Σημαντική πτώση στον τζίρο τους παρουσίασαν τα εστιατόρια, τα κέντρα διασκέδασης και οι ταβέρνες, την εορταστική περίοδο, καθώς οι καταναλωτές, επηρεασμένοι από τη γενικότερη οικονομική κρίση, περιόρισαν σημαντικά τις εξόδους τους.
Οι εκπρόσωποι του χώρου μαζικής εστίασης εκτιμούν ότι και οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι, καθώς η διάθεση του κόσμου είναι συγκρατημένη και οι προκρατήσεις στα καταστήματα κινούνται σε χαμηλά επίπεδα.
Για το λόγο αυτό, αρκετές επιχειρήσεις του εν λόγω κλάδου αναθεωρούν την πολιτική τους, προχωρώντας σε μειώσεις τιμών ακόμα και σε προϊόντα ευρείας αποδοχής και καθημερινής ανάγκης, καθώς και σε προσφορές στο μενού και τις παραγγελίες, που κάνουν, με στόχο την τόνωση της κίνησης στα μαγαζιά τους και την αύξηση των πελατών.
Πτώση τζίρου έως και 80%
Η κρίση στην αγορά και η αρνητική ψυχολογία, που έχει επιφέρει στους καταναλωτές, έχουν γίνει αισθητές και στα κέντρα διασκέδασης, τα εστιατόρια, τις ταβέρνες, από το κέντρο της Αθήνας μέχρι τις πιο ακριβές συνοικίες, καθώς και σε όλη την Περιφέρεια της χώρας.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων της Αθήνας και πρόεδρος του ομίλου της αλυσίδας Palmie Bistro, κ. Γιώργος Κουτρουλιάς, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι ο τζίρος μειώθηκε έως και 50% την εορταστική περίοδο σε ορισμένες περιοχές, ενώ η πτώση του τζίρου για όλη τη χρονιά ανέρχεται στο 30%”. Ο κ. Γ. Κουτρουλιάς αναφέρει ότι το κέντρο της Αθήνας πλήττεται περισσότερο, καθώς οι συνεχείς απεργίες έχουν αρνητικό αποτέλεσμα στα μαγαζιά του κέντρου.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), κ. Γιώργος Καββαθάς, εκτιμά ότι ο μέσος όρος της πτώσης του τζίρου στον κλάδο ανά περιοχή ετησίως κυμαίνεται από 30% έως 70%. Ο ίδιος επισημαίνει ότι η κατάσταση είναι πιο δύσκολη για την Περιφέρεια. Ενδεικτικά αναφέρει ότι η πτώση του τζίρου στα Γρεβενά αγγίζει το 70%. Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2009 έναντι του 2008 ο τζίρος μειώθηκε κατά 1 δισ. ευρώ, ενώ το 2010 υπολογίζεται ότι η μείωση θα είναι μεγαλύτερη κατά 30%-40%.
Ο κ. Γ. Καββαθάς δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Η πτώση του τζίρου τις καθημερινές φθάνει και το 80%, καθώς η πληρότητα δεν ξεπερνά το 20%-30%. Επίσης, οι προκρατήσεις κινούνται σε χαμηλά επίπεδα και ακόμα και τα Σαββατοκύριακα δεν υπάρχει η δυνατότητα ξαναγεμίσματος του μαγαζιού. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, δύσκολα ανανεώνονται οι παρέες, κατά τη διάρκεια μιας βραδιάς”.
Όπως εκτιμά ο ίδιος, μέσα στο 2011, τα λουκέτα μπορούν να φτάσουν το 10%-15% των επιχειρήσεων του κλάδου, που αριθμούν 121.500. Παράλληλα, σημειώνει ότι τα λουκέτα δεν είναι τόσο συχνό φαινόμενο στα εστιατόρια, καθώς παρατηρείται πολύ συχνά ένα μαγαζί να αλλάζει διεύθυνση από το να οδηγείται στο κλείσιμο.
