Στη μηχανή του κιμά θα περάσουν οι αποδοχές 195.000 υπαλλήλων και μάλιστα σύντομα.
Πιο συγκεκριμένα μειώσεις-εξπρές, που σε αρκετές περιπτώσεις θα φτάνουν και το 20%, θα επιβληθούν στις αποδοχές 195.000 υπαλλήλων και λειτουργών των ειδικών μισθολογίων, δύο μήνες νωρίτερα από τον προγραμματισμό που περιλαμβάνεται στο νέο Μνημόνιο -Ιούλιο αντί Σεπτέμβριο- σύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Αναλυτές εκτιμούν, πως η ελληνική πλευρά με την κίνηση της αυτή επιχειρεί να δείξει την αποφασιστικότητα της στην τρόικα αλλά και στους εταίρους.
Βέβαια τα θύματα σε αυτήν την αλλαγή- εξπρές τακτικής είναι οι 195.000 οικογένειες που θα δουν να τσεκουρώνονται οι μισθοί τους.
Στάχτη τα επιδόματα
Οι περικοπές προβλέπουν την κατάργηση δεκάδων ειδικών επιδομάτων, την αναπροσαρμογή των βασικών μισθών και τη σύνδεση μισθού με τη βαθμολογική κατάταξη των υπαλλήλων, έτσι όπως εφαρμόστηκαν στο ενιαίο μισθολόγιο για τον «στενό» δημόσιο τομέα. Μεγάλοι «χαμένοι» αναμένεται να είναι οι υψηλόμισθοι, που σε αρκετές περιπτώσεις θα απολέσουν περισσότερο από το 20% των αποδοχών τους.
Τι θέλουν να πετύχουν με την επίσπευση
Στόχος της επίσπευσης των περικοπών στα ειδικά μισθολόγια είναι να εξοικονομηθούν επιπλέον 90-100 εκατ. ευρώ. Τα συγκεκριμένα κονδύλια θα συνυπολογιστούν στη «μαύρη τρύπα» των 325 εκατ. ευρώ που αφορούν τα δημοσιονομικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν πριν από την εφαρμογή του νέου Μνημονίου.
Σύμφωνα με τη νέα δανειακή σύμβαση που ψήφισε το ελληνικό Κοινοβούλιο, από την περικοπή των ειδικών μισθολογίων προβλέπεται εξοικονόμηση 0,2% του ΑΕΠ, που μεταφράζεται σε 440 εκατ. ευρώ. Αρχικός στόχος ήταν η εξοικονόμηση 114 εκατ. ευρώ το 2012 -εάν ξεκινούσε η εφαρμογή των περικοπών από τον Σεπτέμβρη- και 226 εκατ. ευρώ το 2013 μόνο από την περικοπή των μισθών και των επιδομάτων.
Ποιοι θα πληρώσουν τα σπασμένα
Από τα συρτάρια των επιτελών του υπουργείου Οικονομικών βγαίνουν τα σενάρια των μειώσεων στις αποδοχές περισσοτέρων από 195.000 υπαλλήλων, που αντιστοιχούν στο 1/3 της συνολικής μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου (περίπου 5,9 δισ. ευρώ). Με ειδικά μισθολόγια αμείβονται οι δικαστικοί λειτουργοί, οι γιατροί του ΕΣΥ, τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, οι διπλωματικοί υπάλληλοι, τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, οι ιατροδικαστές, τα μέλη ΔΕΠ σε ΑΕΙ και τα μέλη ΕΠ σε ΤΕΙ, ερευνητές, ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες, επιστημονικό ερευνητικό προσωπικό ΚΕΠΕ, προσωπικό Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, αρχιερείς όλων των δογμάτων, μουσικοί και καθηγητές Εθνικής Σχολής Υγείας.
