Πληθωρισμός: Νέο άλμα του τιμάριθμου στο 3,4% τον Οκτώβριο

 

Από 2,2% τον Σεπτέμβριο και 1,9% τον Αύγουστο

 

Ενεργειακό σοκ πλήττει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όπως αποκαλύπτουν τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, σύμφωνα με τα οποία:

 

· Ο γενικός δείκτης τιμών Καταναλωτή σημείωση άνοδο 3,4% σε ετήσια βάση σημείωσε τον Οκτώβριο φέτος, έναντι αύξησης 2,2% τον Σεπτέμβριο και 1,9% τον Αύγουστο 2021, ενώ πέρυσι τον Οκτώβριο σημείωνε μείωση 1,8%.

 

· σε μηνιαία βάση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,5% τον Οκτώβριο 2021 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2021, έναντι μείωσης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

 

Το πρόβλημα είναι κυρίως στα καύσιμα και στην ενέργεια, αλλά από εκεί διαχέεται και στα υπόλοιπα είδη ή κλάδους της αγοράς.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε μόλις ένα μήνα (από Σεπτέμβριο σε Οκτώβριο) αυξήθηκαν οι τιμές στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος +18% , φυσικού αερίου +21,1 % , στο πετρέλαιο θέρμανσης +21,3 %. Ενώ μέσα σε ένα έτος (Οκτώβριος 2021 προς Οκτώβριο 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 132,3 %, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 45,9% και η βενζίνη κατά 18,1%. Αλλά μεγάλες αυξήσεις (και από 3,4% του ετήσιου πληθωρισμού) σημειώθηκαν σε πολλά βασικά αγαθά, είδη διατροφής και υπηρεσίες, όπως:

 

· Φυσικό αέριο +132,3%

· Πετρέλαιο θέρμανσης +45,9%

· Ηλεκτρισμός +18,9 %

· Καύσιμα και λιπαντικά +22,3 %

· Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο +30,4 %

· Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία +10,0 %

· Ψωμί +3,9 %

· Αρνί και κατσίκι +16,3 %

· Πουλερικά +8,5 %

· Ψάρια νωπά +7,9 %

· Ελαιόλαδο +22,1 %

· Λαχανικά νωπά +9,3 %

· Πατάτες +9,1%

· Λοιπά τρόφιμα +2,1%

· Έπιπλα και διακοσμητικά είδη +4,1 %

· Οικιακές υπηρεσίες +4,0 %

Πτώση τιμών καταγράφεται πάντως σε:

· Δημητριακά για πρωινό -7,0%

· Χοιρινό -3,4 %

· Φρούτα νωπά -3,9%

· Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα -1,5 %

· Οικιακές συσκευές και επισκευές -3,0 %

· Τηλεφωνικές υπηρεσίες -2,4 %

· Είδη ατομικής φροντίδας -2,5 %

· Ασφάλιστρα οχημάτων -1,3 %

 

Σε μόλις ένα μήνα, τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, ανατιμήσεις υπήρξαν στη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και υπηρεσιών.

 

Ειδικότερα, σε ένα μήνα αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε:

 

· Ψωμί +1,1 %

· Ζυμαρικά +3,9 %

· Πουλερικά +3,3%

· Αλλαντικά +2,4 %

· Τυριά +2,3 %

· Πατάτες +6,1 %

· Φρούτα νωπά -6,3 %

· Λαχανικά νωπά -1,9 %

· Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα -2,4 %

· Ηλεκτρισμός +18%

· Φυσικό αέριο +21,1 %

· Πετρέλαιο θέρμανσης +21,3 %

· Καύσιμα και λιπαντικά +3,0 %

· Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο +23,6%

 

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 3,4% τον Οκτώβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

 

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

 

• 3,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, πατάτες, καφές-κακάο-τσάι, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα.

• 0,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 11,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 0,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και

διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

• 9,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 0,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

• 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου

και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.

• 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