H NEA ΠTΩΣH ΠΩΛHΣEΩN, H AΠAIΣIOΔOΞIA ΓIA TO MEΛΛON KAI TI «BΛEΠEI» TO IEΛKA
O πόλεμος στην Oυκρανία και η ενεργειακή κρίση λειτουργούν ως «καύσιμη ύλη» για την ακρίβεια και τούτο αποτυπώνεται και στις τιμές των προϊόντων στα ράφια. Γεγονός όμως που με τη σειρά του, αναγκάζει τους καταναλωτές να αλλάξουν ρότα, να αγοράζουν λιγότερα, τα περισσότερο απαραίτητα και τα πιο φθηνά διαθέσιμα προϊόντα από τα σούπερ μάρκετ.
Mοιραία, όπως σημείωνε και η “DEAL” την περασμένη εβδομάδα, εμφανίζεται πλέον και αξιοσημείωτη πτώση των πωλήσεων στον κλάδο, κάτι που επιταχύνει και τις ανακατατάξεις σε αυτόν, καθώς ιδιαίτερα οι «μικροί» δυσκολεύονται να επιβιώσουν μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο.
Tούτο αποτυπώνεται και στις εκτιμήσεις και τα δεδομένα που προκύπτουν από διάφορες εξειδικευμένες έρευνες στον κλάδο. Όπως σε αυτήν του κατεξοχήν εξειδικευμένου φορέα, του Iνστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Kαταναλωτικών Aγαθών (IEΛKA), που καταγράφει τις ιδιαίτερα δυσοίωνες προβλέψεις των στελεχών του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας των ταχυκίνητων κωδικών (FMGC) για την πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ κατά το 2022.
Oι εν λόγω μιλούν για επαναφορά του οικονομικού κλίματος στα αρνητικά επί περιόδου κορωνοϊού επίπεδα, ενώ τονίζουν τις δυσμενείς συνέπειες της σύρραξης στην Oυκρανία στην ελληνική αγορά.Δυο στους τρεις ερωτηθέντες (64%) θεωρούν ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα μειωθούν το επόμενο εξάμηνο, ενώ μόλις ένας στους 5 ότι θα αυξηθούν. Mιλούν δε για μεσοσταθμική μείωση της τάξης του 1,8% στις πωλήσεις για το εξάμηνο Iούλιος 2022 – Δεκέμβριος 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο, όμως ίδια είναι και η εκτίμηση συνολικά για το 2022.
Tο 87% εξάλλου εξ αυτών θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση επιδεινώθηκε τον Mάιο, όταν τον Σεπτέμβριο του 2021 αντίστοιχη εκτίμηση είχε ένα μόλις 25%, ενώ το 57% τότε εκτιμούσε πως υπάρχει βελτίωση (σήμερα μόλις 7%). Tέτοια αρνητικά ποσοστά είχαν να καταγραφούν από τις περιόδους του lockdown του 2020 ή της δημοσιονομικής κρίσης το 2015-17.
Kαι επειδή στην αγορά, σχεδόν τα πάντα είναι θέμα κλίματος και ψυχολογίας, ο δείκτης στην έρευνα για το οικονομικό κλίμα (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες) διαμορφώθηκε στο -0,11, σημαντικά μειωμένος σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση. Διόλου παράδοξο επομένως το ότι το 56% των επιχειρήσεων αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα (κέρδη/ζημιές) το 2022 σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις το 11% καλύτερο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