Την αρνητική εικόνα για την κίνηση στο εστιατόριο του ξενοδοχείου Ηριδανός μεταφέρει και ο διευθυντής του ξενοδοχείου, κ. Κυριάκος Αλεξανδράτος, ο οποίος δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Σε μηδενική βάση κινήθηκε το εστιατόριο του ξενοδοχείου, καθώς δεν έγιναν ρεβεγιόν ούτε τα Χριστούγεννα ούτε την Πρωτοχρονιά. Η κίνηση ήταν πεσμένη και δεν υπήρχε πελατεία ούτε από εξωτερικούς πελάτες, αλλά ούτε και από πελάτες του ξενοδοχείου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή εορταστική περίοδο, όπου το εστιατόριο λειτούργησε”.
Μείωση του τζίρου της τάξης του 8% παρουσίασε στο εννεάμηνο του 2010 και η αλυσίδα Palmie Bistro, όπως επισημαίνει ο κ. Γ. Κουτρουλιάς. Από την πλευρά του, ο ιδιοκτήτης εστιατορίου στο Ν. Ηράκλειο, Τάσος Μαυρομιχελάκης, αναφέρει ότι ο τζίρος του μαγαζιού του μειώθηκε κατά 20% και δηλώνει ότι: “Είμαστε κάτω από τις προβλέψεις, καθώς η αρνητική ψυχολογία στην αγορά εισπράττεται από όλα τα κοινωνικά στρώματα”.
Με προσφορές “ρίχνουν” τις τιμές
Στην παρούσα οικονομική συγκυρία, πολλές επιχειρήσεις του χώρου μαζικής εστίασης προσφέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, με γνώμονα την καλύτερη δυνατή σχέση μεταξύ ποιότητας-ποσότητας-τιμής, προς όφελος όχι μόνο των καταναλωτών, αλλά και της κερδοφορίας τους.
Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου, υπάρχουν προσφορές έως και 20% είτε με τη λογική των happy hours, δηλαδή μειώσεις τιμών στις “νεκρές” ώρες έναντι των ωρών αιχμής, ανάλογα με τη θέση του μαγαζιού και την κίνησή του, είτε με προσφορές στην τελική τιμή της παραγγελίας, ιδίως στην κατ΄ οίκον διανομή. Τα πρώτα δείγματα δείχνουν ότι η προωθητική ενέργεια των προσφορών χαίρει ανταπόκρισης από τους καταναλωτές, χωρίς, όμως, να βελτιώνει θεαματικά τον τζίρο, καθώς η κίνηση στην πλειοψηφία των μαγαζιών δεν είναι ανάλογη των παραγγελιών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αλυσίδα γρήγορης εστίασης everest, η οποία προσφέρει την τυρόπιτα μόνο με 1 ευρώ από 1,45 ευρώ, προβαίνοντας σε έκπτωση της τάξης του 30%. Επίσης, από τις 4 Ιανουαρίου μέχρι τις 6 Μαρτίου, ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει καφέ espresso ή σοκολατούχο γάλα μαζί με παραδοσιακή τυρόπιτα με 2 ευρώ.
Η μάνατζερ δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας του ομίλου εταιριών everest, κ. Έλια Μπαϊμά, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Ο λόγος που η εταιρία επιλέγει με συνέπεια να προβεί σε μειώσεις τιμών στα κατεξοχήν δημοφιλή προϊόντα, όπως, για παράδειγμα, ο καφές ή το γάλα με παραδοσιακή τυρόπιτα, που καταγράφουν υψηλές πωλήσεις και τα οποία συνθέτουν αυτό που λέμε “το πρωινό του Έλληνα”, υποδηλώνει τη δέσμευσή της να διευκολύνει τον καταναλωτή να πραγματοποιήσει με χαμηλότερο κόστος καθημερινές ανάγκες του. Έτσι, στην εβδομαδιαία δαπάνη του για το καθιερωμένο πρωινό, που θα αντιστοιχούσε σε 22 ευρώ, εξοικονομεί τουλάχιστον 6 ευρώ, επιλέγοντας τα ίδια ακριβώς προϊόντα”.
