Το «πακέτο» των δέκα μέτρων ιδιωτικοποιήσεων και μεταρρυθμίσεων που άπτονται των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας και φιλοδοξούν να επανακκινήσουν την οικονομία, παρουσίασε την Πέμπτη ο υπουργός Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Κ. Χατζηδάκης. Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε το χρονοδιάγραμμα των μεταρρυθμίσεων του υπουργείου ως εθνικό στοίχημα.
«Τυχόν αποτυχία αυτής της κυβέρνησης θα είναι αποτυχία της χώρας. Πρέπει να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Θα δώσουμε τη μάχη της γενιάς μας. Και αυτή η μάχη πρέπει να κερδηθεί» υπογράμμισε ο υπουργός.
Τις εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης χαιρέτισε με ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σημείωσε ότι πρόκειται για «ένα σαφές μήνυμα της δέσμευσης της ελληνικής κυβέρνησης να επιτύχει την τόσο αναγκαία αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας».
«Η προώθηση αυτών των προτεραιοτήτων θα συμβάλλει ουσιαστικά στις ευρύτερες μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες η Ελλάδα έχει δεσμευθεί στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας, και οι οποίες θεωρούνται αναγκαίες για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης. Απομένει, επομένως, η οριστική υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων της χώρας που αφορούν σε μεταρρυθμίσεις, εναρμονισμένες και με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με έμφαση στους κανόνες της Ενιαίας Αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, η Ομάδα Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα θα παρέχει τη στήριξή της όπου αυτό θεωρηθεί χρήσιμο» δήλωσε η Κομισιόν.
Οι δέκα προς υλοποίηση δεσμεύσεις, που θα «τρέξουν» υπό τον συντονισμό του γενικού γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Σερ. Τσόκα, είναι οι εξής:
– Η επανεκκίνηση των έργων των τεσσάρων σταματημένων αυτοκινητοδρόμων (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Κεντρική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου).
Ο υπουργός χαρακτήρισε τις σημερινές συνθήκες ως δυσμενέστερες για την αγορά και το τραπεζικό σύστημα, σε σύγκριση με την εποχή που υπεγράφησαν οι συμβάσεις παραχώρησης, σημείωσε ότι η διαπραγμάτευση μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχων θα είναι δύσκολη και υπογράμμισε τον κίνδυνο να καταπέσουν ρήτρες εις βάρος του δημοσίου.
Επίσης, αναφέρθηκε στον διορισμό του αντιπρόεδρου του ΣΕΒ, κ. Ευθ. Βιδάλη ως διαμεσολαβητή για την διαπραγμάτευση με τις κοινοπραξίες των έργων, στην οποία εκλήθη να συμμετάσχει ατύπως ως παρατηρητής και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου είναι η επίτευξη συμφωνίας – πλαισίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου και κατάθεση των όποιων αλλαγών στη Βουλή έως το τέλος του έτους.
– Ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ROSCO
Όπως τόνισε, η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να εγκριθεί το business plan της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Σύμφωνα με τον υπουργό, αυτό θα έχει επιτευχθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Επίσης, μίλησε για «κακή, αναποτελεσματική και ακριβή συντήρηση» του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ και σημείωσε ότι η ιδιωτικοποίηση της ROSCO θα προχωρήσει κανονικά. «Θα επιδιώξουμε το βέλτιστο μέγεθος και μία λειτουργική δομή της ROSCO, εξετάζοντας πιθανές συνέργειες, προκείμενου να διευκολυνθεί η ιδιωτικοποίηση, κατά το πρότυπα άλλων χωρών» σημείωσε.
Σε ερώτηση του «Βήματος» για το εάν οι «πιθανές συνέργειες» αφορούν και την απόσχιση των μονάδων τροχαίου υλικού του ΟΑΣΑ (πρόκειται για εισήγηση των συμβούλων του ΟΣΕ που αποκάλυψε πρόσφατα «Το Βήμα»), ο κ. Χατζηδάκης απάντησε ότι πρόκειται για τεχνικό θέμα και αφορά δεδομένα που δεν έχει πρόχειρα μπροστά του προς σχολιασμό. Ωστόσο, δήλωσε: «Θα προχωρήσουμε με σχέδιο. Όταν λέμε ότι μας ενδιαφέρει να προχωρήσουν αυτές οι δύο αποκρατικοποιήσεις, το εννοούμε».
Επίσης, εξήγγειλε ότι η ακίνητη περιουσία της ΟΣΕ, που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, θα περάσει στο δημόσιο – με την εξαίρεση ορισμένων τμημάτων – κατ’ εφαρμογή του «νόμου Ρέππα», ενώ τόνισε ότι τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου θα προχωρήσουν, με έμφαση την σύνδεσή του με τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
– Ιδιωτικοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, σε δύο εβδομάδες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα παραδώσει «έγγραφο πολιτικής» για το πώς θα ομαδοποιηθούν σε επενδυτικά «μπουκέτα» τα περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ το υπουργείο Υποδομών θα ετοιμάσει έως το τέλος του έτους νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε ρυθμιστική αρχή αερολιμένων.
