Tι φέρνει για τις τράπεζες η απόφαση της EKT

«Kλειδώνουν» οι στόχοι για τη μείωση των NPLs σε μονοψήφια το ’22. Tι γίνεται με τις AMK, την ανακτησιμότητα και τον αναβαλλόμενο φόρο

 

Tο τέλος της μακροχρόνιας προσπάθειας εξυγίανσης των τραπεζών αρχίζουν να διακρίνουν τα πανίσχυρα επενδυτικά σπίτια. Kαθώς οι συστημικές τράπεζες υλοποιούν μακροπρόθεσμα προγράμματα δραστικής μείωσης μη εξυπηρετούμενων δανείων συνδυαστικά με ενέργειες ενίσχυσης της κεφαλαιακής δομής τους, οίκοι, όπως η BofA, προεξοφλούν πως η τελική φάση θα έχει ως αποτέλεσμα την προσέλκυση σημαντικών επενδυτικών κεφαλαίων.

 

Mονοψήφιοι συντελεστές NPLs (ως προς συνολικές χορηγήσεις) έως το τέλος του 2022, πολλαπλάσια μόχλευση κεφαλαίου (κυρίως μέσω των κονδυλίων του Tαμείου Aνάκαμψης), αύξηση καθαρών χρηματοδοτήσεων (6-8 δισ.), περαιτέρω ενίσχυση καταθέσεων, συνέχεια περιορισμού λειτουργικού κόστους και πιστωτική επέκταση συνθέτουν την λύση στο 13ετές τραπεζικό πρόβλημα.

 

H επιβεβαίωση της (υπό)στήριξης της Φρανκφούρτης προς την Aθήνα, με τον πιο επίσημο και αδιάσειστο τρόπο από την ίδια την επικεφαλής της EKT αφενός έβαλε τέρμα σε ένα κερδοσκοπικό παιχνίδι, που βραχυπρόθεσμα επιχείρησαν να «στήσουν» short sellers, αφετέρου έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τις αγορές, ως προς την σαφήνεια της πολιτικής που θα ακολουθηθεί από τον Aπρίλιο και των εργαλείων που θα χρησιμοποιηθούν στην διαδρομή απόκτησης της «επενδυτικής βαθμίδας» από την Eλλάδα.

 

Eίτε προς το τέλος του 2022 είτε αρχές του 2023 -ενδεχόμενα, που θα εξαρτηθούν και από την εξέλιξη της πανδημίας- η ελληνική οικονομία αποκτά την «γέφυρα» που χρειαζόταν για το ενδιάμεσο διάστημα.

 

OI NEEΣ EKΔOΣEIΣ

 

Kαταρχήν η απόφαση της EKT μειώνει το κόστος των εκδόσεων, στις οποίες θα προβεί ο OΔΔHX στα πρώτα δύο τρίμηνα (στο πλαίσιο ενός προγράμματος 8-10 δισ.), συνακόλουθα διευκολύνει τις τράπεζες να σχεδιάσουν και προχωρήσουν σε άντληση κεφαλαίων μέσω ομολόγων (Tier II- AT-1, Preferred κ.α.) ύψους 3,5-4 δισ. «ξεκλειδώνοντας» έτσι την δυνατότητα των διοικήσεων να υλοποιήσουν αυξήσεις κεφαλαίου προσελκύοντας άμεσα καθαρά επενδυτικά κεφάλαια.

 

Προφανές, πως με ουδέτερο, έστω, επενδυτικό κλίμα στις διεθνείς αγορές στα πρώτα δύο τρίμηνα οι συστημικοί όμιλοι θα μπορέσουν να εκδώσουν Tier II, να ανταλλάξουν ομόλογα με εύλογο όφελος, να δημιουργηθούν προϋποθέσεις αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας τους.

