Αλλάζει το «προφίλ» των ελληνικών εξαγωγών

Επέκταση σε νέες αγορές και νέα προϊόντα-πρωταγωνιστές περιλαμβάνει το νέο προφίλ των ελληνικών εξαγωγών.

 

Επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) για την κατάρριψη ενός νέου ιστορικού ρεκόρ εξωστρέφειας σε δεύτερη συνεχή χρονιά, οι θετικοί ρυθμοί αύξησης των ελληνικών εξαγωγών, στο εννεάμηνο του 2012 συντηρήθηκαν με επέκταση σε νέες αγορές εκτός ΕΕ, αλλά και δυναμική από νέα εξαγώγιμα προϊόντα.

 

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, οι Τρίτες Χώρες, σε Αμερική, Ασία, Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή, απορροφούν μεγαλύτερες ποσότητες και αξίας ελληνικών προϊόντων, ενώ τα φρούτα-λαχανικά, τα φάρμακα, το αλουμίνιο, τα ψάρια και η ηλεκτρική ενέργεια, εξακολουθούν να αποτελούν εμπροσθοφυλακή της εξωστρέφειας, με νέα προϊόντα να προστίθενται στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων προϊόντων της χώρας, σε σχέση με το 2011, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ).

 

Όπως δήλωσε η πρόεδρος του ΠΣΕ, Χριστίνα Σακελλαρίδη, «αν το ρεκόρ εξωστρέφειας του 2011 αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη για όσους δεν είχαν συνειδητοποιήσει τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών, οι καλύτερες επιδόσεις των Ελλήνων εξαγωγέων φέτος αποδεικνύονται ένα μικρό θαύμα πίστης, επιμονής και αντοχών.

 

«Εν μέσω βαθιάς εγχώριας ύφεσης, με τις οικονομίες βασικών μας εμπορικών εταίρων στην ΕΕ, επίσης, σε κρίση, με την Ελλάδα και την ευρωπαϊκή της προοπτική για μήνες στο στόχαστρο φημών και κινδυνολογίας και, κυρίως, με την τραγική έλλειψη ρευστότητας στην ελληνική αγορά, οι Έλληνες εξαγωγείς κατάφεραν, για μία ακόμη φορά, αυτό που μέχρι χθες φάνταζε ακατόρθωτο.

 

Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη έρευνα του ΠΣΕ και του ΚΕΕΜ, στο εννεάμηνο του 2012 (Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2012), χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα πετρελαιοειδή, η αξία των εξαγωγών ανήλθε στα 12.446,9 εκατ. ευρώ (15.942,3 εκατ. δολάρια) έναντι 11.824,7 εκατ. ευρώ (16.617,2 εκατ. δολάρια), κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2011, σημειώνοντας αύξηση 5,3%.

 

Η διατήρηση της αύξησης των εξαγωγών εντός του ορίου των αρχικών προβλέψεων του ΠΣΕ για ετήσια αύξηση μεταξύ 4 και 6%, αποδίδεται στην αύξηση των εξαγωγών προς τις Τρίτες Χώρες σε ποσοστό 22,6% έναντι μείωσης των εξαγωγών προς τις χώρες της ΕΕ κατά 3,3%.

 

Πλέον το ποσοστό των ελληνικών εξαγωγών, που απορροφάται από τις χώρες της ΕΕ, διαμορφώνεται στο 61,5%, έναντι 38,5% του μεριδίου των Τρίτων Χωρών, αναλογία η οποία δείχνει τάση παγίωσης από την αρχή του έτους. Στο εννεάμηνο του 2011, το ποσοστό συμμετοχής των χωρών της ΕΕ στην απορρόφηση ελληνικών εξαγωγών ανερχόταν στο 67% έναντι 33% των Τρίτων Χωρών.

 

Σημαντική είναι η άνοδος των εξαγωγών προς γεωγραφικές περιοχές, που απορροφούν αξιοσημείωτο μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών, όπως οι χώρες της Β. Αμερικής (33,1%), η Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) (25,1%) και η Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (19,9%), οι υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία, 11,1%), ενώ και οι εξαγωγές προς τα Βαλκάνια προς τα Βαλκάνια εμφανίζουν –έστω και μικρότερη- αύξηση κατά 4,6%.

