Mε τις… ευλογίες των ασφαλιστικών το ηλεκτρονικό «φακέλωμα»
Διακόσια πενήντα εκατομμύρια ευρώ ετησίως κοστίζει στις ασφαλιστικές εταιρίες το ένα εκατομμύριο ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα και αποτελούν τη χρόνια μεγάλη «πληγή» της ασφαλιστικής αγοράς.
Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα τότε τα οχήματα που κυκλοφορούν χωρίς σήμα ασφάλισης θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, λόγω και της πίεσης που ασκεί στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς η οικονομική κρίση. Για αυτόν τον λόγο άλλωστε γίνεται μία κοινή προσπάθεια μέσω της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, του Επικουρικού Κεφαλαίου, του Υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, να περιοριστεί ο αριθμός των ανασφάλιστων αυτοκινήτων μέσω «ηλεκτρονικού φακελώματος».
Οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρίες «πρωταγωνιστούν» σε αυτή την προσπάθεια, καθώς έχουν κάθε έννομο συμφέρον να διεκδικήσουν την πάταξη του ανασφάλιστου αυτοκινήτου, αφού το ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα αντιστοιχούν σε ρευστότητα σε περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ ετήσιας παραγωγής που θα μπορούσε να μοιραστεί στην «πίτα» της αγοράς, σε αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για την ασφαλιστική αγορά. Ιδιαίτερα «ζεστό» σε αυτή την πρωτοβουλία αυτή είναι και το υπουργείο Οικονομικών, καθώς από τους διαφυγόντες φόρους εκτιμάται ότι υπάρχουν απώλειες εσόδων από τα δημόσια ταμεία που ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι η ασφαλιστική παραγωγή μίας μικρής ασφαλιστικής εταιρίας.
Δραματικές διαστάσεις
Πολλές ασφαλιστικές εταιρίες, μέλη της Ένωσης Ασφαλιστικών Eταιριών, επισημαίνουν ότι η τάση αύξησης των ανασφάλιστων αυτοκινήτων παίρνει δραματικές διαστάσεις το τελευταίο διάστημα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και μάλιστα αναφέρουν ότι υπάρχουν συγκεκριμένες ομάδες πολιτών που πλέον απαξιούν συστηματικά να πληρώνουν ασφάλιστρα, αφού σε περιοχές της περιφέρειας ο αστυνομικός έλεγχος για παρεμφερείς παραβάσεις είναι πλημμελής τουλάχιστον ανάμεσα στους ντόπιους.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα ασφάλιστρα στα αυτοκίνητα θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 10%-20% μέχρι το 2013, γεγονός που θα δημιουργήσει οξύτατο πρόβλημα στην αγορά και ιδιαίτερα στο Επικουρικό Κεφάλαιο. Σε ό,τι αφορά το επικουρικό, αυτό αναζητεί τρόπους να εξυπηρετήσει μερικώς τις κεφαλαιακές του υποχρεώσεις από εκκρεμείς ζημιές που αιτούνται αποζημίωσης και πιθανότατα θα καταφύγει σε τραπεζικό δανεισμό. Πάγιο αίτημα της διοίκησης είναι η καταγραφή του υπάρχοντος ασφαλισμένου στόλου και η υιοθέτηση συστήματος πληροφόρησης για ασφαλισμένα και ανασφάλιστα οχήματα κατά τα πρότυπα ξένων κρατών.
Παράλληλα υπάρχει σε εξέλιξη ανοικτή επικοινωνία μεταξύ του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ένωσης Ασφαλιστικών εταιριών σχετικά με την αύξηση των ελέγχων για την ασφάλιση των I.X. περίπου 300.000 συμβόλαια ασφάλισης οχημάτων δεν ανανεώθηκαν, αφού οι Έλληνες οδηγούνται σε περικοπή ακόμα και εξόδων πρώτης ανάγκης λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που διανύουμε. Το 2011, τα ασφαλισμένα Ι.Χ. μειώθηκαν σε λιγότερα από 5 εκατομμύρια. Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται και στη μαζική παράδοση πινακίδων, που καταγράφηκε στα τέλη του 2011.
