Ανατροπές μετά την απόφαση του ΣτΕ
Εκδόθηκε σήμερα η πολυπόθητη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία αναμενόταν από το 2019 και η οποία αφορά στις τριετίες δηλαδή τα επιδόματα προϋπηρεσίας που παίρνουν όσοι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα έχουν πάνω από τρία χρόνια προϋπηρεσία στη δουλειά τους.
Όπως μετέδωσε ο Γιάννης Φώσκολος στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN, αυτή η απόφαση αφορά μόνο σε όσους εργαζόμενους είχαν θεμελιωμένες τριετίες, δηλαδή προϋπηρεσία, έως το 2012, γιατί από τότε και μετά λόγω και των μνημονιακών νόμων έχουν παγώσει.
Με τη σημερινή απόφαση, απορρίφθηκε η αίτηση του ΣΕΒ η οποία ζητούσε επί της ουσίας να καταργηθούν οι τριετίες. Την ίδια ώρα, κύκλοι του υπουργείου Εργασίας, αναφέρουν πως διασώζονται οι τριετίες σε αυτούς που ήδη τις λαμβάνουν, δηλαδή δεν αλλάζει τίποτα στο μισθό των εργαζομένων που είναι παλιοί εργαζόμενοι δηλαδή είχαν προϋπηρεσία έως 2012.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, σε καμία περίπτωση δεν αλλάζει κάτι για όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους που δεν έχουν θεμελιωμένες τριετίες, τουλάχιστον μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από το 10%.
ΣτΕ: Ξεπαγώνουν μετά από 10 χρόνια οι τριετίες στον ιδιωτικό τομέα
Αλλάζει το τοπίο για τις κατώτατες αποδοχές που καταβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2022, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία «ξεπαγώνουν» οι τριετίες που παρέμεναν…παγωμένες από το 2012.
Το Δ Τμήμα του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου απέρριψε ως απαράδεκτες τις προσφυγές που κατέθεσαν ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και άλλων περιφερειακών εργοδοτικών Ενώσεων με τις οποίες ζητούσαν την ακύρωση εγκυκλίου του 2019 του υπουργείου Εργασίας με την οποία προβλεπόταν αύξηση 11% στις κατώτατες αποδοχές των δικαιούχων επιδομάτων προϋπηρεσίας (σ.σ. «τριετίες»).
Οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν πως η επίμαχη εγκύκλιος «δεν είναι εκτελεστή διότι έχει χαρακτήρα ερμηνευτικής εγκυκλίου» σημειώνοντας, παράλληλα, ότι με την επίμαχη εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας παρέχει υποδείξεις για την ορθή εφαρμογή και συμμόρφωση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, που όμως «δεν είναι καθ΄ αυτές δεσμευτικές για τους αποδέκτες και δεν αποτελούν νομική δέσμευση γι΄ αυτούς».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, «δεν παράγονται δεσμευτικές έννομες συνέπειες από τις υποδείξεις σχετικά με το ύψος των καταβλητέων αποδοχών, η δε προσβαλλόμενη πράξη (σ.σ. εγκύκλιος) δεν αποτελεί κατόπιν τούτων εκτελεστή διοικητική πράξη». Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας υπογραμμίζουν, αναφερόμενοι στην εγκύκλιο, πως οι εργοδότες «μπορούν να μη συμμορφωθούν αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις προβλεπόμενες τυχόν από το νόμο κυρώσεις, στην περίπτωση που οι ενέργειες τους δεν θα είναι πράγματι νόμιμες».
Οι τριετίες στον κατώτατο μισθό και το ημερομίσθιο των εργαζομένων αποτελούν αυξήσεις αμοιβών που έχουν σχέση με την προϋπηρεσία των εργαζομένων σε οποιονδήποτε εργοδότη. Το επίδομα προϋπηρεσίας, («τριετίες»), ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού και μπορεί να καταβληθεί έως τρεις τριετίες κατ’ ανώτατο όριο.