Κατακόρυφη πτώση της τάξης του 60% παρουσιάζει ο τζίρος των ιδιοκτητών ταξί, οι οποίοι νιώθουν στο πετσί τους την οικονομική κρίση, ενώ αναμένεται και η κατάθεση του νομοσχεδίου που θα απελευθερώνει την αγορά.
Στην πτώση του τζίρου συντέλεσε και σε ένα μικρό βαθμό και η απεργία διαρκείας των ιδιοκτητών ταξί που είχε ταλαιπωρήσει ιδιαίτερα τους πολίτες.
Όπως εκτιμούν οι ειδικοί, η υπερπροσφορά υπηρεσιών, κυρίως στην Αθήνα, και τα κριτήρια, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα, που θα θέτει το νομοσχέδιο, δεν αναμένεται να οδηγήσουν στην έκδοση νέων αδειών.
Ειδικότερα, βάσει μελέτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σήμερα αντιστοιχούν 4,25 ταξί ανά 1000 κατοίκους, την ώρα που στο προσχέδιο του νόμου προβλέπεται η αναλογία να μην ξεπερνά τα 2,50 ταξί ανά 1000 κατοίκους.
Το νομοσχέδιο, το οποίο τελεί υπό την έγκριση του τεχνικού κλιμακίου της τρόικα, προβλέπει μια σειρά από αλλαγές στο ισχύον καθεστώς, επιδιώκοντας το «άνοιγμα» του επαγγέλματος των υπηρεσιών ταξί.
Μεταξύ άλλων, αναμένεται η απελευθέρωση του αριθμού των αδειών, καθώς σήμερα ένας ιδιοκτήτης δεν μπορεί να έχει στη διάθεσή του παραπάνω από δυο άδειες, ενώ ο κάτοχος άδειας συμβατικού ταξί θα μπορεί να τη μετατρέψει σε άδεια για 7θέσιο ή 9θέσιο ταξί, ειδικής μεταφοράς. Μάλιστα, τα συγκεκριμένα ταξί δεν θα έχουν «καπέλο» και ταξίμετρο, ενώ θα λειτουργούν βάσει συγκεκριμένων εμπορικών συμφωνιών που θα έχουν συνάψει οι ιδιοκτήτες τους.
Σύμφωνα με την μελέτη του EMΠ, η πλειοψηφία των αδειών ταξί αφορά μεμονωμένες ιδιοκτησίες μίας ή μισής άδειας, ενώ μικρός μόνο αριθμός ιδιοκτητών διαθέτει περισσότερες από μια άδειες. Ανάλογες συνθήκες επικρατούν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι μεμονωμένοι επαγγελματίες αποτελούν πλειοψηφία.
Τέλος στις «μυστικές» αγοραπωλησίες
Παράλληλα, με την απελευθέρωση του επαγγέλματος επιχειρείται να μπει τέλος στις «μυστικές» αγοραπωλησίες. Πλέον, επιτρέπεται η ελεύθερη πώληση της άδειας βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για τις εμπορικές επιχειρήσεις και με παρακράτηση 20%.
Σημαντική παράμετρος στο νομοσχέδιο είναι η διεύρυνση της έδρας για την Αθήνα. Τα νέα όρια είναι υπό διαπραγμάτευση με την πρόταση των ιδιοκτητών ταξί να προβλέπει επέκταση της έδρας έως το Λαύριο, το Λαγονήσι, τα Βίλια και το Μαραθώνα. Πάντως, θεωρείται σίγουρη η επέκταση της έδρας της Αθήνας και κατά συνέπεια της μονής ταρίφας και εκτός των σημερινών ορίων.
Το σχέδιο τελεί υπό την έγκριση της τρόικα, η οποία έλαβε την πρόταση της ελληνικής πλευράς πριν από περίπου ένα μήνα. Όπως τονίζει κατ’ επανάληψη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μνημονιακή υποχρέωση της χώρας αποτελεί το άνοιγμα του επαγγέλματος το πρώτο τρίμηνο του 2012 και βάσει της καλύτερης ευρωπαϊκής πρακτικής.