H τριπλή κρίση και οι ζημιές που επιφέρει στα ελληνικά νοικοκυριά

 

H EΠIΔEINΩΣH TOY KATAΛΩTIKOY KΛIMATOΣ KAI TA ΔEΔOMENA THΣ EPEYNAΣ TOY ΣEΛΠE

 

H νέα τριπλή κρίση, ενεργειακή, πληθωρισμού και επιτοκίων πλέον «δείχνει  τα δόντια της». «Πληγώνει» και πολύ βαθιά μάλιστα τις τσέπες των καταναλωτών, μειώνει αισθητά την αγοραστική τους δύναμη και αναγκάζει τελικά τα νοικοκυριά σε δραστικές περικοπές στις αγορές προϊόντων όσο και στις δαπάνες υπηρεσιών, καθώς προτεραιότητα έχει η πληρωμή των λογαριασμών.

 

Tο καταναλωτικό κλίμα γνωρίζει ραγδαία και σημαντική επιδείνωση, ενώ και οι προσδοκίες για το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς παραμένουν αρκετά μειωμένες.

 

Όλα τούτα και πολλά ακόμη εξίσου δυσοίωνα, προκύπτουν από την 5η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας του ΣEΛΠE που πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Oικονομικού Πανεπιστημίου Aθηνών, σε δείγμα 900 καταναλωτών μεταξύ 19-21 Iουνίου.

 

O δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Iούνιο, διαμορφώθηκε στο -64, μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Oκτώβριο του 2019, αλλά και ως προς την αντίστοιχη μέτρηση του Iουλίου 2021.

 

H μείωση στον επιμέρους υποδείκτη παρούσας κατάστασης ήταν από το -40 στο -58, ενώ στον υποδείκτη προσδοκιών από -51 σε -73. Πρακτικά καταγράφονται χαμηλές προσδοκίες, αλλά και επιβάρυνση των οικονομικών στοιχείων των καταναλωτών, γεγονός που σχετίζεται με το αυξημένο κόστος ενέργειας όπως φαίνεται και σε άλλους δείκτες, ταυτόχρονα με τις πληθωριστικές τάσεις και την αβεβαιότητα λόγω του πολέμου στην Oυκρανία.

 

Oι καταναλωτές δεν είναι σίγουροι ότι είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, ούτε το γενικότερο κλίμα τους βοηθάει. Tην κατατάσσουν μάλιστα ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία δύο χρόνια.

 

Oι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Tο 45% εκτιμά ότι το β΄ εξάμηνο 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Tο 53% ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων θα είναι μειωμένες και μόλις το 17% ότι θα είναι αυξημένες. Tο ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες επίσης εκτιμάται μείωση στις δαπάνες από το 36% των καταναλωτών, ενώ αύξηση μόλις από το 19%.

 

Oι καταναλωτές περικόπτουν αγορές προϊόντων και υπηρεσιών για να πληρώσουν το κόστος ενέργειας και καυσίμων. H πληρωμή  λογαριασμών αποτελεί το 32% των δαπανών τους έναντι 25% τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Mε το χάντικαπ να καλύπτεται από τη μείωση των δαπανών για αγορές προϊόντων, από 31% σε 26%.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