– Άνοιγμα των ΚΤΕΛ
Κατ’ απαίτηση της Τρόικας, το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης θα παρουσιάσει τεχνική μελέτη για την απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών έως το τέλος του Νοεμβρίου 2012, με στόχο την κατάρτιση νομοσχεδίου έως τον Μάρτιο του 2013 και την απελευθέρωση της αγοράς έως το τέλος του 2015, αντί του 2019, που προβλέπει ο κανονισμός 1370/2007. «Θα υπάρξει διάλογος. Δεν θεωρούμε ότι τα ΚΤΕΛ παρέχουν μία υπηρεσία που λειτουργεί αναποτελεσματικά. Δεν θα προχωρήσουμε σε αιφνιδιασμούς» τόνισε ο υπουργός.
– Αναθεώρηση και επιτάχυνση της απορρόφησης του ΕΣΠΑ
Ο κ. Χατζηδάκης παραδέχθηκε ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος απώλειας μεγάλων χρηματικών ποσών λόγω ημιτελών έργων της περιόδου του Γ’ ΚΠΣ (2000-2006), για τα οποία, όπως είπε, γίνεται διαπραγμάτευση με την Κομισιόν, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν λιγότερα. Σημειωτέον ότι ο αρχικός κίνδυνος έφτανε 3 δισ. ευρώ.
Επίσης, τόνισε ότι καταργούνται άχρηστες διαδικασίες και περιττές υπογραφές ούτως ώστε να «τρέξει» η απορρόφηση του ΕΣΠΑ. Το σύστημα δημοσίων προμηθειών θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του Μαρτίου του 2013, ενώ θα ληφθούν μέτρα για την διευκόλυνση των απαλλοτριώσεων και τη μείωση του κόστους τους, κατ’ εφαρμογή του πρόσφατου νόμου.
Ακόμη, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου θα γίνει αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, με έμφαση στην προώθηση της επιχειρηματικότητας και την αντιμετώπιση της ανεργίας. Επίσης, θα γίνει προσπάθεια να επιταχυνθούν τα 181 έργα προτεραιότητας (τα 100 πηγαίνουν ήδη καλά), ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για το Πέμπτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (2014-2020)
– Προσέλκυση επενδύσεων και Invest in Greece
Με νέο νόμο θα λειτουργήσει κεντρικό σύστημα αδειοδότησης για τις επενδύσεις, οι οποίες θα περνούν πλέον από το Invest in Greece και θα παρακολουθούνται ηλεκτρονικά. Θα γίνουν διορθώσεις στον αναπτυξιακό νόμο, ενώ το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας (από το Φάληρο έως το Σούνιο) θα αξιοποιηθεί μέσω εταιρίας ειδικού σκοπού.
Αναφορικά με την «γκάφα» της κατάργησης της Επιχειρησιακής Μονάδας Ανάπτυξης (ΕΜΑ) της Θεσσαλονίκης, η οποία διαχειριζόταν επενδύσεις μισού δισ. ευρώ και οι οποίες είναι στον «αέρα» ο υπουργός, σε ερώτηση του «Βήματος» δήλωσε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, διότι οι αρμοδιότητές της θα περάσουν στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.
Μάλιστα, όπως τόνισε ο υφυπουργός, κ. Ν. Μηταράκης, συμπεριλήφθηκε σχετική διάταξη στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ, όμως υπήρξε αντίδραση των κομμάτων και απεσύρθη. Έτσι, θα προχωρήσει η υπαγωγή των αρμοδιοτήτων της ΕΜΑ στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που θα έχει υπογραφεί από τους συναρμόδιους υπουργούς τις επόμενες ημέρες.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Μηταράκη, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να θεσπιστεί flat rate φόρος, ύψους 15% για τις επιχειρήσεις. Ακόμη, παραδέχθηκε ότι υπάρχουν σοβαρά γραφειοκρατικά εμπόδια, που εμποδίζουν τις επενδύσεις και τα οποία θα αντιμετωπιστούν σύντομα.
Σύμφωνα με τον κ. Μηταράκη, η χρήση της εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) θα επιτρέψει την μεγιστοποίηση του οφέλους για το δημόσιο, αφού «το κράτος θα καρπωθεί την αδειοδοτική υπεραξία». Και αυτό διότι όλα τα προβλήματα και οι εκκρεμότητες θα έχουν επιλυθεί προ της αξιοποίησης, με αποτέλεσμα τα ακίνητα να δοθούν «καθαρά» – και άρα σε καλύτερες τιμές – στους επενδυτές. Επίσης, θα ενοποιηθεί η ρυθμιστική υποστήριξη της SPV για το παράκτιο μέτωπο με αυτής της «Ελληνικό ΑΕ», όμως οι εταιρίες θα συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξάρτητα.
