Τα πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα δεν προλαβαίνουν να καλύψουν τη ζήτηση
Χριστούγεννα ακρίβειας και ελλείψεων προβλέπονται να είναι τα φετινά, καθώς τα πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα δεν προλαβαίνουν να καλύψουν τη ζήτηση.
Το μποτιλιάρισμα στα πλοία στα λιμάνια, από τη Σιγκαπούρη μέχρι τον Πειραιά, δείχνει το μέγεθος του προβλήματος. Οι οικονομικοί αναλυτές χτυπούν καμπανάκι.
«Είναι σαν να έχεις έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με 10 λωρίδες και να βάζεις τα αυτοκίνητα να στριμωχτούν σε πέντε. Καταρρίπτουμε ρεκόρ κάθε ημέρα αλλά είναι πάντα περισσότερο εμπόρευμα καθ’ οδόν και πρέπει να το στείλουμε», σημειώνει ο Τζιν Σερόκα, γενικός Διευθυντής Λιμένος Λος Άντζελες .
Πέρσι, στη δίνη του κορωνοϊού, η παγκόσμια οικονομία παρέλυσε και φέτος τα πάντα ξεκινούν σχεδόν από το μηδέν. Τα μεγάλα προβλήματα που έχουν τα εμπορικά καταστήματα και οδηγούν σε ελλείψεις προϊόντων και αύξηση τιμών οφείλονται στις παγωμένες αποστολές προϊόντων από την Κίνα που με τη σειρά της οφείλεται στην έλλειψη πρώτων υλών.
«O κόσμος θα πρέπει να ξεχάσει τα Χριστούγεννα που ήξερε. Θα είναι δύσκολες γιορτές. Πολλές προβλέψεις κάνουν λόγο για τα πιο ακριβά Χριστούγεννα των τελευταίων 30 χρόνων», λέει ο Λούκα Παουτάσο, οικονομικός αναλυτής.
Στο λιμάνι της Σιγκαπούρης τη Δευτέρα οι καθυστερήσεις ήταν 22% πάνω από το συνηθισμένο, με 53 φορτηγά πλοία να είναι αγκυροβολημένα περιμένοντας τη σειρά τους.
Στο λιμάνι του Πειραιά σημειώθηκε ρεκόρ καθηλωμένων πλοίων με 36 πλοία, στοιχεία που καταγράφει το Bloomberg.
Οι ελλείψεις οδηγούν μαθηματικά σε έκρηξη τιμών αφού η μεγάλη ζήτηση δεν μπορεί να καλυφθεί από τη μικρή προσφορά. Οι καταστηματάρχες σε όλο τον κόσμο φοβούνται ελλείψεις και πληρώνουν όσο όσο για να έχουν γεμάτα τα ράφια τους.
Είναι τέτοιος ο πανικός στην παγκόσμια οικονομία που εταιρείες νοικιάζουν ακόμα και δικά τους πλοία αφού δεν υπάρχει άλλος τρόπος να έχουν εμπορεύματα στην ώρα τους. Το οικονομικό τσουναμί που φουσκώνει, αναμένεται να φανεί τις επόμενες εβδομάδες και στην Χριστουγεννιάτικη αγορά της Ελλάδας με αυξήσεις ρεκόρ.
Μάλιστα, ήδη ένα από τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν μεγάλες αλυσίδες στο εξωτερικό, είναι να περιορίζουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να αποτρέψουν τους καταναλωτές από το να αγοράζουν πάρα πολλά προϊόντα και να αφήνουν τα καταστήματα με άδεια ράφια.