Δυσχεραίνει το έργο των επενδυτών
«Μπάρμπα στην Κορώνη» θα πρέπει να έχει επενδυτής που θα επιχειρήσει να ρίξει χρήμα στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με τα εμπόδια να γίνονται όλο και περισσότερα.
Οι ΑΠΕ μετατρέπονται σε «άθλημα» για γερές τσέπες καθώς οι επενδυτές που θα επιχειρήσουν, θα κληθούν να καταβάλουν τεράστιες εγγυητικές επιστολές προκειμένου να υλοποιήσει ένα έργο.
Αν τελικά καταφέρει να πάρει το έργο, δεν σημαίνει ότι τα προβλήματά του σταματούν καθώς θα πρέπει να το ολοκληρώσει σε διάστημα έως τριών ετών, σε διαφορετική περίπτωση θα επιβαρυνθεί με ετήσιο τέλος 1.500 ευρώ ανά μεγαβάτ, υποχρέωση με αναδρομική ισχύ.
Σύμφωνα με τα κλιμάκια του νομοσχεδίου που έθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση το ΥΠΕΚΑ, για ένα έργο ισχύος μέχρι 1 MW ο επενδυτής θα πρέπει στο εξής να καταθέτει εγγυητική επιστολή ύψους 120.000 ευρώ.
Για παράδειγμα, αν το έργο του είναι 11 MW η εγγυητική ανεβαίνει στα820.000 ευρώ, αν πρόκειται για 100 MW η επιστολή εκτινάσσεται στα 4,3 εκατ. ευρώ, και αν μιλάμε για έργο 200 MW, τότε η εγγυητική υπολογίζεται στα 6,3 εκατ. ευρώ!
Τα τέσσερα κλιμάκια που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο το οποίο δημοσιοποίησε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ασημάκης Παπαγεωργίου επιβάλλουν επιβαρύνσεις που μόνο γερά «πορτοφόλια»μπορούν να αντέξουν, αφού συνεπάγονται τη δέσμευση εκ των προτέρων σημαντικού ρευστού.
Οι 4 κλίμακες
Στόχος το ξεσκαρτάρισμα των ανενεργών αδειών προκειμένου να απελευθερωθεί χώρος στα ηλεκτρικά δίκτυα και να μπορέσουν να υλοποιηθούν ώριμες επενδύσεις που περιμένουν «στην ουρά».
Υιοθετώντας σχετική πρόταση που του έχει υποβάλει η ΡΑΕ, ο υφυπουργός ΠΕΚΑ θεσπίζει τη διαδικασία της καταβολής εγγύησης από τους υποψήφιους επενδυτές κατά τη φάση δέσμευσης του «ηλεκτρικού χώρου», δηλαδή πριν τη χορήγηση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Συγκεκριμένα καθιερώνονται τα εξής κλιμάκια:
1. 120.000 ευρώ ανά μεγαβάτ, για το τμήμα της ισχύος έως και 1 MW
2. 70.000 ευρώ ανά μεγαβάτ για το τμήμα ισχύος από 1 έως 10 MW
3. 40.000 ευρώ ανά μεγαβάτ για το τμήμα ισχύος από 10 έως και 100MW
4. 20.000 ευρώ ανά μεγαβάτ, για το τμήμα της ισχύος άνω των 100 MW.
Τα ποσά αυτά θα καταβάλλονται μαζί με την υποβολή του αιτήματος για τη χορήγηση οριστικής προσφοράς σύνδεσης στο δίκτυο, ενώ από την υποχρέωση κατάθεσης εγγυητικής εξαιρούνται τα φωτοβολταικά στις στέγες.
Πρόκειται για μέτρα που προκαλούν ήδη τις πρώτες αντιδράσεις στο χώρο των ΑΠΕ αλλά εφαρμόζονται στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της χώρας που απορρέουν από το νέο Μνημόνιο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα τεράστια ελλείμματα του λογαριασμού ΑΠΕ (από τον οποίο πληρώνονται όλοι οι πράσινοι παραγωγοί), και τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 350-450 εκατ. ευρώ.
Πότε επιστρέφεται, πότε καταπίπτει
Το νομοσχέδιο προβλέπει πως με την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης το ποσό της εγγυητικής θα μειώνεται κατά 50%. Επίσης σε περίπτωση που ο επενδυτής δεν αποδεχτεί την οριστική προσφορά σύνδεσης, τότε η εγγυητική του επιστρέφεται. Ωστόσο η εγγυητική καταπίπτει υπέρ του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ που τηρεί ο ΛΑΓΗΕ, εφόσον δεν ανανεωθεί τουλάχιστον 3 εργάσιμες πριν από τη λήξη της ή αν εντός του χρονικού διαστήματος ισχύος της οριστικής προσφοράς σύνδεσης ο επενδυτής δεν έχει ακόμη συνάψει τη σύμβαση σύνδεσης.
Έρχεται και το ετήσιο τέλος
Είναι σαφές ότι με την ψήφιση του συγκεκριμένου μέτρου, ηδιακράτηση αδειών ΑΠΕ γίνεται εξαιρετικά ασύμφορη υπόθεση. Πόσο μάλλον όταν εκτός της εγγυητικής επιστολής, καθιερώνεται και η επιβολή ετησίου τέλους για τη διακράτηση μιας άδειας. Συγκεκριμένα εφόσοντρία χρόνια μετά τη λήψη μιας άδειας το έργο δεν έχει γίνει, τότε ο κάτοχός της επιβαρύνεται με ετήσιο τέλος 1.500 ευρώ ανά μεγαβάτ. Πρόκειται για υποχρέωση που λήγει με την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του σταθμού. Μάλιστα, για τις παλαιές άδειες που έχουν δηλαδή δοθεί πριν την ισχύ της νέας ρύθμισης, η υποχρέωση αυτή ξεκινά 5 χρόνια από την έκδοσή της, δηλαδή από το 2007!
Το νομοσχέδιο ορίζει ότι σε περίπτωση που ο επενδυτής δεν καταβάλει το τέλος, η ισχύς της άδειάς του παύει αυτομάτως. Προβλέπεται μάλιστα ότι το τέλος μπορεί να αναπροσαρμόζεται με ανώτατο πλαφόν τα 3.000 ευρώ ανά μεγαβάτ.
Πρόβλεψη για μετεγκατάσταση
Το ίδιο νομοσχέδιο προβλέπει τι θα γίνεται σε περίπτωση μεταβολής του κανονιστικού πλαισίου χωροθέτησης με συνέπεια να μην είναι εφικτή η εγκατάσταση του σταθμού στη θέση που είχε αρχικά προβλεφθεί. Είναι δυνατή τότε η μεταβολή (άπαξ) του τόπου εγκατάστασης με τροποποίηση της άδειας παραγωγής ή της προσφοράς σύνδεσης, αλλά η νέα θέση δεν πρέπει να βρίσκεται μακρύτερα από 5 χιλιόμετρα από τα όρια της περιοχής στην οποία ήταν η αρχική θέση.