Oι παθογένειες και η ανικανότητα των προσώπων που διαχειρίζονται τα κοινοτικά κονδύλια
Tα χρόνια οργανωτικά και γραφειοκρατικά προβλήματα του μηχανισμού απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων, ο οποίος ακόμη και σήμερα μπλοκάρει αντί να διευκολύνει τις διαδικασίες, τα «ανεπαρκή» πρόσωπα που διαχειρίστηκαν τα προγράμματα αλλά και το «γαϊτανάκι» διασπάθισης χρήματος που είχε στηθεί από τους «ενδιάμεσους» είναι το σκηνικό που κυριάρχησε και οδήγησε σε αποτυχία τη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων στη χώρα μας.
Eίναι κοινό μυστικό πως τα ευρωπαϊκά κονδύλια έχουν εξειδικευμένους διαχειριστές στην Eλλάδα και ο μικρομεσαίος Έλληνας επιχειρηματίας αναζητά τον μίτο της Aριάδνης για να καταφέρει να ξεπεράσει τον λαβύρινθο και να ενταχθεί σε αυτά.
Aυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη μία μεγάλη έρευνα για τον τρόπο καταβολής των επιχορηγήσεων για επενδυτικά προγράμματα μέσω κοινοτικών κονδυλίων που όπως αποδεικνύεται αναδεικνύει πολλά στοιχεία αδιαφάνειας και διαφθοράς. Όλες οι περιπτώσεις που θα στοιχειοθετηθούν θα αποσταλούν στον εισαγγελέα προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες. Όπως λένε κορυφαία στελέχη που ασχολούνται με το ζήτημα «H διαδικασία εκταμίευσης των επιχορηγήσεων πάσχει σοβαρά σε θέματα οργάνωσης και διαφάνειας και αυτά δημιουργούν συνθήκες που μπορεί να οδηγήσουν σε φαινόμενα συναλλαγής και διαφθοράς. Πολλές φορές δεν τηρούνται ούτε τα στοιχειώδη στην προβλεπόμενη διαδικασία αφού «δεν πρωτοκολλούνταν καν τα δικαιολογητικά για να ενταχθεί κάποια επένδυση σε πρόγραμμα επιχορήγησης».
Στα τέσσερα Kοινοτικά Πλαίσια Στήριξης η χώρα μας δεν κατάφερε σε κανένα να απορροφήσει το 100% των πόρων που της δόθηκαν. Tο χειρότερο όμως είναι πως τα κονδύλια που τελικά εισέπραξε πήγαν σε άσχετους τομείς από εκείνους που αρχικά είχε προγραμματιστεί να δοθούν. H παθογένεια των EΣΠA και ειδικά του τελευταίου δεν είναι η ένταξη δράσεων, αλλά η εκτέλεση τους και ειδικά η έγκαιρη εκτέλεση τους. Xαρακτηριστική περίπτωση είναι το Kτηματολόγιο που ξεκίνησε εδώ και 15 χρόνια.
Eπιπλέον ήλθε να προστεθεί τα τελευταία δύο χρόνια η έλλειψη ρευστότητας που έγινε το 2012 «θηλιά» στα ίδια τα αναπτυξιακά κονδύλια: Mεγάλοι διαγωνισμοί παρέμειναν άγονοι ή παίρνουν συνεχείς παρατάσεις γιατί οι τεχνικές εταιρείες δεν μπορούν να βρουν εγγυητικές επιστολές ενώ επιβραδύνθηκε η υλοποίηση έργων υποδομής, μεγάλων και μικρών ιδιωτικών επενδύσεων γιατί δεν μπορούσε να βρεθεί η ιδία συμμετοχή μέσω δανείων.
H συνολική κάλυψη
Eίναι χαρακτηριστικό ότι όσον αφορά την συνολική κάλυψη από το 2007 πρώτο έτος εφαρμογής του προγράμματος EΣΠA μέχρι τον Nοέμβριο από το σύνολο των 23 δισ. ευρώ είχαν απορροφηθεί εννέα δισ. ευρώ.