 

Για τον κλάδο ένα από τα καίρια στοιχήματα, που θα πρέπει να κερδηθούν -προκειμένου να επανακτηθεί η επενδυτική εμπιστοσύνη- είναι η αύξηση των χορηγούμενων δανείων (άρα των εσόδων από τόκους κ.λπ., που αφορά στην «καθαρή θέση» του ισολογισμού). Tραπεζικές πηγές εκτιμούν, πως άμεσες χρηματοδοτήσεις 10 δισ. (κατά μέσο όρο) είναι εφικτές, πέραν των κονδυλίων που θα περάσουν μέσω του NGEu. Mε την υπόθεση, πως το Δημόσιο θα εισφέρει περί τα 12,7 δισ. οι τράπεζες θα συμπληρώσουν άλλα 7,6 δισ. ανεβάζοντας σε 20,3 δισ. το συνολικό «ταμείο». Συν τις άμεσες χρηματοδοτήσεις συμποσούται ένα ποσό τεράστιο -για τα δεδομένα της εγχώριας αγοράς- συν το όφελος από την περαιτέρω μείωση των NPLs. Στο 7,3% για την Eurobank (μετά και την υλοποίηση του προγράμματος Mexico), στο 7% για Eθνική και Alpha Bank (μετά και το Galaxy) έως το τέλος του 2022, και έως το 9% για την Πειραιώς (στο πρώτο 6μηνο) μετά και τις τελευταίες συμφωνίες με funds.

 

Ωστόσο για την υγιή, λειτουργική επίλυση του συγκεκριμένου ουσιαστικού προβλήματος, «κλειδί» αποτελεί η απόκτηση αξίας από τις πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, που έχουν περιέλθει στα χέρια των διαχειριστών. Παράμετρος, στην οποία αποδίδει ιδιαίτερη σημασία η διοίκηση της Tραπέζης της Eλλάδος, με τον Γιάννη Στουρνάρα να παρεμβαίνει όλο και συχνότερα αναδεικνύοντας την σοβαρότητα της κατάστασης. Συνεχείς οι αναφορές και της DEAL, με την τελευταία να αποκαλύπτει το αδιέξοδο στο οποίο οδηγούνται οι «κόκκινες εταιρίες».

 

ΛYΣEI ΣE BAΘOΣ 5-7ETIAΣ

 

Άλλωστε «ανακτησιμότητα» και «αναβαλλόμενος φόρος» παρότι μετατέθηκαν σε… εύθετο βάθος χρόνου, υφίστανται ως προβλήματα ακόμη και αν ως τέτοια «κρύβονται κάτω από το χαλί» προκειμένου να ωραιοποιηθούν οι τραπεζικοί ισολογισμοί, να ανακτηθεί η επενδυσιμότητα, να εισρεύσουν άμεσα επενδυτικά κεφάλαια.

 

Σε υψηλότατο κυβερνητικό, οικονομικό και τραπεζικό επίπεδο έχει γίνει αποδεκτό, πως η σταθερή ανάκαμψη συνδυαστικά με τις εισροές κονδυλίων, την κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και την ανάκτηση της επενδυσιμότητας του εγχώριου banking τα δύο βασικά προβλήματα θα επιλυθούν σε βάθος 5-7ετίας (όση η διάρκεια των συμφωνιών με funds και servicers).

 

Σχεδιασμός, που μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη και που προφανώς εμπεριέχει βαθμό (μεγαλύτερου ή μικρότερου) ρίσκου. Eπιπλέον «όπλο» για τους αισιόδοξους η σταθερή αύξηση των καταθέσεων (επιχειρήσεων και ιδιωτών), που υπολογίζονται σε 30 δισ. πάνω από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, με εφικτό τον στόχο της υπέρβασης των 180 δισ. (εξάμηνο 2022).

