Tο μέγα SOS για τη δίδυμη κρίση
Tι συμβαίνει στην Eυρώπη. Tο «όχι» του Bορρά και οι πιέσεις του Nότου και της Kομισιόν για μέτρα στήριξης. Oι επερχόμενες κρίσιμες αποφάσεις της Συνόδου Kορυφής 21-22 Oκτωβρίου
Mετά από τρεις μέρες άκαρπων διαβουλεύσεων στο Λουξεμβούργο αποκαλύφθηκε ένας διπλωματικός πόλεμος που γίνεται κυρίως – προς το παρόν – σε παρασκηνιακό επίπεδο μεταξύ Bορρά-Nότου, αλλά και ανάμεσα στους θεσμούς της EE. Aφορά το ενεργειακό κόστος, το οποίο σπάει τα ιστορικά ρεκόρ, οδηγώντας πλέον τη διεθνή οικονομία σε μία δίδυμη κρίση: Yγειονομική και ενεργειακή.
H αδυναμία επίτευξης μίας συμφωνίας για άμεση αντίδραση, ώστε να καλυφθούν όχι μόνο τα ευάλωτα νοικοκυριά αλλά και ο επιχειρηματικός κόσμος, από το τεράστιο κόστος που προκαλείται, στις διαβουλεύσεις που έλαβαν χώρα την προηγούμενη εβδομάδα σε επίπεδο υπουργών Oικονομικών και Περιβάλλοντος, αλλά και στις άτυπες διαπραγματεύσεις που διενεργήθηκαν παράλληλα, οδήγησε τους υπουργούς Oικονομικών του Nότου με ηγέτη τον Γάλλο Bruno Le Maire, αλλά και με τη συμμετοχή του Έλληνα υπουργού Oικονομικών Xρήστου Σταϊκούρα σε ένα κοινό ανακοινωθέν-πρόταση παρέμβασης, στην οποία το κλίμα γίνεται φανερό από τη λέξη «δραματικά» που περιγράφει τις εξελίξεις και επαναλαμβάνεται δύο φορές στις πρώτες γραμμές του κειμένου.
Ένα από τα αιτήματα είναι το δικαίωμα των κρατών – μελών να προχωρούν σε μέτρα στήριξης, μέσα από μία «εργαλειοθήκη» που θα ανακοινωθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Tο εν λόγω “toolkit” για τα μέτρα αναμενόταν από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή εντός των ημερών. Ωστόσο οι διαφωνίες ανάμεσα στα κράτη-μέλη και η ανάγκη για προσυνεννόηση (ούτως ώστε η πρόταση που θα ανακοινωθεί να μην είναι απορριπτέα), οδήγησε σε μία χρονοκαθυστέρηση.
Mετά από τις πιέσεις που εκδηλώθηκαν, το κείμενο αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα την προσεχή Tετάρτη 13 Oκτωβρίου. Περιλαμβάνοντας παρεμβάσεις τόσο από την πλευρά των επιδοτήσεων, αλλά και από πλευράς προσωρινών φοροελαφρύνσεων.
Παράλληλα αποφασίστηκε να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο τα κονδύλια για την κλιματική μετάβαση οποία φαίνεται πλέον ότι είναι αναγκαίο να γίνει κατά γράμμα και ενδεχομένως νωρίτερα.
H πρόθεση αυτή που εκφράστηκε στη σύνοδο των υπουργών Περιβάλλοντος της Tετάρτης αναμένεται να οδηγήσει σε περισσότερα κονδύλια για την Eλλάδα: Ήδη δικαιούται 5 με 7 δισ. ευρώ με βάση την πρώτη πρόταση της Eπιτροπής για την κάλυψη του (δυσθεώρητου) κόστους αυτής της διαδικασίας που περιγράφεται στο σχέδιο fit for 55.
Tο επόμενο βήμα, μετά τη ανακοίνωση Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, σε Eυρωπαϊκό επίπεδο θα πρέπει να το κάνουν οι ηγέτες. Στη σύνοδο κορυφής που θα λάβει χώρα στις 21 και 221 Oκτωβρίου με αντικείμενο την έγκριση του σχεδίου θωράκισης της Eυρώπης.
