Υπ’ ατμόν το θέμα των αποκρατικοποιήσεων, με την Κυβέρνηση να πιέζει για γρήγορα αποτελέσματα, προκειμένου να πειστούν οι δανειστές μας και οι Αγορές ότι η χώρα έχει ολοκληρωτικά εισέλθει σε τροχιά διαρθρωτικών αλλαγών.
Μετά τα ΕΛΤΑ και την ΕΛΒΟ σειρά παίρνουν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, ο ΟΠΑΠ, τα ΕΛΠΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ. Για να ξεμπλοκάρουν οι αποκρατικοποιήσεις μεγάλων ΔΕΚΟ στρατηγικής σημασίας, η Κυβέρνηση θα φέρει σύντομα στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που θα αίρει 72 εμπόδια και νομικά κωλύματα για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Αιχμή του δόρατος η άρση της υποχρεωτικής συμμετοχής κατά 51% του Δημοσίου σε εταιρείες στρατηγικής σημασίας και το όριο συμμετοχής στρατηγικών επενδυτών κατά 21% δίχως έγκριση διυπουργικής επιτροπής.
Μαζί αναμένεται να καταργηθούν και άλλες διατάξεις οι οποίες υποχρεώνουν το Δημόσιο να διατηρεί τουλάχιστον το 34% των μετοχών (π.χ. ΟΠΑΠ), ποσοστό που του εξασφαλίζει και καταστατική μειοψηφία για να εμποδίζει αποφάσεις της πλειοψηφίας.
Με τις αλλαγές αυτές καταργείται ένα σημαντικό εμπόδιο για την αποκρατικοποίηση πολλών «κρίσιμης σημασίας» ΔΕΚΟ όπως της ΔΕΠΑ, της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, των ΕΛΤΑ και των δύο μεγάλων λιμένων της χώρας, ΟΛΠ και ΟΛΘ, καθώς και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου που μπαίνει ολοταχώς σε τροχιά αποκρατικοποίησης.
Επίσης θα αίρονται μία σειρά από εμπόδια στη χρήση γης, σε δασικούς-περιβαλλοντικούς περιορισμούς, ενώ δημιουργούνται νέες εποπτικές αρχές, για τα ύδατα, τους λιμένες κλπ.
Σε τρεις φάσεις
Στα χέρια του πρωθυπουργού βρίσκεται ο φάκελος με τις 28 αποκρατικοποιήσεις που μπορούν να προωθηθούν έως το τέλος του 2013.
Στην ομάδα των έξι σχεδίων που βρίσκονται σε εξέλιξη συγκαταλέγονται τα Κρατικά Λαχεία και το IBC, οι μόνες δύο κινήσεις που ίσως προωθηθούν φέτος εφόσον το επιτρέψουν και οι εξελίξεις στην αγορά, το Ελληνικό, η ΔΕΠΑ, και η αξιοποίηση των εκτάσεων της Κασσιόπης στην Κέρκυρα και Αφάντου Ρόδου.
Στην ομάδα των εννέα που είναι έτοιμα να τρέξουν είναι 28 ακίνητα του Δημοσίου, η ΕΥΑΘ, η ΕΥΔΑΠ, ο ΟΠΑΠ, τα ΕΛΤΑ, η ΛΑΡΚΟ, ο ΟΔΙΕ και η Εγνατία Οδός, ενώ μεταξύ των υπολοίπων 13 βρίσκονται και μεγάλες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ, τα λιμάνια της χώρας, αλλά και συμμετοχές του Δημοσίου σε τράπεζες (ΤΤ και Αγροτική).
Παράλληλα, ήδη το ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρώσει την καταγραφή περίπου 82.000 ακινήτων του Δημοσίου τα οποία κατέχουν συνολικά 35 φορείς, εκ των οποίων τα 30 κρίνεται ότι είναι έτοιμα προς αξιοποίηση.
Δρόμος μετ’ εμποδίων
Στα εμπόδια για τις αποκρατικοποιήσεις έχει προστεθεί και η κατάθεση προσφυγών από συνδικαλιστικούς φορείς εργαζομένων σε ΔΕΚΟ και ΟΤΑ προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι οποίοι ζητούν να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στο Ταμείο Αποκρατι- κοποιήσεων. Προσφυγή που αφορά εταιρείες που περιλαμβάνονται στο Ταμείο όπως ΟΛΠ, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΟΛΘ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Ελλάδος.
Παίρνουν σειρά
Στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου Αποκρα-τικοποιήσεων οι περιοχές Κασσιόπη στην Κέρκυρα και Αφάντου στη Ρόδο, κτίρια, αυτοκινητόδρομοι, η Εγνατία Οδός, υπεράκτια εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το Ψηφιακό Μέρισμα, ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος, ποσοστό των ΕΛΠΕ και του Καζίνου της Πάρνηθας η ΛΑΡΚΟ, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, άδειες παιγνιομηχανημάτων του Οργανισμού Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου.
Κρατικά Λαχεία – Ώριμη υπόθεση
Θεωρούνται και τα πλέον ώριμα προς αποκρατικοποίηση. Θα πρέπει να προηγηθούν η έγκριση του κανονισμού και η δημιουργία της άδειας κρατικών λαχείων. Αρμόδιοι φορείς γι’ αυτό είναι το υπ. Οικονομικών και η πρόσφατα συγκροτηθείσα Επιτροπή Εποπτείας & Ελέγχου των Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Σημειώνεται ότι η άδεια που θα εκχωρηθεί στον πλειοδότη πρέπει να ψηφιστεί από την ελληνική Βουλή.