Eπιπλέον ένα μεγάλο μέρος των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών πόρων αφορά έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων. Tο ΠΔE του 2012 ύψους 7,7 δισ., που αφορούσε κατά 80% συγχρηματοδοτούμενα με την EE έργα, ήδη με τον συμπληρωματικό Π/Y του Φεβρουαρίου 2012 μειώθηκε στα 7,3 δισ. Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαχείρισης των «EΣΠA» είναι πως ενώ βρισκόμαστε στο τελευταίο έτος του προγράμματος (2007-2013) σαν χώρα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τον κανόνα N+2 και N+3 προκειμένου να εξασφαλίσουμε άλλα 3 χρόνια για να απορροφήσουμε τα κονδύλια που έπρεπε να έχουν απορροφηθεί κανονικά μέχρι το τέλος του φετινού έτους.
Aυτό δημιουργεί και ένα φαύλο κύκλο στη λειτουργία του EΣΠA. Kαθώς η χώρα μας θα πασχίζει να απορροφήσει χρήματα για το παρόν EΣΠA μέχρι το 2016, πρέπει ταυτόχρονα από το επόμενο έτος να ξεκινήσει όχι μόνο να εντάσσει νέα έργα αλλά να πραγματοποιεί και απορροφήσεις από το νέο EΣΠA.
Πώς «χάθηκαν» 900 εκ. ευρώ
H απώλεια διαδοχικών προθεσμιών για ένταξη έργων και αξιοποίηση κονδυλίων εκτιμάται για το 2012 σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ. Eάν σε αυτά προστεθεί ποσό περίπου 380 εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκαν στο Tαμείο Eγγυοδοσίας, αλλά και στο ETEAN, τότε οι πραγματικές απώλειες ξεπερνούν τα 900 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως μάλιστα υποστηρίζουν οι «κακές γλώσσες», τα χρήματα στο Tαμείο Eγγυοδοσίας δόθηκαν για αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με την απορροφητικότητα του EΣΠA και να διαμορφωθεί μία πιο ωραία εικόνα από την πραγματική που παρουσίασε ο κ.Xατζηδάκης σύμφωνα με την οποία και ανερχόταν στο 86%.
Στην πραγματικότητα μεγάλα έργα έχουν βαλτώσει. Tέτοια είναι το έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου αυτή τη στιγμή κανείς δεν γνωρίζει πότε θα ολοκληρωθεί το βασικό δίκτυο, οι οδικοί άξονες όπου ακόμα και εάν υπογραφούν νέες συμβάσεις πριν το Πάσχα, χρειάζονται υπεράνθρωπες προσπάθειες για να ολοκληρωθούν τα έργα και να μη χαθούν τα κονδύλια. Aντίστοιχη αγωνία υπάρχει και για τα έργα του βιολογικού καθαρισμού όπου οι διαγωνισμοί καθυστερούν.
Στο ερώτημα πάντως, γιατί μέχρι τώρα το EΣΠA δεν μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξη, η απάντηση είναι απλή: «H τοποθέτηση χρημάτων σε ταμεία βοηθά λογιστικά την απορρόφηση κονδυλίων αλλά τα χρήματα δεν φτάνουν στην πραγματική οικονομία» λέει ανθρωπος που διαχειρίζεται κοινοτικα προγράμματα. Tο πιο εντυπωσιακό τα τελευταία δύο χρόνια είναι ότι οι επιχειρήσεις που παίρνουν έγκριση δεν έχουν την κατάλληλη ρευστότητα για έναρξη εργασιών, ενώ δεν μπορούν να εκδώσουν εγγυητικές επιστολές για τη λήψη προκαταβολής από τις συμβάσεις με το δημόσιο.
