Οι δεσμεύσεις και τα «ορόσημα» για αποκρατικοποιήσεις, αδειοδότηση επενδύσεων, κρατικές οφειλές, e-ΕΦΚΑ
Θα είναι και η «τυχερή» η 13η αξιολόγηση; Υπό την έννοια ότι θα ανοίξει το δρόμο για την ομαλή έξοδο της χώρας από την Ενισχυμένη Εποπτεία, γεγονός που μαζί και με την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2022, συνιστούν τα δυο μεγάλα «στοιχήματα» του Μαξίμου και του οικονομικού επιτελείου για το επόμενο διάστημα; «Αναμένουμε την 13η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας, η οποία αναμένεται να δημοσιευθεί τον Φεβρουάριο του 2022» ανέφερε στη δήλωσή του το Eurogroup για τη 12η έκθεση, «χαιρετίζοντας» την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας και εγκρίνοντας την σχετική εισήγηση της Κομισιόν για την εκταμίευση και 767 εκατ. ευρώ προς τη χώρα μας, από τα κέρδη των ομολόγων των κεντρικών τραπεζών.
Ο χρόνος είναι επομένως λίγος και πρέπει να γίνουν πολλά σε διαφορετικά και δύσκολα «μέτωπα», καθώς στο 3ο δεκαήμερο του Ιανουαρίου θα γίνουν ο έλεγχος της Κομισιόν και οι διαπραγματεύσεις των δυο πλευρών πριν η νέα έκθεση της Eπιτροπής πάρει το δρόμο για την πολιτική συζήτηση σε επίπεδο Eurogroup, το πιθανότερο, εκτός δραματικού απροόπτου, στη συνεδρίαση του οργάνου στις 14 Μαρτίου είτε -εξάπαντος- σε εκείνη της 4ης Απριλίου.
Σημασία επομένως, έχουν τα νέα προαπαιτούμενα προκειμένου να υπάρξει «πράσινο φως» διαδοχικά από τους θεσμούς και το Eurogroup, που μπορεί μεν να μην συνδέεται με την εκταμίευση δόσης, αλλά θα ανοίξει το δρόμο την «μεγάλης εξόδου» από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας. Τα προαπαιτούμενα συνδέονται κατά κανόνα με την υλοποίηση παλαιότερων ελληνικών δεσμεύσεων για πολιτικές και μέτρα, με συγκεκριμένα ορόσημα υλοποίησης και που περιλαμβάνουν μια μεγάλη γκάμα: Από το αδειοδοτικό καθεστώς των επενδύσεων και την πορεία των αποκρατικοποιήσεων, μέχρι τον νέο ΕΝΦΙΑ και τα χρέη του Δημοσίου προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις και από μέτρα για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης, της ΑΑΔΕ αλλά και των αγορών μέχρι τη μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη, συγκροτούν ένα «τοπίο» δύσκολων και αλλεπάλληλων, πιεστικών κινήσεων σε πολλά ταυτόχρονα «μέτωπα» που θυμίζουν παλαιότερες εποχές, επί μνημονίων.
«ΚΛΕΙΝΟΥΝ» ΟΚΤΩ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται το ζήτημα της απλούστευσης της νομοθεσίας για την αδειοδότηση επενδύσεων. Έχει ήδη καταγραφεί σημαντική πρόοδος με την πλειονότητα των εκκρεμοτήτων να έχουν «κλείσει». Απομένει όμως, η παράγωγη νομοθέτηση για την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των οικονομικών δραστηριοτήτων στον τομέα της εκπαίδευσης, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Ιανουάριο του 2022.
Ακολουθεί το κεφάλαιο των αποκρατικοποιήσεων. Σε ό,τι αφορά την ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο) έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση του στρατηγικού σχεδίου. Έχει επίσης καταγραφεί ικανοποιητική πρόοδος στις νομικές αλλαγές ώστε οι κρατικές επιχειρήσεις να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις ήδη το TAIΠEΔ ανακοίνωσε το δικό του επικαιροποιημένο σχέδιο για το 2022, εμπροσθοβαρές ώστε να καλύψει πλήρως τους στόχους, εκκινώντας από το project της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού και επιταχύνοντας τις παραχωρήσεις των 4 περιφερειακών λιμανιών (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου).