Τεράστιες απώλειες
Τα δυσάρεστα νέα δε σταματούν εδώ, καθότι τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Eταιριών δείχνουν και σημαντική μείωση των καλύψεων στα εν ισχύ ασφαλιστήρια συμβόλαια. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ο κλάδος αστικής ευθύνης Ι.Χ. κατέγραψε μείωση 3,5%, ενώ οι συμπληρωματικές καλύψεις (π.χ. για κλοπή, φωτιά, καιρικά φαινόμενα) μειώθηκαν κατά 20%! Αν, μάλιστα, σκεφθεί κανείς πως τα ασφάλιστρα για αυτές τις περιπτώσεις αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων για τις εταιρίες, μπορεί να καταλάβει το μέγεθος της ζημιάς για τον κλάδο της ασφάλισης…
Οι μεγάλες απώλειες στα έσοδα των ασφαλιστικών εταιριών έχει ως συνέπεια και την απώλεια στα έσοδα για το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων, που αναλαμβάνει τις αποζημιώσεις για ανασφάλιστα αυτοκίνητα και εμπλέκεται ασφαλισμένο όχημα. Μάλιστα το Επικουρικό Ταμείο αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα εξαιτίας των συσσωρευμένων φακέλων από ασφαλιστικές που έχουν κλείσει και αδυνατεί να εξοφλήσει δικαιούχους αποζημιώσεων, καθώς το έλλειμμα έχει εκτοξευθεί πάνω από τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι, προς το παρόν, η μόνη δικλίδα ασφαλείας για τους ασφαλισμένους κατόχους αυτοκινήτων είναι η ασφάλιση και για ζημιές από ανασφάλιστο όχημα που προσφέρουν οι ασφαλιστικές εταιρίες.
Έρχονται «ραβασάκια» και πρόστιμα
Ένα εκατομμύριο επιστολές σε όσους επιμένουν να κυκλοφορούν αυτοκίνητα χωρίς σήμα ασφάλισης, θα στείλει το επόμενο διάστημα το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να τους ασκήσει πίεση να ασφαλίσουν τα αυτοκίνητά τους και να τους προειδοποιήσει με την επιβολή προστίμων. Τα αρχεία πάνω στα οποία θα βασιστεί ο εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων θα προέρχονται από το Κέντρο Πληροφοριών, όπου είναι καταγεγραμμένα όλα τα ασφαλισμένα οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα και από κάθε άλλη υπηρεσία ή φορέα, που έχει αρμοδιότητα να εκδίδει άδειες αυτοκινήτων.
Εφόσον ο ιδιοκτήτης του οχήματος, το οποίο εμφανίζεται ως ανασφάλιστο, διαθέτει ασφαλιστήριο συμβόλαιο, θα έχει την υποχρέωση να απευθυνθεί στην ασφαλιστική του εταιρία, προκειμένου να επισημάνει τη λανθασμένη εμφάνισή του ως ανασφάλιστος. Η ενημέρωση της ασφαλιστικής θα γίνεται εντός 8 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της επιστολής που απέστειλε η γενική γραμματεία.
Εφόσον ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι ανασφάλιστος, θα του επιβάλλεται πρόστιμο 250 ευρώ, το οποίο θα πρέπει να το προμηθευτεί με τη μορφή παραβόλου από τις ΔΟΥ. Μετά την πάροδο των σχετικών προθεσμιών θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 10 ημέρες, η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και των πινακίδων κυκλοφορίας επίσης για 10 ημέρες. Εφόσον μεσολαβήσουν οι 10 ημέρες από την αφαίρεση των πινακίδων θα επιστρέφονται στο δικαιούχο με την προσκόμιση της απόδειξης πληρωμής και του σήματος ασφάλισης.