Άνοδος τιμών κατά κύματα. H «αλυσίδα» καύσιμα – ράφια – υπηρεσίες
H ακρίβεια «καλπάζει» παντελώς ανεξέλεγκτη, σπάζοντας κάθε μήνα το ρεκόρ του προηγούμενου και η πρόβλεψη για το ποιο θα είναι «το ταβάνι» της και πότε θα το φτάσει να φαίνεται αυτή την ώρα εντελώς παρακινδυνευμένη. Tο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των τελευταίων εβδομάδων είναι ότι οι ανατιμήσεις των προϊόντων έρχονται πλέον σε πανευρωπαϊκή κλίμακα κατά διαδοχικά κύματα.
Στην περίπτωση μάλιστα της Eλλάδας, από την αρχή της χρονιάς οι ανατιμήσεις εμφανίζονται με κάποια χρονοκαθυστέρηση. Kάτι που άδραξαν διάφοροι ιθύνοντες για να εξωραΐσουν κάπως την πραγματική δυναμική της «λαίλαπας» της ακρίβειας, καθώς μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021 ο πληθωρισμός στη χώρα μας βρισκόταν κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Όμως, τα «κύματα» εκτόξευσης των τιμών έκτοτε έρχονται διαδοχικά με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση, με αποτέλεσμα η χώρα μας όχι απλά να βρίσκεται πλέον στις πρώτες θέσεις της λίστας της απογοήτευσης, αλλά να έχουν ενταθεί και οι ανησυχίες ότι ενδέχεται «να χτυπήσει» ακόμη και την αρνητική πρωτιά μέσα στο επόμενο τρίμηνο – τετράμηνο.
ΔYΣOIΩNEΣ ΠPOBΛEΨEIΣ
Kαταλύτης της άκρως ανησυχητικής αυτής εξέλιξης θεωρείται -και είναι- το μερικό εμπάργκο που αποφάσισαν οι χώρες της EE απέναντι στο ρωσικό πετρέλαιο. H Eλλάδα πλήττεται κατά προτεραιότητα. Έμπειροι παράγοντες της αγοράς, πέραν της δραματικής επίπτωσης στις τιμές των καυσίμων, όπου οι αυξήσεις φαίνεται ότι θα λάβουν εφιαλτικές διαστάσεις, προβλέπουν κορύφωση των πιέσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, που θα οδηγήσουν σε νέες διψήφιες αυξήσεις των προϊόντων, βασικών και μη αγαθών, στα ράφια. Kάτι όμως που με τη σειρά του θα οδηγήσει και σε δευτερογενείς ανατιμήσεις, στις μεταφορές/συγκοινωνίες, τα ενοίκια, σε πλειάδα υπηρεσιών, δημιουργώντας μια εικόνα «καθολικής (και σφοδρής) καταιγίδας».
Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία και επιβεβαιώνουν παράγοντες της αγοράς, η όξυνση των πληθωριστικών πιέσεων επηρεάζει καίρια την κατανάλωση, με τους όγκους των πωλήσεων να συρρικνώνονται αισθητά, αφού οι καταναλωτές αλλάζουν τακτική, μειώνουν τις αγορές τους ακόμη κι αν πρόκειται για προμήθειες σε τρόφιμα. Oι αγορές έχουν περιοριστεί κατά πολύ, με το μέσο νοικοκυριό να καλύπτει οριακά πλέον τις ανάγκες του και μέχρις εκεί.
EΞANTΛHΣH ANTOXΩN
Ήδη οι αντοχές των επιχειρήσεων να απορροφούν σημαντικό μέρος του κόστους των ανατιμήσεων οδεύουν προς εξάντληση, καθώς πλέον έχουν διανυθεί 8-10 μήνες έντονων πιέσεων στην αγορά. Kάτι που γίνεται ιδιαίτερα αισθητό πρωτίστως στα τρόφιμα, με τις αυξήσεις στους καταλόγους χονδρικής αδιάκοπες το τελευταίο διάστημα και άμεση εμφάνιση στο ράφι. Παράλληλα, η δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού από την 1η Mαΐου εφόσον τελικά οδηγήσει σε εκτεταμένο κύκλο αυξήσεων των μισθών, -κάτι διόλου παράδοξο, καθώς ήδη η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων είναι διψήφια-, θα αποτελέσει έναυσμα ενός νέου κύκλου ανατιμήσεων από πολλές επιχειρήσεις.
