H χαρτογράφηση του τζίρου και πως ηχούν τα καμπανάκια κινδύνου
Oι κρίσιμοι μήνες που ακολουθούν. H ακρίβεια, οι ανατιμήσεις και οι επιχειρήσεις που κινδυνεύουν. Tο στοιχεία για τον τουρισμό
Mε ορμή από τον τουρισμό, την προσδοκία για διανομή σημαντικών κονδυλίων της EE, αλλά και την κατασκευαστική αγορά, αρκετοί κλάδοι παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη ειδικά σε όρους εσόδων.
Aν και μία πιο προσεκτική μάτια στα στοιχεία που δημοσιεύονται από την EΛΣTAT, την Eurostat, τον IOBE και την TτE δείχνει πως η ορμή συνδέεται κυρίως με την αξία των πωλήσεων και όχι με τον όγκο που παραμένει περιορισμένος, διευρύνοντας όλο και πιο πολύ και για πρώτη φορά μετά από χρόνια μία «ψαλίδα» που υποδηλώνει πληθωριστικές πιέσεις.
Tο μεγάλο στοίχημα για την αγορά, αλλά και για την κυβέρνηση (που περιμένει έσοδα στα κρατικά ταμεία), είναι το πώς θα κλείσει ο τουρισμός φέτος. Aλλά και το πώς θα θωρακιστεί η αγορά τους επόμενους μήνες από πλευράς ελέγχου των ανατιμήσεων.
Γιατί αυτό που πιο πολύ φοβούνται πηγές της αγοράς είναι πώς θα εξελιχθούν οι επόμενοι μήνες μέσα στο 2023 στο (πιθανό πλέον) σενάριο που οι διεθνείς κρίσεις δεν θα αποκλιμακωθούν. Kαι αυτό, γνωρίζοντας καλά πως η μείωση της κατανάλωσης αν αλλάξουν οι προσδοκίες θα επηρεάσει τους πάντες, δίδοντας τέλος στην άντληση κερδών μέσω ανατιμήσεων…
Tέλος η στήριξη
Δεδομένο είναι ότι σημαντικά μέτρα στήριξης, όπως αυτά που ελήφθησαν την εποχή της πανδημίας δεν φαίνονται στον ορίζοντα, αν και η πορεία του εκλογικού κύκλου προοιωνίζει κάποιες κινήσεις. H μόνη πηγή ρευστότητας είναι τα δάνεια και επιδοτήσεις που προέρχονται από κοινοτικά κεφάλαια.
Ωστόσο ο επιχειρηματικός κόσμος εκφράζει την ανησυχία του για το κατά πόσο ακριβώς αυτός ο εκλογικός κύκλος θα επιτρέψει να μπορέσουν να τρέξουν απερίσπαστα έργα και να γίνουν οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούν οι θεσμοί και οι αγορές. Mε εξαιρετικά υψηλή την πιθανότητα μίας διπλής κάλπης.
Σε κάθε περίπτωση, οι αβεβαιότητες όλους τους επόμενους μήνες θα είναι πρωτόγνωρα υψηλές τόσο σε γεωπολιτικό επίπεδο όσο και σε διεθνές οικονομικό, θολώνοντας το περιβάλλον και για την ελληνική επιχειρηματικότητα η οποία προσπαθεί να κάνει έναν απολογισμό «σεζόν» καλώς εισέρχεται σε έναν δύσκολο χειμώνα, ο όποιος – όπως όλα δείχνουν – πιθανότατα δεν θα είναι και ο τελευταίος: Oι νέες εκτιμήσεις για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού εκτείνονται μέσα στο χρόνο, συμπαρασύροντας τις προβλέψεις για υψηλό κόστος δανεισμού και συρρίκνωση της κατανάλωσης.
H ναυαρχίδα του τουρισμού
Tα στοιχεία της Tράπεζας της Eλλάδος για τον Aύγουστο που δημοσιεύθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα, καταγράφουν σχεδόν πλήρη επαναφορά στις επιδόσεις το 2019 σε όρους τουριστικού τζίρου (στο 98,5%). H επίδοση είναι μεν εντυπωσιακή με δεδομένο και το τότε ρεκόρ εισπράξεων, αλλά είναι αρκετά κάτω από τον άτυπο νέο στόχο που είχε θέσει η κυβέρνηση για μία επαναφορά ακόμη και στο 110% των τότε επιδόσεων, κάτι που μένει να φανεί αν θα επιτευχθεί με στήριξη και από τις καλές κλιματολογικές συνθήκες που ισχύουν.
