Tι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Στο μεταξύ, την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου αναμένονται οι προσφορές στο πλαίσιο του θεσμού «Black Friday» που ακολουθεί την ημέρα της γιορτής των Ευχαριστιών ενώ την επόμενη Δευτέρα, στις 29 Νοεμβρίου, οι καταναλωτές θα επωφεληθούν των προσφορών στις αγορές που γίνονται αποκλειστικά και μόνο μέσω του διαδικτύου, στο πλαίσιο της «Cyber Monday».
Οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου ελπίζουν ότι τα καταστήματά τους θα γεμίσουν κόσμο και τα ταμεία τους θα εμφανίσουν χαρακτηριστικά κανονικότητας.
Υπενθυμίζεται ότι, κατά τη διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.
Με την ευκαιρία της έναρξης των ενδιάμεσων εκπτώσεων την 1η Νοεμβρίου 2021, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (Ε.Σ.Α.) Σταύρος Καφούνης, απευθυνόμενος προς τους καταναλωτές δηλώνει ότι όλες οι εμπορικές αγορές της Αθήνας παραμένουν ασφαλείς, τα καταστήματα με πραγματικό αίσθημα ευθύνης συνεχίζουν να τηρούν ευλαβικά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα προστασίας και καλεί τους καταναλωτές να ενισχύσουν όσο μπορούν την αγορά, εκμεταλλευόμενοι τις μειωμένες τιμές των προς διάθεση προϊόντων.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι κατά το 15νθήμερο των ενδιάμεσων χειμερινών εκπτώσεων αναμένεται να κινηθεί η ένδυση και η υπόδηση, ενώ προς το τέλος του μήνα αναμένεται να κινηθούν περισσότερο οι αγορές των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό ποντάρουν στην Black Friday αλλά και την Cyber Monday, που ακολουθεί.
Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο γενικός δείκτης στο λιανικό εμπόριο είχε υποχωρήσει τον Νοέμβριο του 2020 κατά 7,9% σε ετήσια βάση. Ανοδικά είχαν κινηθεί μόνο τα φαρμακευτικά και καλλυντικά (+29,8%), τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (+14,5%), καθώς και οι πωλήσεις εκτός καταστημάτων-κατά κύριο λόγο μέσω διαδικτύου (+60,5%) για ευνόητους λόγους. Αντίθετα, ισχυρότατη πτώση σημειώθηκε σε αρκετές κατηγορίες μεταξύ των οποίων η ένδυση – υπόδηση (-56,5%) και τα καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων (-31,1%).
Ενδεικτικά, μόνο μέσω Skroutz, ο τζίρος κατά τη διάρκεια της «μαύρης» εβδομάδας το 2020 αυξήθηκε κατά 73% και οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν κατά 150% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019.
Συστάσεις προς τους καταναλωτές
H Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος προτείνει στους καταναλωτές να είναι :
– Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
– Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
– Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
– Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή ιδιαίτερη στις προσφορές, στις οποίες αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, διότι σε περίπτωση υπαναχώρησης, δεν υπάρχει η δυνατότητα της αλλαγής.
– Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.