρα στοιχεία
Ο στόχος της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι η αύξηση της διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στον στόλο οχημάτων που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές ρύπων. Ουσιαστικά χορηγείται ένα «οικολογικό bonus» το οποίο αποδίδεται με την μορφή επιδότησης αγοράς ή μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικών ή υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων εξωτερικής φόρτισης με όριο εκπομπών CO2 τα 50g/km.
Τα στατιστικά του ΥΠΕΝ για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», έως τις 2 Αυγούστου 2021, είναι τα εξής:
• Αριθμός υποβεβλημένων αιτήσεων : 14.990
• Αιτήσεις που έχουν ελεγχθεί : 14.005
• Αιτήσεις που έχουν εγκριθεί ως προς την υπαγωγή τους : 11.002, ποσοστό 78,50%. Για όσες έχουν απορριφθεί προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής νέας αίτησης.
• Αιτήματα ολοκλήρωσης : 4.650
• Αιτήματα που έχουν ελεγχθεί και ολοκληρωθεί επιτυχώς :2.500
• Αιτήματα που έχουν πληρωθεί: 1.430, συνολικού ποσού επιδότησης 1.460.500 ευρώ
Επίσης, το επόμενο διάστημα αναμένεται η υπογραφή νέας απόφασης πληρωμής, η οποία αφορά σε 336 αιτήσεις συνολικού ποσού επιδότησης 353.355 ευρώ. Η απορρόφηση, για όλα τα αιτήματα που έχουν υπαχθεί στην δράση φτάνει στα 13.941.070 ευρώ, ποσοστό 31% επί του προϋπολογισμού.
Καθυστέρηση του προγράμματος εκπόνησης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων
Αναφορικά με το πρόγραμμα εκπόνησης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) από τους δήμους παρουσιάζονται κάποιες καθυστερήσεις. Η αρχική προθεσμία της 31/3/2021 του Ν. 4710/2020 (για τους μεγάλους και τους μεσαίους δήμους) έχει ήδη παραταθεί δύο φορές, αρχικά για 30/6/2021 και πλέον για 30/9/2021. Για τους 41 μικρούς δήμους της χώρας, με λιγότερους από 3.500 κατοίκους, παραμένει η προθεσμία της 31ης.03.2022 για την υλοποίηση των σχεδίων τους.
Τα ΣΦΗΟ χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο με 11,5 εκατ. ευρώ και στόχο να καθοριστούν οι κατάλληλες θέσεις εγκατάστασης 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα. Συνολικά, 252 μεγάλοι και μεσαίοι δήμοι έχουν υποβάλλει αίτημα για χρηματοδότηση προς το Πράσινο Ταμείο. Από αυτούς οι 235 έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία δημοσίευσης διαγωνισμού ή συμβασιοποίησης ΣΦΗΟ, με τη σχετική προθεσμία να λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου. Έως το τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει νέα πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου και για τους μικρότερους δήμους.