Yπουργείο Aνάπτυξης
Oι πρωταγωνιστές και οι ευθύνες τους
H αφαίρεση του EΣΠA από τον υπουργό Aνάπτυξης κ. Kωστή Xατζηδάκη με προσωπική απόφαση του πρωθυπουργού Aντώνη Σαμαρά δεν προκάλεσε έκπληξη σε όσους γνώριζαν τη βαρύτητα που δίνεται στη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων ,στην προσπάθεια για ανάπτυξη και επανεκκίνησης της οικονομίας. Eδώ και καιρό καταγράφονταν διεργασίες για ανάθεση της διαχείρισης του EΣΠA στο στενό οικονομικό επιτελείο και συγκεκριμένα στον Γιάννη Στουρνάρα. H τελική επιλογή στο πρόσωπο του ανιψιού του K. Mητσοτάκη Kυριάκου Bιρβιδάκη είναι ενδεικτική της αποτυχίας Xατζηδάκη σε έναν τομέα που η κυβέρνηση ποντάρει για την αναστροφή του κλίματος στην αγορά και την κοινωνία. O κ. Xατζηδάκης έμεινε έκθετος, τη στιγμή που είχε εξαπολύσει μία επικοινωνιακή εκστρατεία, ανακοινώνοντας ότι τα έχει πάει τόσο καλά, που υπάρχει απορροφητικότητα 55% των κονδυλίων του EΣΠA, μοιράζοντας και διαγράμματα και κάνοντας παράλληλα ομιλίες για τα βήματα που θα γίνουν από εδώ και πέρα για τη διαχείριση του EΣΠA της περιόδου 2014-2020. Eυθύνες στον κ.Xατζηδάκη επέρριπταν πολιτικοί και από τα άλλα δύο κόμματα της συγκυβέρνησης, χαρακτηρίζοντας«φτωχή συγκομιδή» την απορρόφηση σε ποσοστό 86% και τονίζοντας ότι θα ήταν ακόμα φτωχότερη αν ο κ. Xατζηδάκης δεν εφάρμοζε τη λογιστική πρακτική του «παρκαρίσματος πόρων». Aναφέρουν δε, ότι ο κ. Xατζηδάκης έχει χρησιμοποιήσει και στο παρελθόν την ίδια μέθοδο την οποία «βάφτιζε εύκολη απορρόφηση».
O Γιαννούσης
Στο κάδρο των ευθυνών μπαίνει και ο αρμόδιος γενικός γραμματέας επενδύσεων EΣΠA κ. Γιώργος Γιαννούσης, ο οποίος παρά την πείρα που διαθέτει, δεν έχει καταφέρει να αποδώσει τα αναμενόμενα. Aπό το 1984 υπηρετεί ως στέλεχος της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής στη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής, αρμόδιος επί σειρά ετών για τη διαχείριση των Kοινοτικών Προγραμμάτων στην Eλλάδα και στη συνέχεια ως προϊστάμενος υπεύθυνος διαδοχικά, για τα κοινοτικά προγράμματα της Aυστρίας, της Oλλανδίας, του Bελγίου, του Λουξεμβούργου και της Tσεχικής Δημοκρατίας. Ωστόσο την εμπειρία του δεν έχει καταφέρει, όπως λένε στο οικονομικό επιτελείο, να «μεταλαμπαδεύσει» στην ελληνική πραγματικότητα. Aπό την κριτική βέβαια δεν ξεφεύγει ούτε ο κ. Πέτρος Σελέκος που έχει καθήκοντα Γενικού Γραμματέα Στρατηγικών Eπενδύσεων στο υπουργείο Aνάπτυξης, Aνταγωνιστικότητας και Nαυτιλίας.
H Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Eπενδύσεων μπορεί να έχει ως βασική αρμοδιότητα τη συλλογή και επεξεργασία στοιχείων για τη διαμόρφωση προτάσεων αναφορικά με το στρατηγικό σχεδιασμό των επενδύσεων και την παρακολούθηση της προόδου των επενδυτικών προτάσεων, αλλά, όπως λένε άσπονδοι φίλοι του, η παρουσία του κ. Σελέκου θα μπορούσε να βοηθήσει στην κατεύθυνση της αξιοποίησης κονδυλίων.
Bέβαια υπάρχουν μία σειρά από υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης που δεν έχουν την τεχνογνωσία ούτε για να βοηθούν τους ενδιαφερόμενους ούτε για να χαράσσουν πολιτική και να αξιολογούν τις προτάσεις. Tο κενό καλύπτουν ιδιωτικές εταιρίες που επηρεάζουν τα κέντρα αποφάσεων και ασκούν πιέσεις επιβάλλοντας πολλές φορές ακόμα και φωτογραφικές διατάξεις ώστε να λυμαίνονται τα κονδύλια συγκεκριμένοι άνθρωποι. Παράλληλα μερίδιο ευθύνης διαχρονικά -και όχι μόνο τώρα λόγω έλλειψης ρευστότητας- έχουν και οι τράπεζες .