Σύμφωνα με τη νέα δανειακή σύμβαση, από τις περικοπές των μισθών και των επιδομάτων θα «προστατευτούν» οι χαμηλόμισθοι υπάλληλοι των ειδικών μισθολογίων (χαμηλόβαθμοι ένστολοι του Στρατού και της Ελληνικής Αστυνομίας, δικαστικοί λειτουργοί, διπλωμάτες και γιατροί), όπου θα επιδιωχθεί να μην υποστούν νέες μειώσεις στις… περιορισμένες αποδοχές τους.
Δικαστικοί – γιατροί
Μεγάλοι «χαμένοι» αναμένεται να είναι όσοι είναι υψηλόμισθοι -σε σχέση με τις αποδοχές που επικρατούν στον «στενό» δημόσιο τομέα- και συγκεκριμένα οι δικαστικοί λειτουργοί καθώς και οι γιατροί του ΕΣΥ, από τους οποίους περικόπτονται επιπλέον 50 εκατ. ευρώ από τις υπερωρίες που λάμβαναν.
Μέχρι σήμερα τις μεγαλύτερες μειώσεις -κατά μέσο όρο 20%- είχαν υποστεί όλοι οι μισθοδοτούμενοι από ειδικά μισθολόγια και κυρίως οι δικαστικοί λειτουργοί, με τις ποσοστιαίες περικοπές των επιδομάτων που είχαν επιβληθεί τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Οι μειώσεις που είχαν επιβληθεί στα ειδικά μισθολόγια τα τελευταία δύο χρόνια από τις περικοπές των επιδομάτων αντιστοιχούσαν στο 5%-20% των συνολικών αποδοχών ανάλογα με το ύψος του μισθού και την προϋπηρεσία.
Με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο από τον Νοέμβριο του 2011 εφαρμόστηκε και στα ειδικά μισθολόγια η κατάργηση του επιδόματος γάμου και η παροχή οικογενειακού επιδόματος μόνο για όσους έγγαμους διαθέτουν ανήλικα παιδιά.
Ποιες ανατροπές σχεδιάζονται
Η διατήρηση μόνο 3 ή 4 βασικών και η κατάργηση δεκάδων ειδικών επιδομάτων σε όλα τα μισθολόγια, η μικρή αύξηση των βασικών αποδοχών και η σύνδεση του μισθού με τον βαθμό που κατέχει ο υπάλληλος, αναμένεται να αποτελέσουν τα βασικά σημεία της νομοθετικής παρέμβασης στα ειδικά μισθολόγια, που θα καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή μέχρι τον Ιούνιο.
Τα επιδόματα που αναμένεται να διατηρηθούν είναι όσα παρέχονται για την κατάληψη θέσης ευθύνης, όσα συνδέονται με την ειδική απασχόληση κάθε κλάδου (επικίνδυνης εργασίας ή ειδικής απασχόλησης για τους ένστολους, νοσοκομειακής απασχόλησης για τους γιατρούς κ.τ.λ.), η οικογενειακή παροχή και το επίδομα χρόνου εργασίας (χρονοεπίδομα), το οποίο θα βρεθεί στο επίκεντρο των περικοπών, αφού ανεβάζει γεωμετρικά το μισθολογικό κόστος.
Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις στα ειδικά μισθολόγια θα επιδιώξουν την επιβολή κοινής φιλοσοφίας αμοιβών σε υπαλλήλους αντίστοιχων προσόντων με τον στενό δημόσιο τομέα χωρίς να εξισώνουν τις αποδοχές. Για παράδειγμα, οι αμοιβές ενός στελέχους των Ενόπλων Δυνάμεων με ειδικότητα Διοικητικού ή Οικονομολόγου θα διέπονται από το ειδικό μισθολόγιο που ανήκει, αλλά θα είναι περίπου ίδιες με αυτές που λαμβάνει ένας υπάλληλος ΠΕ αντίστοιχης ειδικότητας και με τα ίδια έτη προϋπηρεσίας στο Δημόσιο.