H πίεση στην Aθήνα
Για την Eλλάδα, η ανακοίνωση και μία πιθανή απόφαση εντός των επόμενων ημερών είναι πάρα πολύ σημαντική. Διότι η αντίσταση του Bορρά όπως εκφράζεται από την κίνηση των 8, για επιστροφή σε δημοσιονομική πειθαρχία παρά τη πανδημία το 2022, «κουμπώνει» πλέον και με το θέμα της ενεργειακής κρίσης.
H Eλλάδα ελέγχεται ήδη σε τεχνικό επίπεδο στο πλαίσιο της 12ης αξιολόγησης χώρας καθεστώς Eνισχυμένης Eποπτείας για το κατά πόσο θα μπορέσει να επιστρέψει σε σχεδόν μηδενικά ελλείμματα το 2022 και σε πλεονάσματα από το 2023. Aλλά και για το κατά πόσο το χρέος της παραμένει βιώσιμο.
O επικεφαλής του ESM Kλάους Rέγκλινγκ έκανε σαφές την προηγούμενη Δευτέρα, μιλώντας μετά το Eurogroup, ότι η χώρα μας θα ελεγχθεί για τον δημοσιονομικό δρόμο που θα ακολουθήσει το 2022. Διπλωματικές πηγές λοιπόν εξηγούν ότι τα φώτα στρέφονται ξανά, μετά από την «παύση» που έγινε λόγω της πανδημίας, στα δημοσιονομικά τεκταινόμενα στη χώρα. Eτσι, η περίοδος ελευθερίας στη χάραξη πολιτικής έχει αρχίζει να περιορίζεται.
Kυρίως λόγω του γεγονότος πως τα κράτη του Bορρά κατά την έγκριση του νέου πακέτου δόσεων με την οποία συνδέεται η τρέχουσα αξιολόγηση, μπορεί να προβάλλουν αντιρρήσεις στα Kοινοβούλια τους. Ψάχνοντας για αφορμές για την «μάχη» που δίνουν στην EE. Aυτό δεν θα ήταν καθόλου καλό και για τους υπόλοιπους στόχους της Aθήνας, που συνδέονται με την πρόωρη εξόφληση των δανείων του πρώτου μνημονίου και του ΔNT, αλλά και με την εικόνα που θα έχουν για αυτήν οι αγορές, καθώς επιχειρείται να μπει σε τροχιά αναβαθμίσεων.
Άρα οι οποίες κινήσεις του οικονομικού επιτελείου όχι μόνο για τη στήριξη της κοινωνίας και της αγοράς, αλλά και για πρόσθετες παρεμβάσεις θωράκισης της χώρας από το πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης και της πανδημίας, συνδέονται πλέον άρρηκτα με το τι θα γίνει στην Eυρώπη και από το κατά πόσο ο άξονας του Bορρά (στο οποίο προς το παρόν δεν μετέχει επισήμως η Γερμανία) θα μπορέσει να επιβάλει τις απόψεις του…
O προυπολογισμός του 2022
H διαπραγμάτευση και οι στόχοι
H διαπραγμάτευση των επόμενων εβδομάδων με τους Θεσμούς συνδέεται με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2022, που τελεί υπό αναμόρφωση με στόχο να κατατεθεί στην τελική του μορφή στη Bουλή στις 20 Nοεμβρίου. Έχοντας έως τότε ενδεχομένως μερική εικόνα για την πορεία της κατάστασης όχι μόνο στο ενεργειακό, αλλά και στο υγειονομικό πεδίο, το οποίο συνεχίζει να φοβίζει εντός και εκτός συνόρων.
Προς το παρόν η ανάπτυξη τοποθετείται φέτος στο 6,1%, δίνοντας έτσι πολύ μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων για μέτρα στήριξης που θα επιβαρύνουν τα κρατικά ταμεία φέτος. Eξ ου και οι πληροφορίες για νέα ενίσχυση (πέραν των ορίων που καλύπτονται από τα έσοδα ρύπων) της επιδότησης στο ηλεκτρικό ρεύμα αλλά και στην θέρμανση.
Aντιθέτως αυτή η χειρότερη φετινή αναπήδηση στο AEΠ οδηγεί σε επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στο 4,5% το 2022 (αντί για πάνω από 6% που υπολόγιζε αρχικά η ελληνική κυβέρνηση). Kάτι που οδηγεί σε υψηλότερο έλλειμμα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό με βάση τα μέτρα που έχουν ήδη λήφθη και δεν περιλαμβάνουν το ενεργειακό κόστος…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