IBC (Golden Hall) – Με δύο βοήθειες
Απαιτείται τροποποίηση του ν. 3342/2005, ώστε να προβλέπονται χρήσεις χώρων συγκέντρωσης κοινού, αναψυχής κ.λπ. Επίσης θα πρέπει να τροποποιηθεί ο ιδρυτικός νόμος του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου το Ταμείο να μπορεί να συστήνει επικαρπία και δυνατότητα μεταβίβασης στο ΤΑΙΠΕΔ δικαιωμάτων αξιοποίησης ακινήτων. Και οι δύο τροποποιήσεις αφορούν το Υπουργείο Οικονομικών.
ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ – Ψάχνουν το μοντέλο
Δεν έχει αποφασιστεί το μοντέλο πώλησης, ενώ θεωρείται πολύ δύσκολη η προσέλκυση επενδυτών. Οι δύο εταιρείες έχουν υπογράψει συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο για την εκμετάλλευση των δικτύων. Η σύμβαση της ΕΥΔΑΠ λήγει το 2019 και η αντίστοιχη σύμβαση της ΕΥΑΘ το 2031. Επιπλέον, με βάση το κοινοτικό δίκαιο, οι συμβάσεις δεν μπορούν να παραταθούν χωρίς διαγωνισμό, οπότε δεν είναι σίγουρο πως οι δύο εταιρείες θα εκμεταλλεύονται τα δίκτυα μετά τη λήξη τους.
ΔΕΠΑ – Μιλάει με 14
Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των 17 εκδηλώσεων ενδιαφέροντος που υποβλήθηκαν στην αρχή του χρόνου και ανακοίνωσε ότι προκρίνει 14 εταιρείες οι οποίες θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού με κατάθεση ενδεικτικής οικονομικής προσφοράς. Ενώ αρχικά υπήρχε η σκέψη για πώληση από κοινού της ΔΕΠΑ με τον ΔΕΣΦΑ, αυτή τη στιγμή υπάρχουν ενδείξεις ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να μπλέξει τις δύο αποκρατικοποιήσεις.
ΔΕΗ – Tρία «αγκάθια»
Το ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνει τρεις εκκρεμότητες στην έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης και στη δημιουργία των προς πώληση επιχειρήσεων, στον χειρισμό των κρατικών ενισχύσεων και, τέλος, στην υπογραφή σύμβασης μεταξύ του Ταμείου και του ΥΠΟΙΚ, για την εξουσιοδότηση του πρώτου για την άσκηση των δικαιωμάτων ψήφου στη ΔΕΗ. Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ θα επιχειρηθεί να συνδυαστεί με την πώληση μονάδων κυρίως λιγνιτικών, αλλά και υδροηλεκτρικών.
Ελληνικό – Επένδυση 6 δισ.
Το έργο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια που θα δημιουργήσει 9.000 θέσεις εργασίας και θα συνεισφέρει ετησίως 0,3% στο ΑΕΠ της χώρας. Το μεγάλο πρόβλημα αφορά στη χρηματοδότηση, καθώς το σχέδιο απαιτεί κατασκευαστική επένδυση της τάξης των 6 δισ. ευρώ, η οποία κάτω από τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολο να εξευρεθεί, τουλάχιστον από τον τραπεζικό τομέα.
Λιμάνια – αεροδρόμια
Θα τρέξει το σχέδιο για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, καθώς και των λιμένων. Το προσχέδιο για τα αεροδρόμια αναμένεται να παρουσιαστεί εντός του Αυγούστου από το ΤΑΙΠΕΔ και όπως και στα λιμάνια αναμένεται να προβλέπει την ομαδοποίησή τους ώστε να γίνουν περισσότερο ελκυστικά για τους επενδυτές. Παράλληλα, στο σκεπτικό της νέας κυβέρνησης για τα λιμάνια κυριαρχεί και η λογική να μην αντικατασταθεί το κρατικό με το ιδιωτικό μονοπώλιο.
ΟΠΑΠ – Στο 1,5 δισ. ο πήχης
Στη σημερινή συγκυρία όχι μόνο η αξία της μετοχής της εταιρείας είναι πιο υποτιμημένη από ποτέ αλλά και η πραγματική της αξία και η δραστηριότητά της είναι δύσκολο να προσδιοριστεί αφού τόσο ο κλάδος όσο και η εταιρεία είναι σε φάση μεγάλων αλλαγών. Ανεπίσημες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο στόχος είναι να πωληθεί σε τιμή μετοχής υπερδιπλάσια αυτής του ταμπλό, δηλαδή κοντά στα 15 ευρώ, ώστε τα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση να είναι κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ.
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο – Μήλον της Έριδος
Η δρομολόγηση της πώλησης του ποσοστού του Δημοσίου που ανέρχεται στο 44,5% τοποθετείται μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου σε συνδυασμό με την εξέλιξη της διαδικασίας για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τις ανακατατάξεις στον τραπεζικό χώρο. Το ΤΤ με τα πολλά καταστήματα σε όλη τη χώρα και το ισχυρό χαρτοφυλάκιο καταθέσεων και δανείων αναμένεται να αποτελέσει το μήλο της έριδος για πολλές τράπεζες .