Επίσης, και στα εστιατόρια La Pasteria έγινε πρόσφατα αναδιάρθρωση του καταλόγου, με προσθήκη πιάτων, που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Ενδεικτικά, η κ. Ε. Μπαϊμά αναφέρει ότι στη La Pasteria, μπορεί μια παρέα να απολαύσει 1 σαλάτα, 1 ορεκτικό, 1 κυρίως πιάτο και house wine, με 18-20 ευρώ το άτομο ή να επιλέξει ένα από τα μενού με 15-17 ευρώ το άτομο.
Προσφορά 10% ισχύει για τις τηλεφωνικές παραγγελίες για διανομές κατ΄ οίκον μετά τις 23:30 μ.μ. έως 01:00 μ.μ. σε εστιατόριο του Ν. Ηρακλείου. Ο ιδιοκτήτης Τ. Μαυρομιχελάκης δηλώνει ότι έχει σταθερούς πελάτες στην προσφορά, που προσφέρει το μαγαζί του και παρατηρεί ότι αυτοί που την προτιμούν είναι κυρίως, νέοι άνθρωποι.
Από την πλευρά του, ο κ. Γ. Κουτρουλιάς δηλώνει: “Τα εστιατόρια Palmier Bistro διατηρούν την πελατεία τους, αφού διαθέτουν προσιτές τιμές”. Παρόλα αυτά, ο ίδιος σημειώνει ότι η μέση απόδειξη ανά προσέλευση ατόμου έχει μειωθεί και είναι στα 6,5 ευρώ από 8 ευρώ, που ήταν πριν την κρίση.
Περικοπές στις εξόδους
Συγκρατημένοι εμφανίζονται οι καταναλωτές, ενώ αποφεύγουν πλέον τις συχνές εξόδους σε εστιατόρια και τις απερίσκεπτες σπατάλες. Η ανησυχία τους για το τι μέλλει γενέσθαι αποτυπώνεται στην αρνητική πορεία του τζίρου των μαγαζιών μαζικής εστίασης.
Η Αρετή Μπούτζη, νοικοκυρά, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: “Έχω περιορίσει κατά πολύ τις εξόδους μου για φαγητό. Το εισόδημά μου δεν μου επιτρέπει περιττές σπατάλες στη διασκέδαση. Γι΄ αυτό, σπάνια βγαίνω και όταν πηγαίνω για φαγητό, περιορίζω στο ελάχιστο την παραγγελία μου”.
Υπέρ των προσφορών είναι η Βασιλική Παναγοπούλου, ιδιωτική υπάλληλος, η οποία δηλώνει: “Επιλέγω να παραγγέλνω φαγητό απ΄ έξω τις ώρες που ισχύει η προσφορά, λόγω της πολύωρης εργασίας μου. Επίσης, καμιά φορά μπορεί να επιλέξω κάποιο εκπτωτικό μενού σε κοντινό εστιατόριο από τη δουλειά μου”.
Αθέμιτος ανταγωνισμός στο… κάπνισμα
Μετά την οικονομική αβεβαιότητα, που επικρατεί, ο αντικαπνιστικός νόμος έδωσε τη χαριστική βολή στην κίνηση των μαγαζιών. Εκπρόσωποι του κλάδου κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς δεν εφαρμόζουν όλες οι χώροι μαζικής εστίασης το νόμο και όσοι επαγγελματίες τον τηρούν παρατηρούν μείωση του τζίρου τους από 70% έως και 90%.
Ο κ. Γ. Κουτρουλιάς επισημαίνει ότι η ΠΟΕΣΕ είναι υπέρ του νόμου, αλλά ζητά από το υπουργείο Υγείας μια αναστολή του μέτρου έως το 2012.