 

Συνέχιση της αυξητικής τάσης καταγράφεται και προς γεωγραφικές περιοχές με χαμηλότερο όγκο εξαγωγών, όπως οι άλλες αναπτυγμένες χώρες (Ιαπωνία, Αυστραλία, Ν. Ζηλανδία) κατά 32,2%, η ΝΑ Ασία κατά 32%, η Κίνα κατά 28,8%, η Λατινική Αμερική κατά 70,1% και η Ινδία (6,9%).

 

Αντίθετα, οριακή μείωση εμφανίζουν οι χαμηλές σε όγκο εξαγωγές των Χωρών Αφρικής (εκτός Β. Αφρικής) κατά -0,8%.

 

Για πρώτη φορά, στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών, σε σχέση με το εννεάμηνο του 2011, εμφανίζονται το Μπουτάν (46η θέση), η Ακτή Ελεφαντοστού (74η), το Μπενίν (79ο), ο Παναμάς (80ος), το Βιετνάμ (84ο), η Κολομβία (89η), το Μπαχρέιν (90ο), το Αφγανιστάν (97ο) και η Σρι Λάνκα (98η).

 

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο συνολικός όγκος των πετρελαιοειδών, η αύξηση προέρχεται, σε μεγάλο βαθμό, από τις αυξήσεις των εξαγωγών των πρώτων υλών κατά 58% και των αγροτικών προϊόντων κατά 8,4%.

 

Στασιμότητα (0,2%) καταγράφεται για την κατηγορία βιομηχανικά προϊόντα, ενώ, αντίθετα, οι εξαγωγές των χαμηλών σε αξία εξαγωγών της κατηγορίας Είδη & Συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες (στις οποίες περιλαμβάνονται και τα εμπιστευτικά προϊόντα) μειώθηκαν κατά -14,5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

 

Στην κατάταξη των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων, σε σχέση με το εννεάμηνο του 2011, ξεχωρίζουν οι ανοδικές κινήσεις του βάμβακος (7η θέση), των τηλεφωνικών συσκευών (8η), της ηλεκτρικής ενέργειας (10η), της αλουμίνας (13η) και συνολικά αρκετών προϊόντων των κλάδων των φρούτων-λαχανικών και δομικών υλικών.

 

Ως νέες καταχωρήσεις στην κατάταξη εμφανίζονται προϊόντα, όπως τσιμέντα clinkers, μαρμελάδες, αεροπλάνα, πεπόνια, φούρνοι, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, δέρματα προβάτων, και χρυσός.

 

Σε επίπεδο υποκλάδων, κυριαρχούν τα τρόφιμα-ποτά (με αξία εξαγωγών 2,27 δισ. ευρώ ή 18,25% του συνόλου), ενώ ακολουθούν τα δομικά υλικά (1,91 δισ. ευρώ ή 15,36%), τα μηχανήματα-οχήματα-εξοπλισμοί (913 εκατ. ευρώ ή 7,33%), τα φάρμακα-καλλυντικά (763 εκατ. ευρώ ή 6,13%). Την πέμπτη θέση των υποκλάδων, με αξία εξαγωγών 384 εκατ. ευρώ και ποσοστό 3,09%, μοιράζονται τα ορυκτά-πρώτες ύλες και τα προϊόντα ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας.

 

Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές, στο πρώτο εννεάμηνο του 2012, καταγράφεται συνέχιση των πτωτικών τάσεων και νέα υποχώρηση κατά -8,7%, με την αξία τους να διαμορφώνεται στα 22.501,8 εκατ. ευρώ, έναντι 24.655,6 εκατ. ευρώ, στο αντίστοιχο εννεάμηνο του 2011, εξαιτίας της ύφεσης και της συνεχιζόμενης μείωσης της εγχώριας κατανάλωσης στην Ελλάδα. Η μείωση των εισαγωγών θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη, αν δεν καταγράφονται σημαντικές εισαγωγές πλοίων από την Κορέα, γεγονός που κατατάσσει πλέον την ασιατική χώρα τρίτο μεγαλύτερο προμηθευτή της Ελλάδας, συνολικά.

 

Ως αποτέλεσμα της αύξησης των εξαγωγών και της μείωσης των εισαγωγών, ενισχύεται η τάση περιορισμού του εμπορικού ελλείμματος στα 10.054,9 εκατ. ευρώ από 12.830,9 εκατ. ευρώ, στο εννεάμηνο του 2011, μείωση κατά 21,6%.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