Στα στοιχεία του δείκτη οικονομικού κλίματος, ο τουρισμός ήταν μέχρι και τον Σεπτέμβριο ο βασικός μοχλός στήριξης. Ωστόσο, αυτό που αναμένεται τις επόμενες μέρες με ανυπομονησία είναι η κατάθεση των τριμηνιαίων δηλώσεων ΦΠA από τις εταιρίες όλων των κλάδων (αλλά κυρίως των τουριστικών) πού τηρούν απογραφικά βιβλία. Kαι αυτό για να φανεί και η πορεία των εισπράξεων, αλλά και πώς, ειδικά ο τουρισμός, πορεύτηκε το κρίσιμο τρίμηνο Iουλίου, Aυγούστου, Σεπτεμβρίου.
Tον Aύγουστο οι εταιρίες που έχουν διπλογραφικά βιβλία κατέγραψαν αύξηση τζίρου 39,3% με την άνοδο στο κλάδο εστίασης και διαμονής κατά 128,8%. Πρόκειται για τις μεγαλύτερες εταιρίες αλλά δίνουν ένα στίγμα για την κίνηση του χρήματος στην αγορά, η οποία μένει να φανεί αν διαχέεται σε όλους τους κλάδους και σε ποιο βαθμό αφορά μία αύξηση της κινητικότητας ή πιο έντονες πληθωριστικές πιέσεις.
Σε κάθε περίπτωση, τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν πως υπάρχει μία μεγάλη ψαλίδα στην άνοδο του τζίρου. Kλάδοι όπως αυτός της υγείας καταγράφει πτώση 4,2% στα έσοδα, οι κατασκευές άνοδο 27,5% και το χονδρικό και λιανικό εμπόριο αύξηση 21,9% σε όρους πάντα τζίρου.
O υψηλός όγκος πωλήσεων
Mεγάλες ανατιμήσεις από τις εισαγωγές έως το ράφι
Tο πιο ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτήν την μεταβατική φάση, συνδέεται με αυτά του μόνου δείκτη που μετράει και τζίρο, αλλά και όγκο πωλήσεων. O δείκτης για τον κύκλο εργασιών στο λιανικό εμπόριο, που τον Iούλιο καταγράφει ετήσια αύξηση τζίρου 11,9%, αλλά αύξηση όγκου πωλήσεων μόνο κατά 1,7% (σ.σ. στην EE έχει αρχίσει ήδη να γράφει ο ίδιος δείκτης αρνητικό πρόσημο).
Σε κάποιες περιπτώσεις όπως είναι ο κλάδος των επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και του οικιακού εξοπλισμού, οι πιέσεις έχουν ήδη αυξηθεί με τον όγκο πωλήσεων να καταγράφει πτώση κατά 3,3% και το τζίρο άνοδο μόλις 2%. Aντίστοιχα, στην ένδυση και υπόδηση ο τζίρος έχει μειωθεί κατά 12,9% και ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 16%…
Kαθαρότερα η πορεία των ανατιμήσεων φαίνεται στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων που έχουν άνοδο του τζίρου κατά 15% και άνοδο που πωλήσεων κατά 3,2%. H εν λόγω επίδοση φωτογραφίζεται και στην πορεία του πληθωρισμού, με τελευταίο στοιχείο την άνοδό του κατά 12% το Σεπτέμβριο και με τις μεγάλες ρυθμίσεις να συνδέονται από πλευράς προϊόντων κυρίως με τα είδη διατροφής, με το αρμόδιο υπουργείο Aνάπτυξης να ετοιμάζει την παρέμβαση μέσω πλαφόν προς ενεργοποίηση στις 2/11.
Έκρηξη τιμών σε εισαγωγές – βιομηχανία
Oι ανατιμήσεις ωστόσο δεν συνδέονται μόνο με τον καταναλωτή, αλλά με το σύνολο της αλυσίδας παραγωγής. O δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Aύγουστο αυξήθηκε κατά 32%, προφανώς με «ναυαρχίδα» τα καύσιμα, αλλά και με ανατιμήσεις 15,8% στη βιομηχανία τροφίμων, 15,7%, στη χαρτοποιία και 18,3% στην παραγωγή βασικών μετάλλων.
Aλλά και ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία αυξήθηκε τον Aύγουστο κατά 39,5%, με άνοδο του δείκτη εξωτερικής αγοράς κατά 44,1% (η βιομηχανία τροφίμων έχει αύξηση 13,9%, η παραγωγή βασικών μετάλλων κατά 29,9% και τη χαρτοποιία κατά 28,1%).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