Τρίτο «μέτωπο» αυτό της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Οι ληξιπρόθεσμες μη συνταξιοδοτικές οφειλές πρέπει να έχουν εκκαθαριστεί έως τέλος του 2021 και το σύνολο των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης έως τα μέσα του 2022. Η παρακολούθηση της προόδου γίνεται ήδη σε μηνιαία βάση ώστε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Σε ό,τι αφορά τη Δημόσια Διοίκηση θα ελεγχθεί η ολοκλήρωση του συστήματος διαχείρισης ανθρώπινων πόρων με «ορόσημο» τον Ιανουάριο. Συγχρόνως, σε σχέση με τις προσλήψεις θα ελεγχθεί η ανταπόκρισή τους στην απαίτηση διατήρησης σταθερού του συνολικού κόστους λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης.
Πέμπτο, για τα θέματα της κοινωνικής πρόνοιας αρχές του 2022 πρέπει να ξεκινήσει η δοκιμαστική περίοδος εφαρμογής του προσδιορισμού της αναπηρίας, ενώ απαιτείται και συγκεκριμένη πρόοδος στην συγκρότηση και λειτουργία του e-ΕΦΚΑ.
Έκτο, η μεταρρύθμιση του ΕΝΦΙΑ πρέπει να ολοκληρωθεί ώστε οι πληρωμές με το νέο πλαίσιο να ξεκινήσουν τον Μάρτιο του 2022.
Καθυστερήσεις σημειώνονται στο εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της ΑΑΔΕ. Ενώ έχει ολοκληρωθεί η φάση δοκιμών για το διατερματικό πληροφοριακό σύστημα είσπραξης, η πραγματική εκκίνηση της λειτουργίας δεν αναμένεται πλέον να επιτευχθεί πλήρως πριν τον Απρίλιο του 2022, ενώ ο αρχικός στόχος ήταν για το τέλος του 2021.
Στο όγδοο «μέτωπο», της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, πρέπει το σχετικό νομοσχέδιο να ψηφιστεί έως τον Φεβρουάριο του 2022, μαζί με τις εφαρμόστηκες διατάξεις. Στο clawback αναμένεται αναστροφή των σημαντικών καθυστερήσεων για τα εισπρακτέα ποσά για το 2020. Και για το νέο νομοθετικό πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων υγείας, μέχρι μέσα του 2022 πρέπει να επιτευχθεί μερίδιο 40 % κεντρικών δημοσίων συμβάσεων των συνολικών νοσοκομειακών δαπανών.
ΠΟΛΛΕΣ ΟΙ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΝ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ
Ο κίνδυνος για 4 «κίτρινες κάρτες»
Σε τέσσερα «μέτωπα» υπάρχουν ήδη τριβές και η μικρή πρόοδος που συντελείται αναζωπυρώνει τους φόβους για ισάριθμες «κίτρινες κάρτες» προς την Αθήνα από την πλευρά των θεσμών. Πρώτο σημείο τριβής θα αποτελέσει η μεγάλη καθυστέρηση στον τομέα της Δικαιοσύνης, για το προπαρασκευαστικό στάδιο δρομολόγησης της πρόσκλησης υποβολής προσφορών για το σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης υποθέσεων. Ο στόχος για ανάθεση του έργου το πρώτο τρίμηνο του 2022 είναι ανέφικτος.
Το ίδιο συμβαίνει και με την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του πλαισίου επιθεωρήσεων για την εποπτεία των οικονομικών δραστηριοτήτων και των αγορών προϊόντων, σε τομείς που παρακολουθούνται στο πλαίσιο της Eνισχυμένης Eποπτείας και πιο επιτακτικά στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος.
Ακόμη, η ολοκλήρωση της ειδικής δέσμευσης για την επικύρωση των δασικών χαρτών, που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση του έργου του Kτηματολογίου. Οι ελληνικές αρχές επικαλούνται τα προβλήματα λόγω των πυρκαγιών, πλημμυρών κ.λπ., αλλά η «κίτρινη κάρτα» προβάλλει απειλητικά.
Μεγάλο «μέτωπο» καθυστερήσεων και τριβών εξάλλου, αποτελεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Στην δέσμευση για την εκκαθάριση των εκκρεμών υποθέσεων του Νόμου Κατσέλη η πρόοδος είναι εξαιρετικά αργή. Επίσης, παρά την επιτάχυνση των πληρωμών όσον αφορά τις εκκρεμείς κρατικές εγγυήσεις που έχουν καταπέσει στο τρίτο τρίμηνο του 2021, ο ρυθμός εκκαθάρισης εξακολουθεί να είναι κατώτερος των προσδοκιών. Προβληματισμός υπάρχει για την καθυστέρηση επί ένα τουλάχιστον χρόνο της υλοποίησης του Ειδικού Φορέα Ακινήτων, που θα λειτουργήσει για τους οφειλέτες που πτωχεύουν, στο πλαίσιο του νέου Κώδικα. Επίσης, αναμένεται το τελικό σχέδιο για τις αλλαγές στη λειτουργία του ΤΧΣ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