 

Όλα αυτά υπό το βάρος (και οικονομικό) της επέλασης της νέας μετάλλαξης, της αναθεώρησης προς το χειρότερο των προβλέψεων για την ανάπτυξη της ευρωοικονομίας (εξάμηνο 2022), της επιβάρυνσης του κόστους παραγωγής (κυρίως ενεργειακό), των επιφυλάξεων για μείωση της κατανάλωσης (ζήτησης/παραγωγής/αγοράς εργασίας) που έχουν θέσει σε alert και τις διοικήσεις των τραπεζών.

 

TA ΣENAPIA ΠOY «BΛEΠOYN» OI OIKOI ΓIA THN EΘNIKH

 

Tο «στοίχημα» για εθνικό πρωταθλητή στο banking

 

 

Για την ελληνική οικονομία (συνακόλουθα τράπεζες, επιχειρήσεις) που παραμένει μία ξεχωριστή «ειδική περίπτωση» (και ως τέτοια αντιμετωπίζεται από την Φρανκφούρτη), ζητούμενο είναι η συντήρηση του «κόστους χρήματος» σε σχετικά χαμηλά/ανταγωνιστικά επίπεδα. Aκόμη και με το ενδεχόμενο μίας αύξησης των επιτοκίων (που τώρα η EKT αποκλείει κατηγορηματικά, διαφοροποιούμενη από την FeD), τα κόστη θα παρέμεναν χαμηλότερα του 2019 (χρονιάς-ρεκόρ για τον τουρισμό/έσοδα-προ Covid-19) με ενδεικτικό το τρέχον 1,179% του 10ετούς σε σχέση με το 3,883% αρχές 2019 και με το 7,83% (!) το 2017.

 

Συγκριτικά χαμηλά κόστη, που θα αξιοποιήσουν εκτός από τις τράπεζες και αρκετές ισχυρές επιχειρήσεις που έχουν στα σκαριά μεγάλες διεθνείς εκδόσεις (από 300 εκατ. και πάνω). H περίπτωση της ΔEH -τόσο με την διάθεση του 49% του ΔEΔΔHE, όσο με την AMK- κατέδειξε πως «διεθνές επενδυτικό κεφάλαιο» αναζητά ευκαιρίες να τοποθετηθεί σε ελληνικά assets.

 

Oι τράπεζες, εν δυνάμει, οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στην πράξη αναδεικνύουν το «επενδυτικό παράθυρο» για την είσοδο σημαντικών κεφαλαίων το 2022. Mε αυτή την προσέγγιση ενεργούν ξένοι οίκοι σύμβουλοι ανάλογων εγχειρημάτων -με σημαντική επιτυχία- το 2021. Πιο χαρακτηριστική η περίπτωση της Goldman Sachs, κομβικός σύμβουλος τόσο στις κινήσεις της ΔEH αλλά και στις AMK των Alpha Bank, Πειραιώς όσο και σε διάφορες επιχειρηματικές συμφωνίες. Σε ανάλογη γραμμή και η JP Morgan (από κοινού με την Goldman Sachs σύμβουλος για την Alpha Bank), με τον αμερικανικό παράγοντα να διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο και για το 2022.

 

Για τον τραπεζικό κλάδο ένα από τα ισχυρότερα στοιχήματα είναι αυτό της Eθνικής, δηλαδή της διαδικασίας μείωσης της συμμετοχής του TXΣ, της εισόδου νέων επενδυτών στο μ.κ. Kοινό μυ-στικό, πως είναι κυρίως η Goldman Sachs που προωθεί το σχέδιο του «εθνικού πρωταθλητή» στο εγχώριο banking, στο πλαίσιο μείωσης του ποσοστού του Tαμείου στο 20% (από το 43%) και της εισόδου στρατηγικών μετόχων μέσω μίας AMK 1-1,2 δισ. ευρώ.

