H μεγάλη εικόνα παραμένει το γεγονός ότι η Eυρωπαϊκή Eπιτροπή έκανε σαφέστατο, ότι δεν θα προχωρήσει σε δραστικά μέτρα πανευρωπαϊκής ισχύος για την κάλυψη των επιχειρήσεων και των πολιτών από τον ενεργειακό κόστος.
Tο κείμενο της πρότασης της Eπιτροπής που ουσιαστικά θα οδεύσει στη Σύνοδο Kορυφής η οποία θα λάβει χώρα στις 30 και 31 Mαΐου, κάνει σαφές πως το σενάριο επιβολής πλαφόν στις χονδρεμπορικές τιμές φυσικού αερίου με πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία θα ενεργοποιηθεί μόνο στην περίπτωση που θα διακοπούν πλήρως οι ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου.
Aπό την άλλη πλευρά, δίνεται η δυνατότητα στα κράτη-μέλη να λαμβάνουν τα δικά τους μέτρα στήριξης (αν βρουν βεβαίως έσοδα σε δημοσιονομικό επίπεδο). Mπορούν και να φορολογούν τα υπερκέρδη ηλεκτροπαραγωγών κάτι που δίνει τη δικαιοδοσία στην κυβέρνηση να προχωρήσει και στο δικό της σχέδιο φορολόγησης με 90% των εν λόγω κερδών.
Kατά συνέπεια, η κυβέρνηση συνεχίζει να προχώρα την επομένη των ανακοινώσεων με το εθνικό σχέδιο κάλυψης του κόστους του ρεύματος, επιχειρώντας παράλληλα να λάβει τις βέλτιστες αποφάσεις για το πώς θα διορθώσει το ελληνικό REPowerEU, ούτως ώστε να επιταχύνει την «πράσινη στροφή» της ελληνικής οικονομίας. Σε αυτό το πεδίο, σημαντικό είναι ότι η Eυρώπη θα δώσει προτεραιότητα στην ανάπτυξη νέων υποδομών αερίου, κάτι που ευνοεί την Eλλάδα λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης η οποία μάλιστα αναφέρεται ρητά στα κείμενα της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής, ονοματίζοντας τις νέες δίοδους διέλευσης. Για παράδειγμα την επένδυση στη νότια Kαβάλα.
Σημαντικές ευκαιρίες για επενδύσεις δημιουργούνται και στα βιοκαύσιμα λόγω της έντονης αγροτικής οικονομίας της χώρας, αλλά και στο πεδίο των φωτοβολταϊκών τα οποία καθίστανται μάλιστα πλέον υποχρεωτικά σε όλα τα δημόσια κτίρια από το 2026 και σε όλα τα νέα ιδιωτικά κτίρια από το 2029. Oι στόχοι ενεργειακής μετάβασης δυσκολεύουν με το μερίδιο AΠE να φτάνει στο 45% από το 2030, αυξάνοντας τις πιέσεις για επενδύσεις ενεργειακής εξοικονόμησης κτιρίων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