Τα σενάρια για τις αλλαγές
«Παγώνει» το χρονοεπίδομα μέχρι και το 2015
Στο μικροσκόπιο των επιτελών του υπουργείου Οικονομικών και του τεχνικού κλιμακίου της τρόικας έχει τοποθετηθεί το χρονοεπίδομα που λαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι και λειτουργοί, οι οποίοι αμείβονται με ειδικά μισθολόγια. Το «χρονοεπίδομα» αποδίδεται σε ποσοστό 4% επί του βασικού μισθού, ανά διετία και μέχρι 14 διετίες, προσαυξάνοντας στο τελικό στάδιο τον βασικό μισθό κατά 60%. Για παράδειγμα, εάν ο εισαγωγικός μισθός ενός δικαστικού λειτουργού για τη θέση του πρωτοδίκη ξεκινά από τα 2.067 ευρώ, έπειτα από 29 χρόνια υπηρεσίας ο μισθός φτάνει τα 3.307 ευρώ.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν σχεδόν βέβαιο το «πάγωμα» των αυτόματων αυξήσεων που προέρχονται από το χρονοεπίδομα μέχρι και το 2015, με στόχο να μην αποδίδονται οι «αυτόματες» μισθολογικές ωριμάνσεις, όπως προβλέπει και η νέα δανειακή σύμβαση για το σύνολο του δημόσιου τομέα.
Το χρονοεπίδομα, ωστόσο, είναι άμεσα συνδεδεμένο με τον βασικό μισθό των υπαλλήλων στα ειδικά μισθολόγια και κάθε παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί στην απόδοσή του θα επιφέρει ανατροπές και μειώσεις στις συντάξεις των εργαζομένων, αφού το ποσό της σύνταξης υπολογίζεται ως ποσοστό των βασικών αποδοχών που καταβάλλονται στο τέλος της υπηρεσιακής διαδρομής.
Στα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση προκειμένου να «επέμβει» στην απόδοση του χρονοεπιδόματος είναι η αύξηση του χρονικού διαστήματος καταβολής (κάθε 4 ή 8 χρόνια), ή ακόμα και η κλιμακωτή απόδοσή του (κάθε διετία μέχρι τα πρώτα 10 χρόνια υπηρεσίας και κατόπιν κάθε 4 ή 8 χρόνια).
Δεν αποκλείεται όμως να μειωθεί και το ποσοστό αναπλήρωσης του μισθού (από 4% σε 2%) σε συνδυασμό με την αύξηση των χρονικών διαστημάτων καταβολής.
Το σχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας
Πόσα χρήματα θα χάσουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων
Το «μοντέλο» των περικοπών στο μισθολόγιο των ένστολων, που έχει ήδη επεξεργαστεί το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, αναμένεται να αποτελέσει «οδηγό» για την επιβολή των περικοπών που θα επιβληθούν στα ειδικά μισθολόγια.
Τις μεγαλύτερες περικοπές, που μπορεί να φτάσουν μέχρι και 30%, θα υποστούν τα υψηλόβαθμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων (με βαθμό πάνω από συνταγματάρχη), ενώ τα χαμηλόβαθμα στελέχη μπορεί να καταγράψουν μικρές αυξήσεις στους βασικούς μισθούς με την ενσωμάτωση των οδοιπορικών στο μισθολόγιο (130-200 ευρώ μηνιαίως).
Θα περικοπούν όλα τα ειδικά επιδόματα και θα παραμείνουν μόνο το επίδομα χρόνου υπηρεσίας, το επίδομα ειδικής απασχόλησης και το επίδομα θέσης ευθύνης. Στον σχεδιασμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι να αποδοθεί στους ανώτατους αξιωματικούς επίδομα ευθύνης 560 ευρώ, στους κατώτερους αξιωματικούς 140 ευρώ και στους υπαξιωματικούς 130 ευρώ.