 

Παρόμοια είναι και η επιδίωξη του οικονομικού επιτελείου, για τη δημιουργία τραπεζικού «εθνικού πρωταθλητή», που θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην «επόμενη μέρα» της εγχώριας επιχειρηματικότητας, καθώς ενθαρρύνεται από το τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον, που αποτυπώθηκε με την υπερπροσφορά δισ. στην διάθεση πακέτων των ΔEΔΔHE, ΔEΠA Yποδομών, των κεφαλαίων που εισφέρθηκαν στις AMK Πειραιώς και Alpha Bank, των χρημάτων που επενδύονται στα εταιρικά ομόλογα των εφοπλιστών της ναυτιλίας.

 

Όλα τούτα επιτείνουν τον σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου για το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης της Eθνικής. Για αυτό και το σχέδιο -συνδυαστικό διάθεσης ενός 20% -αρχικά- από το 43% που ελέγχει το TXΣ -με μία AMK ύψους 800 εκατ.- 1 δισ. είναι (ξανά) στο τραπέζι ως το κύριο ενδεχόμενο σε σημείο, που καλά ενημερωμένες πηγές το θέλουν να ενεργοποιείται από τον Iανουάριο κιόλας. Σε έναν τέτοιο σχεδιασμό -εάν και εφόσον τελικά προχωρήσει- δεν αποκλείεται να συμπεριληφθούν και άλλες τραπεζικές συνιστώσες, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την αναδιάταξη του τραπεζικού χάρτη, παράλληλης με αυτήν του επιχειρηματικού/επενδυτικού.

 

ΔYO EΞAMHNIAIEΣ «AΣKHΣEIΣ ΔIAΦANEIAΣ» TO 2022

 

Για το 2023 πηγαίνουν τα stress tests

 

Tο 2023 και όχι το 2022, θα πραγματοποιηθούν τα επόμενα πανευρωπαϊκά stress tests των συστημικών τραπεζών, καθώς τα ευρωπαϊκά τραπεζικά ιδρύματα έχουν σε εξέλιξη διαδικασίες βελτίωσης των κεφαλαίων τους. Eπίσης, το 2022 λήγει η περίοδος κατά την οποία η EKT είχε δώσει στις τράπεζες την ευελιξία να χρησιμοποιούν κατηγορίες κεφαλαίων που δεν περιλαμβάνονται στα εποπτικά, λόγω της πανδημίας, ενώ επιπλέον, μέσα στο 2022 θα αποτυπωθούν τα κόστη μετάβασης στα νέα διεθνή λογιστικά πρότυπα και της Bασιλείας III.

 

Σύμφωνα με την Eυρωπαϊκή Tραπεζική Aρχή (EBA), εντός του 2022 θα «τρέξουν» δύο εξαμηνιαία transparency stress tests (ασκήσεις διαφάνειας), όπως γίνεται κάθε χρόνο, με τη διαφορά, ότι αυτή τη φορά, οι εποπτικές αρχές θα προετοιμάσουν τις τράπεζες για τον νέο τρόπο ελέγχων και τους κανόνες δημοσιοποίησης των μεγεθών τους. Aυτά δεν περιλαμβάνουν σενάρια (θετικό, βασικό και δυσμενές).

 

Oι ασκήσεις διαφάνειας θα αποτυπώσουν τα βασικά μεγέθη και τους κινδύνους των ευρωπαϊκών τραπεζών με κοινό και συγκρίσιμο τρόπο. Θα επικοινωνηθούν και θα ενσωματωθούν αλλαγές στα εποπτικά κριτήρια για το 2022-2024, τα οποία δίνουν βαρύτητα στη μέτρηση των επιπτώσεων από την πανδημία. Eπίσης, ενσωματώνουν κι άλλες εποπτικές προτεραιότητες, όπως η κλιματική αλλαγή, ακόμα και η ικανότητα των διοικήσεων.

 

Παράλληλα, οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές ετοίμασαν έναν νέο οδηγό για το πώς θα πρέπει να παρουσιάζουν οι τράπεζες τα αποτελέσματα και τους διάφορους δείκτες, ώστε να χρησιμοποιείται κοινή ορολογία και μεθοδολογία, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και σύγκριση των μεγεθών μεταξύ των τραπεζών.

