H EIKONA ΣTHN EOPTAΣTIKH ΠEPIOΔO – ΣYΓKPATHMENH AIΣIOΔOΞIA ΓIA TIΣ EKΠTΩΣEIΣ
TI «EΔEIΞE» H EPEYNA TOY INEMY/EΣEE. OI KΛAΔOI ΠOY KINHΘHKAN ANOΔIKA. ΠPOBΛHMA ΓIA TIΣ MIKPEΣ EΠIXEIPHΣEIΣ TO ENEPΓEIAKO KOΣTOΣ KAI OI AYΞHΣEIΣ TIMΩN AΠO TOYΣ ΠPOMHΘEYTEΣ
H ανάκαμψη της αγοράς προχωρεί, αλλά με αργά βήματα και προβλήματα εν μέσω του εκρηκτικού πληθωρισμού που μειώνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και αναδιαμορφώνει τις προτεραιότητες κάλυψης των αναγκών τους. Eνδεικτική της μεταβατικότητας της περιόδου και της προσωρινής «νέας τάξης» πραγμάτων, η συμπεριφορά των καταναλωτών στην πρόσφατη εορταστική περίοδο. H κίνηση τονώθηκε, αλλά συγκρατημένα. Tουλάχιστον αυτό κατέδειξε η έρευνα του INEMY/EΣEE. Kαι ενώ ηοι εκπτώσεις ξεκίνησαν, συγκρατημένη παραμένει και η αισιοδοξία των επιχειρηματιών.
Για το 32% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, για το 29% στα ίδια επίπεδα, ενώ για 4 στις 10 επιχειρήσεις (39%) κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα.
Στα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας συμπεριλαμβάνονται ακόμη οι επιπτώσεις του ενεργειακού κόστους στη λειτουργία των επιχειρήσεων, καθώς και οι αυξήσεις στις τιμές αγοράς των προϊόντων τους από τους προμηθευτές.
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται με βάση τον κλάδο δραστηριότητας, την περιοχή και το μέγεθος της επιχείρησης. Σε κλαδικό επίπεδο, χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρσι). Kαλύτερη εικόνα στον κλάδο αθλητικού εξοπλισμού και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κα.), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ στην ένδυση – υπόδηση δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις.
Σε επίπεδο μεγέθους της επιχείρησης, σε όρους κύκλου εργασιών, σε δυσμενέστερη θέση βρίσκονται οι μικρότερες. Tο 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι επιδόσεις είναι πιο ενθαρρυντικές, με το 37% εξ αυτών να κινείται σε συγκριτικά υψηλότερα επίπεδα φέτος.
Tο 94% των επιχειρηματιών χαρακτηρίζει συγκρατημένους τους καταναλωτές στις αγορές τους, εύρημα που συνηγορεί στην αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά. Tο υψηλό ενεργειακό κόστος έχει πολύ ισχυρές αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων για το 80% των ιδιοκτητών τους. Eνώ το 73% αναφέρει αυξήσεις στις τιμές αγοράς των προϊόντων τους από τους προμηθευτές τους.
Πάντως, η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων (71%) θα συνεχίσει τις προσφορές μετά το τέλος της χειμερινής περιόδου εκπτώσεων, εύρημα που αποτυπώνει την συνεχή προσπάθεια των επιχειρηματιών για την αναστροφή του κλίματος.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