– Λειτουργία της Αγοράς και Ανταγωνισμός
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, θα καταργηθούν ρυθμίσεις που δημιουργούν εμπόδια στην αγορά και θα ελαχιστοποιηθεί το διοικητικό βάρος των επιχειρήσεων, με στόχο την αποκλιμάκωση των τιμών. Παράλληλα, θα προχωρήσει η απλοποίηση του αγορανομικού κώδικα, μέσα από καταργήσεις περιορισμών, ενώ θα εφαρμοστεί το toolkit του ΟΑΣΑ για την αξιολόγηση του ανταγωνισμού στα οικοδομικά υλικά, το λιανεμπόριο, την βιομηχανική παραγωγή και τον τουρισμό. Η σχετική σύμβαση με τον διεθνή οργανισμό θα προχωρήσει μέσα στον Αύγουστο.
Ακόμη, αναφορικά με την απόφαση του ΣΤΕ που απαγόρεψε την πώληση βρεφικού γάλακτος εκτός φαρμακείων, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «σεβόμαστε τη δικαιοσύνη» και υπογράμμισε ότι η ουσία της υπόθεσης δεν έχει κριθεί. Όπως τόνισε ο υφυπουργός, κ. Θ. Σκορδάς η προσωρινή απόφαση του ΣΤΕ ελήφθη με βάση εγγράφου του ΕΟΦ και του υπουργείου Υγείας, σχετικά με τις επιφυλάξεις τους για την δημόσια υγιεινή, όμως στην πράξη απεδείχθη ότι δεν είχαν βάση κι έτσι επανεξετάζεται η αρχική τους άποψη.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, εάν η απόφαση του ΣΤΕ παραμείνει ως έχει, η κυβέρνηση θα επανανομοθετήσει την διάθεσή του βρεφικού γάλακτος εκτός φαρμακείων σούπερ μάρκετ, αφού η πώλησή του από τα σούπερ μάρκετ έδειξε μείωση της τιμής του έως και κατά 25%.
– Δημόσιες συμβάσεις και προμήθειες
Το νέο καθεστώς των δημοσίων συμβάσεων θα τεθεί σε εφαρμογή έως τα τέλη του Μαρτίου του 2013. Σήμερα, οι αναθέτουσες αρχές είναι 3.200 και θα μειωθούν κατά 80%, θα μείνουν δηλαδή 640. Όπως τόνισε ο υπουργός, περί το 40% των διαγωνισμών καταπίπτουν λόγω ενστάσεων στις προδιαγραφές.
Ήδη, όπως σημείωσε, έχει ολοκληρωθεί σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τις προμήθειες αγαθών, έχει ρυθμιστεί η στελέχωση και η στέγαση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και θα δοθεί έμφαση στους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς.
Επίσης, το επόμενο διάστημα θα εκδοθούν προεδρικά διατάγματα για τις προμήθειες υπηρεσιών και τα δημόσια έργα, θα λειτουργήσει το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Προμηθειών πιλοτικά από τον Ιανουάριο του 2013, ενώ από το Νοέμβριο του 2012 θα αρχίσει η λειτουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (AGORA). Το υπουργείο ελπίζει έως το τέλος του έτους να έχει αναμορφωθεί το υπάρχον κανονιστικό πλαίσιο και να αναδιοργανωθεί η διοικητική οργάνωση των προμηθειών, μέσα από Κεντρικές Αναθέτουσες Αρχές.
– Στρατηγική για τις εξαγωγές
Οι τρεις άξονες του υπουργείου θα είναι η διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, η προσώθηση των εξαγωγών σε νέες αγορές και νέα δίκτυα, η απλοποίηση των προτελωνειακών και τελωνειακών διαδικασιών και η μείωση του διοικητικού βάρους.
Σε αυτό το πλαίσιο, είπε ο κ. Χατζηδάκης, θα προχωρήσει η συγχώνευση των ΔΕΘ, HELEXPO και ΟΠΕ, θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα “Single Window” (πρόκειται για ένα εξαγωγικό one stop shop) και θα αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων της Task Force. Όπως τόνισε ο υπουργός, έως το Φθινόπωρο θα υπάρχει πλήρης οδικός χάρτης μέτρων και δράσεων για τις εξαγωγές.
– Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Έχουν καταρτιστεί σχέδια προεδρικών διαταγμάτων για σειρά τεχνικών επαγγελμάτων, τα οποία προωθήθηκαν στο συμβούλιο της επικρατείας. Επίσης, θα δοθεί η δυνατότητα αυτοαπογραφής των εταιριών στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο, που θα επιτρέψει τις εξ αποστάσεως μεταβολές.
Πηγή: tovima.gr