Εγκρίθηκαν οι συντελεστές για τη χρηματοδότηση των περιφερειών – Ποιες είναι οι επιλέξιμες περιφέρειες στην Ελλάδα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, τον χάρτη για τη χορήγηση περιφερειακών ενισχύσεων στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027 στο πλαίσιο των αναθεωρημένων Κατευθυντήριων Γραμμών για τις Περιφερειακές Ενισχύσεις (RAG-ΚΓΠΕ).
Το αναθεωρημένο ΚΓΠΕ, που εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 19 Απριλίου 2021 και τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2022, επιτρέπει στα κράτη μέλη να υποστηρίξουν τις λιγότερο ευνοημένες ευρωπαϊκές περιφέρειες για να καλύψουν τη διαφορά και να μειώσουν τις ανισότητες όσον αφορά την οικονομική ευημερία, το εισόδημα και την ανεργία – στόχους συνοχής που βρίσκονται στο επίκεντρο της Ένωσης. Παρέχουν επίσης αυξημένες δυνατότητες στα κράτη μέλη να υποστηρίξουν τις περιφέρειες που αντιμετωπίζουν μεταβατικές ή διαρθρωτικές προκλήσεις όπως η ερήμωση του πληθυσμού, για να συμβάλουν πλήρως στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.
Ταυτόχρονα, τα αναθεωρημένα ΚΓΠΕ παρέχουν ισχυρές διασφαλίσεις για να εμποδίσουν τα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν δημόσιο χρήμα για να προκαλέσουν τη μετεγκατάσταση θέσεων εργασίας από ένα κράτος μέλος της ΕΕ σε άλλο, κάτι που είναι απαραίτητο για τον θεμιτό ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά.
Ο περιφερειακός χάρτης της Ελλάδας ορίζει τις ελληνικές περιοχές που είναι επιλέξιμες για περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση. Ο χάρτης καθορίζει επίσης τις μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης στις επιλέξιμες περιφέρειες. Η ένταση της ενίσχυσης είναι το μέγιστο ποσό κρατικής ενίσχυσης που μπορεί να χορηγηθεί ανά δικαιούχο, εκφρασμένο ως ποσοστό των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών.
Στο πλαίσιο του αναθεωρημένου ΚΓΠΕ, οι περιφέρειες που καλύπτουν το 82,34% του πληθυσμού της Ελλάδας θα είναι επιλέξιμες για περιφερειακή επενδυτική ενίσχυση:
• Δώδεκα περιφέρειες (Βόρειο Αιγαίο, Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Aνατολική Μακεδονία, Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Ιόνια Νησιά, Δυτική Ελλάδα, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησος) συγκαταλέγονται στις πιο μειονεκτικές περιφέρειες της ΕΕ, με κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω του 75% του μέσου όρου της ΕΕ. Αυτές οι περιφέρειες είναι επιλέξιμες για ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α) της ΣΛΕΕ (οι λεγόμενες περιοχές «α»), με μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης για μεγάλες επιχειρήσεις μεταξύ 30% και 50%, ανάλογα με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της αντίστοιχης». α’ περιοχή. Η Ευρυτανία χαρακτηρίζεται επίσης ως αραιοκατοικημένη περιοχή με λιγότερους από 12,5 κατοίκους ανά km². Σε αραιοκατοικημένες περιοχές, τα κράτη μέλη μπορούν να χρησιμοποιήσουν συστήματα λειτουργικών ενισχύσεων για την πρόληψη ή τη μείωση της ερήμωσης.
• Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι περιφερειακές ανισότητες, η Ελλάδα έχει χαρακτηρίσει ως περιοχές «γ» τις περιφέρειες Δυτικού Τομέα Αθηνών, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής, Πειραιά και Νήσων. Οι μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις στον Δυτικό Τομέα Αθηνών είναι 15%. Οι άλλες περιοχές «γ» που αναφέρονται παραπάνω συνορεύουν με τις περιοχές «α». Για το λόγο αυτό, η ένταση της ενίσχυσης σε αυτές τις περιφέρειες έχει αυξηθεί στο 25%, έτσι ώστε η διαφορά στην ένταση της ενίσχυσης με τις παραμεθόριες περιοχές «α» να περιορίζεται σε 15 ποσοστιαίες μονάδες.
• Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να ορίσει περαιτέρω τις λεγόμενες μη προκαθορισμένες περιοχές «γ» (έως 1,16% κατ’ ανώτατο όριο του εθνικού πληθυσμού). Ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός αυτών των περιοχών μπορεί να πραγματοποιηθεί στο μέλλον και θα οδηγήσει σε μία ή περισσότερες τροποποιήσεις στον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων που εγκρίθηκε σήμερα.
Σε όλους τους παραπάνω τομείς, οι μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης μπορούν να αυξηθούν κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις που πραγματοποιούνται από μεσαίες επιχειρήσεις και κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες για επενδύσεις που πραγματοποιούνται από μικρές επιχειρήσεις, για τις αρχικές επενδύσεις τους με επιλέξιμες δαπάνες έως 50 εκατ. ευρώ. Μόλις τεθεί σε εφαρμογή ένα μελλοντικό εδαφικό σχέδιο δίκαιης μετάβασης στο πλαίσιο του κανονισμού για το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κοινοποιήσει στην Επιτροπή μια τροποποίηση στον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων που εγκρίθηκε, προκειμένου να εφαρμόσει πιθανή αύξηση της μέγιστης ενίσχυσης, όπως προσδιορίζεται στο αναθεωρημένο RAG για τις περιοχές «α».