Σε νέο γύρο περικοπών του μισθολογικού κόστους σχεδιάζει να προχωρήσει το επόμενο διάστημα ένα μεγάλο ποσοστό ελληνικών επιχειρήσεων, σε μια προσπάθεια να μετριάσουν τις επιπτώσεις της ύφεσης και παράλληλα να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους εντός και εκτός συνόρων.
Η τάση αυτή αποτυπώνεται ξεκάθαρα και σε πρόσφατη έρευνα που εκπόνησε η Grant Thornton, σύμφωνα με την οποία περίπου μια στις τέσσερις επιχειρήσεις (ποσοστό 36%) στην Ελλάδα ετοιμάζεται να μειώσει τους μισθούς ενώ δεν υπάρχει καμία που να σκοπεύει να προχωρήσει σε μισθολογικές αυξήσεις μέσα τους επόμενους δώδεκα μήνες. Ταυτόχρονα, στις υπόλοιπες λεγόμενες χώρες των PIGS (Πορτογαλία, Ιταλία, Ισπανία) σχεδόν καμία επιχείρηση δεν σχεδιάζει να αυξήσει στους μισθούς πάνω από τον πληθωρισμό μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες, αλλά αντίθετα 15% από αυτές θα μειώσει τους μισθούς.
Στον αντίποδα, μόλις 2% των επιχειρήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο σκοπεύουν να μειώσουν τους μισθούς κατά τη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών, ενώ το 17% σχεδιάζουν αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό. Πιο γενναιόδωροι είναι οι εργοδότες στη Βόρεια Αμερική αφού 85% των επιχειρήσεων έχουν στα σκαριά αυξήσεις μισθών ενώ στην Ε.Ε., ως σύνολο, πάνω από τις μισές επιχειρήσεις (54%) θα αυξήσουν τους μισθούς, με το 10% εξ αυτών να προσφέρει αυξήσεις τουλάχιστον αντίστοιχες με το επίπεδο του πληθωρισμού.
Σύμφωνα με την Grant Thornton, παράλληλα με τη διαδικασία περικοπής των μισθών οι εταιρείες στην Ελλάδα αλλά και στις χώρες PIGS θα επιδιώξουν να συγκρατήσουν ή και να ρίξουν τις τιμές των προϊόντων τους. Αντίθετα, σε παγκόσμιο επίπεδο κατά μέσο όρο, το 24% των επιχειρήσεων θα αυξήσουν τις τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών τους κατά τη διάρκεια των επόμενων δώδεκα μηνών: 36% των επιχειρήσεων στις χώρες BRIC, 33% στη Βόρεια Αμερική και 42% στη Λατινική Αμερική.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Grant Thornton International, Ed Nusbaum επισημαίνει ότι «μπορεί η διαδικασία της εσωτερικής υποτίμησης που βλέπουμε να συμβαίνει στις χώρες που έχουν δεχθεί πακέτα διάσωσης να είναι οδυνηρή, ωστόσο θα παρέχει στις επιχειρήσεις των χωρών αυτών ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την πώληση αγαθών εγχώρια ή στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι άλλες χώρες θα αυξάνουν τις τιμές πώλησης των προϊόντων τους». «Η λιτότητας που οδηγεί σε χαμηλότερες τιμές εφαρμόστηκε και στις βαλτικές χώρες, και από αυτές, η Λετονία έχει αρχίσει ήδη να αναπτύσσεται και έχει πρόσφατα επαινεθεί για την επιτυχία της από το ΔΝΤ», σημειώνει ο ίδιος.
Για την Ελλάδα, η εξωστρέφεια και η ενδυνάμωση των εξαγωγών είναι μονόδρομος για την έξοδο από την ύφεση και την ανασύστασή της οικονομίας της πάνω σε νέες και στέρεες βάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες και να στηρίξει τους Έλληνες εξαγωγείς στην προσπάθεια που καταβάλλουν τα τελευταία χρόνια να βρουν καινούριες αγορές για να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους, αρχής γενομένης με την επιστροφή του ΦΠΑ η οποία παρουσιάζει τεράστιες καθυστερήσεις.