Εναλλακτικούς τρόπους για την τόνωση της αγοράς, στο βαθμό που το δημόσιο αδυνατεί να ρίξει άμεσα «ζεστό χρήμα», αναζητά το Υπουργείο Ανάπτυξης. Πρώτος στόχος, όπως φάνηκε από τη συνάντηση του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη με το προεδρείο της ΕΣΕΕ, παραμένει το χτύπημα του παρεμπορίου, που στερεί περίπου 20 δις ευρώ το χρόνο από την ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ο τζίρος ανά επιχείρηση έχει μειωθεί, από το 2009 στο 2012, από τις 450.000 στις 145.000 ευρώ κατά μέσο όρο. Πολλές φορές δε, τα λειτουργικά έξοδα υπερβαίνουν το τζίρο.
Ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι την ερχόμενη Τρίτη θα διεξαχθεί κοινή σύσκεψη με το υπουργείο Ναυτιλίας, για να σχεδιαστούν δράσεις πάταξης του παρεμπορίου στις πύλες εισόδου στα νησιά, ενώ θα ενταθούν οι έλεγχοι, τόσο στο χονδρεμπόριο όσο και στα πεζοδρόμια.
Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι προ ημερών υπεγράφη η απόφαση βάση της οποίας στις μεγάλες πόλεις της χώρας θα δημιουργηθούν, τους επόμενους μήνες, «Ανοικτά Εμπορικά Κέντρα». Το υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζεται επίσης να εγκαινιάσει καμπάνια τηλεοπτικών σποτ με στόχο την αλλαγή της ψυχολογίας στην αγορά, σε συνεργασία με τηλεοπτικούς σταθμούς.
Ο Κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι η ενεργοποίηση προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Ε.ΑΝ) και η πληρωμή οφειλών του Δημοσίου προς τους επιχειρηματίες είναι ζητήματα προτεραιότητας για το υπουργείο.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, παρέδωσε στον υπουργό υπόμνημα με 15 προτάσεις για να «σταματήσει η επιδημία των λουκέτων», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.
Πιο συγκεκριμένα, οι προτάσεις της ΕΣΕΕ αφορούν:
– Την πάταξη του παρεμπορίου σε κάθε μορφή και στάδιο
– Τον ορισμό της υπερχρεωμένης επιχείρησης με τρία απλά κριτήρια: μείωση του τζίρου, τραπεζικός δανεισμός και ληξιπρόθεσμες οφειλές, με παράλληλη θέσπιση νομικού πλαισίου κατά τον τύπο των υπερχρεωμένων νοικοκυριών
– Την κοινή δράση υπουργείου Ανάπτυξης και ΕΣΕΕ για την προβολή των ελληνικών προϊόντων και των τοπικών αγορών στις παραμεθόριες περιοχές
– Την βελτίωση της λειτουργίας των λαϊκών αγορών
– Τη μετατροπή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς το ΤΕΜΠΜΕ/ΕΤΕΑΝ σε μακροχρόνιες δανειακές συμβάσεις (δεκαετούς διάρκειας το λιγότερο)
– Την ανάδειξη και προώθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου στις εμπορικές επιχειρήσεις
– Την ενεργοποίηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ
– Την δημιουργία πρότυπων υπαίθριων εμπορικών κέντρων στα παραδοσιακά κέντρα των πόλεων (open malls)
– Την παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
– Την επίσπευση διαδικασιών συμψηφισμού των οφειλών
– Την ολοκλήρωση των διαδικασιών και υπηρεσιών του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ)
– Την απλοποίηση των διαδικασιών συμμετοχής της μικρομεσαίας εμπορικής επιχείρησης στις προμήθειες των δημόσιων οργανισμών
– Την δημιουργία ειδικών οικονομικών περιοχών όπου οι επιχειρήσεις, διατηρώντας την υφιστάμενη έδρα των εγκαταστάσεών της εντός της τοπικής αγοράς, θα έχουν τα ίδια προνόμια με αυτά που επιφυλάσσονται για τις ειδικές οικονομικές ζώνες.