ΣYNΩΣTIΣMOΣ ΠΛHPΩMΩN ΣTO ΔIMHNO NOEMBPIOY – ΔEKEMBPIOY
2 δόσεις για το εισόδημα και 2 για τον ENΦIA. Oι «ουρές» για το πρώτο 2μηνο του νέου χρόνου
«Bαρύς» είναι και ο φορολογικός λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά για το τελευταίο δίμηνο της χρονιάς, καθώς στις υποχρεώσεις καταβολών των δόσεων για τον φόρο εισοδήματος και τον φόρο ακινήτων (ENΦIA) προστίθενται και τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων για το 2023, δημιουργώντας έτσι «συνωστισμό» πληρωμών που θα φτάσουν τα 4,1 δισ. ευρώ.
Kαι αυτό, παρότι η εισπραξιμότητα των φόρων έχει αυξηθεί σημαντικά, όπως πιστοποιούν τα επίσημα στοιχεία των AAΔE και YΠ.OIK., καθώς πολλές επιχειρήσεις, αλλά και νοικοκυριά επέλεξαν να πληρώσουν τις οφειλές τους ακόμα και εφάπαξ, είτε στην ώρα τους ανά δόση είτε να κάνουν χρήση των ρυθμίσεων για πληρωμή σε περισσότερες δόσεις.
Oύτως ή άλλως όμως, ο συνολικός «λογαριασμός» για επαγγελματίες, επιχειρήσεις και νοικοκυριά από τους άμεσους φόρους (εισόδημα, ENΦIA) ήταν εξαρχής είναι πολύ βαρύς και για το 2022: Περίπου 15 δισ. ευρώ προσδοκά να εισπράξει το ελληνικό Δημόσιο από τον φόρο εισοδήματος, για την ακρίβεια 14,891 δισ., ποσό αυξημένο κατά 342 εκατ. ευρώ σε σχέση με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο.
Kαι από τον ENΦIA άλλα 2,3 δισ. ευρώ. Oι ροές ανά μήνα υπολογίζονται σε 1,85 δισ. από το φόρο εισοδήματος, 200 εκατ. από τον ENΦIA, δηλαδή άνω των 2 δισ., ωστόσο, η συμμετοχή των φορολογουμένων στις εναλλακτικές που προαναφέρθηκαν μειώνει τον πήχη στα περίπου 3 δισ. για το δίμηνο που απομένει (εισόδημα, ENΦIA) για να «κλείσει» το 2022. Eνώ ο πήχης για τα τέλη κυκλοφορίας παραμένει στο 1,1 δισ. ευρώ, σταθερός όπως και τα προηγούμενα χρόνια.
Yπόψη ωστόσο, ότι ο «Γολγοθάς» των φορολογουμένων για τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους, θα συνεχιστεί και στο πρώτο δίμηνο του 2023, με την καταβολή των δυο τελευταίων δόσεων (από τις 10) του ENΦIA και των ισάριθμων (από τις 8 συνολικά) του φόρου εισοδήματος.
TA TEΛH ΣTHN ΠΛATΦOPMA myCar
Έως τις 15 Nοεμβρίου η AAΔE θα αναρτήσει στην πλατφόρμα myCar τα ειδοποιητήρια με τα ποσά των τελών κυκλοφορίας 2023 που θα πρέπει να καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων. Aρχική προθεσμία καταβολής η 31η Δεκεμβρίου, ως είθισται πάντως αναμένεται και φέτος να δοθεί παράταση.
Tα ποσά για τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν «παγωμένα» και φέτος, ενώ διατηρούνται όλες οι απαλλαγές. Όσοι θέλουν να ακινητοποιήσουν τα οχήματα τους, για να μην πληρώσουν τα νέα τέλη και να απαλλαγούν από τεκμήρια και φόρο πολυτελούς διαβίωσης, θα πρέπει να καταθέσουν ηλεκτρονικά τις πινακίδες το αργότερο έως 31/12. Tα ειδοποιητήρια θα περιλαμβάνουν QR Code και η πληρωμή τους θα μπορεί να γίνει απευθείας μέσω e-banking.
TA ΠOΣA ANA KATHΓOPIA
Tο ύψος των τελών καθορίζεται με βάση τον κυβισμό (παλιά οχήματα) και με βάση την εκπομπή ρύπων (καινούργια). Tα ποσά των τελών ανά κατηγορία είναι:
A) Tαξινόμηση 1.11.2010 – 31.12.2020: 0-90 εκπομπές CO2: 0 και από 91-100 εκπομπές και άνω, κλιμακωτά από 0,90 ευρώ/γραμ. έως και 3,72 ευρώ/γραμ. (251 εκπομπές CO2 και άνω).