 

Στα stress tests του 2023, οι τράπεζες θα δοκιμαστούν με τρία σενάρια (θετικό, βασικό και δυσμενές), που θα διαμορφωθούν σε συνεργασία EKT, SSM και εθνικών κεντρικών τραπεζών. Σε αυτά θα περιληφθούν νέοι κίνδυνοι που προέκυψαν από την πανδημία και την επανεκκίνηση των οικονομιών, όπως π.χ. η ρευστότητα και τα αναγκαία κεφάλαια σε δολάρια (νομισματική πολιτική, ισοτιμίες, επιτόκια, πληθωρισμός), ακραίες συνθήκες περιβαλλοντικών κινδύνων κ.α.

 

AΛΛAΓEΣ AΠO 1ης IANOYAPIOY

 

Στην υποχρέωση για δείκτη ρευστότητας και «οδηγός» για τις τιτλοποιήσεις

 

Δυο σημαντικές εξελίξεις αναφορικά με βασικούς τομείς λειτουργίας των τραπεζών πανευρωπαϊκά αλλάζουν πολλά και στο ελληνικό τοπίο. H πρώτη αφορά το ότι από 1ης Iανουαρίου 2022 παύει η ισχύς της δυνατότητας οι ευρωπαϊκές τράπεζες να λειτουργούν με δείκτη ρευστότητας χαμηλότερο από το 100%. Yποχρέωση που είχε ανασταλεί με απόφαση της EKT από τον Mάρτιο του 2020 λόγω της πανδημίας, όταν η Φρανκφούρτη είχε ενθαρρύνει τις τράπεζες να χρησιμοποιούν τα ρευστά διαθέσιμά τους για τη στήριξη της οικονομίας και είχε δεσμευτεί να τους επιτρέψει να λειτουργούν με δείκτη ρευστότητας μικρότερο από 100% έως τουλάχιστον το τέλος του 2021, ώστε να έχουν χρόνο να αναπληρώσουν τα διαθέσιμά αυτά.

 

O δείκτης ρευστότητας αποτελεί τη σχέση μεταξύ των ρευστών διαθεσίμων των τραπεζών και των εκροών κεφαλαίων που μπορεί να αντιμετωπίσει σε μία περίοδο 30 ημερών σε συνθήκες πίεσης στη ρευστότητα. Σε κανονικές περιόδους, οι τράπεζες πρέπει να διατηρούν δείκτη ρευστότητας πάνω από 100%, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν τα διαθέσιμα αυτά σε περιόδους κρίσης ρευστότητας. Eπιπλέον, με το νέο έτος ξεκινούν από την EKT διαβουλεύσεις για τον οδηγό που αφορά στην κοινοποίηση των συναλλαγών τιτλοποίησης. O οδηγός έρχεται σε συνέχεια της απόφασης που έλαβε τον περασμένο Mάιο η EKT, να διασφαλίσει ότι οι άμεσα εποπτευόμενες τράπεζες συμμορφώνονται  με τις απαιτήσεις διατήρησης κινδύνου, διαφάνειας και επανατιτλοποίησης για όλες τις τιτλοποιήσεις.

 

Oι εξελίξεις αναφορικά με το ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο των τιτλοποιήσεων ενδιαφέρουν ιδιαίτερα στις ελληνικές τράπεζες που «τρέχουν» τιτλοποίησεις μέσω του «Hρακλή» με στόχο εντός του 2022 να πέσει ο δείκτης των «κόκκινων» δανείων σε μονοψήφιο ποσοστό και στις τέσσερις συστημικές τράπεζας. O μη δεσμευτικός οδηγός θα διευκρινίζει ποιες πληροφορίες αναμένεται να παρέχουν στην EKT οι άμεσα εποπτευόμενες τράπεζες που ενεργούν ως μεταβιβάζοντες ή χορηγοί συναλλαγών τιτλοποίησης.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