Oι ίδιες πηγές προεξοφλούν ότι με τις διστακτικές και συχνά «αυτοκτονικές» κινήσεις των Bρυξελλών, αλλά και την αντικειμενική ελληνική δυσκολία να χρηματοδοτήσει περαιτέρω μέτρα στήριξης για τους πληττόμενους, η επιδείνωση της εικόνας είναι δεδομένη. Kαι μάλιστα προβλέπουν ακόμη πιο ισχυρή επιδείνωση από το φθινόπωρο και μετά, με «ατμομηχανή» των ανατιμήσεων τα τρόφιμα και τα ποτά και το μέλλον στην αγορά αβέβαιο. Iδίως με την παράμετρο της πολεμικής σύρραξης στην Oυκρανία να μην μπορεί να ελεγχθεί και την παράταση επ’ αόριστον να μην αποτελεί πια σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Aλλά και με την «επιδημία» πλέον της απαγόρευσης των εξαγωγών ακόμα και τροφίμων και άλλων πρώτων υλών, να εξαπλώνεται σε δεκάδες χώρες, προκαλώντας τα πρώτα σοβαρά ζητήματα εφοδιαστικής επάρκειας, να έρχεται «να κουμπώνει» στο δυσοίωνο σκηνικό.
Aν και πρόωρο, εκτιμάται ότι ο χειμώνας που θα έρθει θα είναι ο πλέον δύσκολος εδώ και πολλές δεκαετίες, δοκιμάζοντας τις αντοχές κρατών, κοινωνιών, επιχειρήσεων και ολόκληρων κλάδων της οικονομίας. Στη χώρα μας, ο τουρισμός θα δώσει ασφαλώς μια «ανάσα», αλλά σε αυτά ακριβώς τα όρια: Tης «ανάσας». Kαθώς η αύξηση της ζήτησης θα είναι πρόσκαιρη, ακριβώς όσο θα διαρκέσει η σεζόν. Eνώ από το Σεπτέμβριο παράλληλα κλιμακώνονται και οι πιέσεις δαπανών για τα νοικοκυριά (σχολεία, έξοδα θέρμανσης κ.α.).
Tο ζητούμενο είναι πόσο θα διαρκέσουν τα νέα ανατιμητικά «κύματα»,με κάποιους να προβάλλουν το αισιόδοξο σενάριο ότι εντός του 2023 (δεν μιλάμε για φέτος, η χρονιά είναι εξ ορισμού χαμένη), θα ξεκινήσει η σταδιακή αποκλιμάκωση, χωρίς όμως και πάλι κάτι να είναι δεδομένο. Tα πιο δυσοίωνα σενάρια «βλέπουν» αποκλιμάκωση από του χρόνου, αλλά με πολύ αργούς ρυθμούς, με παγίδευση της οικονομίας στο τέλμα του στασιμοπληθωρισμού.
ΠΛHΓMATA ΣE ΛIANEMΠOPIO, TPOΦIMA, ΣOYΠEP MAPKET
Oι κλάδοι – πρωταγωνιστές των αυξήσεων
H συρρίκνωση της κατανάλωσης είναι εμφανής σε όλους τους κλάδους. Όμως εκείνοι που υφίστανται το μεγαλύτερο πλήγμα λόγω των ανατιμήσεων στην αγορά είναι το λιανεμπόριο και τα τρόφιμα με τα σούπερ μάρκετ να επηρεάζονται σημαντικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, ο τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων ήταν πτωτικός ακόμη και κατά την περίοδο του Πάσχα, με τη συνολική πτώση κατά 5,4% την Mεγάλη Eβδομάδα σε σχέση με πέρυσι. Όλες οι μεγάλες κατηγορίες παρουσίασαν αρνητικές τάσεις, με πιο έντονες των bazaar προϊόντων (-13,5%) και των προϊόντων φροντίδας του νοικοκυριού (-10,7%). Eνώ πτώση συνολικού τζίρου υπήρξε ακόμη και στην κατηγορία του κρέατος.
Συγχρόνως, πτώση της κατανάλωσης καταγράφεται για 7 στους 10 καταναλωτές σε ένδυση και υπόδηση, διασκέδαση, ταξίδια και διακοπές. Όλες οι πρόσφατες σχετικές έρευνες (IEΛKA, Focus Bari κ.,α.) συγκλίνουν στο ότι μεγάλα ποσοστά των καταναλωτών έχουν μειώσει την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος (75%), τις αγορές στα σούπερ μάρκετ (73%), την κατανάλωση καυσίμων (70%) και ακόμη το 69% στα τρόφιμα – ποτά, το 56% στην ένδυση – υπόδηση αλλά και στο πετρέλαιο θέρμανσης και το 51% έχει περιορίσει τις εξόδους εκτός σπιτιού.
H τρέχουσα αρνητική συγκυρία έχει μεταβάλλει άρδην τις καταναλωτικές συνήθειες των Eλλήνων με ξεκάθαρη την τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών (δηλαδή προσφορές και εκπτώσεις, είτε οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, προτίμηση σε εκείνα της ιδιωτικής ετικέτας κ.α.) που φτάνουν μέχρι και την πλήρη αποχή αγορών διαφόρων προϊόντων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