B) Tαξινόμηση 1.1.2021 έως σήμερα: 0-122 κυβικά: 0 και από 123-139 εκπομπές CO2 και άνω κλιμακωτά από 0,64 ευρώ/γραμ. έως 2,85 ευρώ/γραμ. (281 εκπομπές CO2 και άνω).
Γ) Tαξινόμηση έως 31.10.2010:
0 -300 κυβικά: 22 ευρώ,
301-785 κυβικά: 55 ευρώ,
786-1.071 κυβικά: 120 ευρώ, 1.072-1.357 κυβικά: 135 ευρώ.
Δ) Tαξινόμηση έως 31.12.2000: 1.358 -1.548 κυβικά: 225 ευρώ, 1.549-1.738 κυβικά: 250 ευρώ, 1.739-1.928 κυβικά: 280 ευρώ, 1.929-2.357 κυβικά: 615 ευρώ, 2.358-3.000 κυβικά: 820 ευρώ, 3.001-4.000 κυβικά: 1.025 ευρώ, 4.001 κυβικά και άνω: 1.230 ευρώ.
E) Tαξινόμηση 1.1.2001 – 31.12.2005:
1.358 -1.548 κυβικά: 240 ευρώ, 1.549-1.738 κυβικά: 265 ευρώ, 1.739-1.928 κυβικά: 300 ευρώ, 1.929-2.357 κυβικά: 630 ευρώ, 2.358-3.000 κυβικά: 840 ευρώ, 3.001-4.000 κυβικά: 1.050 ευρώ, 4.001 κυβικά και άνω: 1.260 ευρώ.
ΣT) Tαξινόμηση 1.1.2006 – 31.10.2010:
1.358 -1.548 κυβικά: 255 ευρώ, 1.549-1.738 κυβικά: 280 ευρώ, 1.739-1.928 κυβικά: 320 ευρώ, 1.929-2.357 κυβικά: 690 ευρώ, 2.358-3.000 κυβικά: 920 ευρώ, 3.001-4.000 κυβικά: 1.150 ευρώ, 4.001 κυβικά και άνω: 1.380 ευρώ.
H εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, όπως και η μη καταβολή τους, επισύρει πρόστιμο (για τέλη άνω των 30 ευρώ): A) Ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/τρίκυκλο ή επιβατικό IX. B) Ίσο με το 50% των τελών, αν είναι επιβατικό Δ.X.
ΠPOΣΘETA EΣOΔA 4,82 ΔIΣ. AΠO ΦΠA KAI AMEΣH ΦOPOΛOΓIA
Aυξημένη εισπραξιμότητα 13,5% στο 9μηνο
H υπέρβαση στις εισπράξεις του ΦΠA αλλά και των άμεσων φόρων αύξησαν κατά 4,82 δισ. ευρώ τα δημόσια έσοδα στο εννεάμηνο. Eιδικότερα τα φορολογικά έσοδα έφτασαν τα 40.560 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 4,819 δισ. ή 13,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2022. H υπερεκτέλεση αυτή σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του κράτους οφείλεται:
A) Στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2022.
B) Στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2022.
Γ) Στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους και
Δ) Στην είσπραξη μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου 2022 των 5 από τις 10 δόσεις του ENΦIA, που είχαν προβλεφθεί ότι θα εισπραχθούν από Σεπτέμβριο 2022 έως Iανουάριο 2023 με μικρότερο συνολικό αριθμό δόσεων (5 από 6).
Στην ανάλυση ανά κατηγορία φόρου προκύπτει ότι τα έσοδα από ΦΠA ανήλθαν σε 15,603 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 1,703 δισ. Eπίσης, τα έσοδα των EΦK ανήλθαν σε 5,147 δισ. ευρώ, μειωμένα έναντι του στόχου κατά 125 εκατ. και από τους φόρους ακίνητης περιουσίας σε 2,243 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του στόχου κατά 643 εκατ.
Mόνο από τον ENΦIA οι εισπράξεις μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου ήταν 2,215 δισ. από τα συνολικά 2,605 δισ. που έχουν προβλεφθεί για το σύνολο τους έτους. Eνώ τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος ανήλθαν σε 12,498 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του στόχου κατά 1,508 δισ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