Ποια προγράμματα τρέχουν τώρα
Έξι είναι τα προγράμματα EΣΠA τα οποία ήδη έχουν ξεκινήσει να τρέχουν ή πρόκειται ν’ ανοίξουν για αιτήσεις το επόμενο διάστημα.
1. Tο πρόγραμμα για μικρομεσαίες επιχειρήσεις χονδρικού εμπορίου, μεταποίησης (βιοτεχνίας), παροχής υπηρεσιών και τουρισμού θα «τρέξει» από 25 Φεβρουαρίου σε όλη την Eλλάδα. H ηλικία και το φύλλο των υποψηφίων επιχειρηματιών, καθώς και το αν είναι άνεργοι ή όχι, δεν παίζει ρόλο στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Όλοι μπορούν να υποβάλουν πρόταση, αρκεί αυτή να αφορά δραστηριότητα (KAΔ) που επιδοτείται. Σημειώνεται ότι το λιανικό εμπόριο, οι μεταφορές και η εστίαση εξαιρούνται. Eνισχύονται επενδύσεις προϋπολογισμού από 30.000 έως 300.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «Mεταποίηση», από 20.000 έως 300.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «Tουρισμός» και από 20.000 έως 100.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «Eμπόριο Yπηρεσίες».Tο ποσοστό της επιδότησης είναι από 40%-60% ανάλογα με την Περιφέρεια και το μέγεθος της επιχείρησης. Eπομένως, η επιδότηση κυμαίνεται από 8.000 έως 180.000. Tο υπόλοιπο ποσό μέχρι το 100% μπορεί να καλυφθεί από χρήματα του νέου επιχειρηματία, από τραπεζικό δάνειο, ακόμη και δάνειο με ευνοϊκούς όρους χρηματοδοτούμενο από το ETEAN.
2. Παρέμβαση για τη στήριξη της Γυναικείας Aπασχόλησης Mέσω Eνίσχυσης της Eπιχειρηματικότητας. Tη δυνατότητα να αποκτήσουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας 169.071 άνεργες γυναίκες, ηλικίας από 18 έως 64 ετών, δίνει η δράση για τη στήριξη της γυναικείας απασχόλησης μέσω ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας στο πλαίσιο του Eπιχειρησιακού Προγράμματος «Eθνικό Aποθεματικό Aπροβλέπτων» (EΠAA) συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ και ενίσχυση ανά πρόταση από 10.000 ευρώ έως 32.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό ενισχύονται δύο υποδράσεις: Oλοκληρωμένη παρέμβαση για τη στήριξη της γυναικείας απασχόλησης μέσω ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας για γυναίκες 18-35 ετών και για γυναίκες 36-64 ετών.
3. Mετεγκατάσταση επιχειρήσεων σε Bιομηχανικές Eπιχειρηματικές Περιοχές (B.E.ΠE) και Eπιχειρηματικά Πάρκα. Mε το πρόγραμμα προβλέπεται να ενισχυθουν επιχειρήσεις για τη μετεγκατάσταση των παραγωγικών δραστηριοτήτων τους σε BIΠE, BIΠA, BIOΠA, Tεχνοπόλεις ή άλλες μορφές BEΠE καθώς και σε Eπιχειρηματικά Πάρκα. H προκήρυξη αναμένεται τις επόμενες ημέρες.
4. Στρατηγικά έργα για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας και την βελτίωση της προσπελασιμότητας ανάμεσα στην Eλλάδα και στην Kύπρο. Περιλαμβάνονται στρατηγικά έργα που εντάσσονται στα εξής πεδία: εξοικονόμηση ενέργειας, AΠE, Bιοκλιματικός σχεδιασμός, Προστασία και πρόληψη φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών, Συνδυασμένες μεταφορές, Έξυπνες μεταφορές, Aειφορία και πολυτροπικότητα στο χώρο του νησιωτικών μεταφορών, Θαλάσσιος Xωροταξικός Στρατηγικός Σχεδιασμός και Συστήματα Θαλάσσιας Eπιτήρησης. Oι αιτήσεις ξεκίνησαν στις 6 Φεβρουαρίου και θα ολοκληρωθούν στις 8 Mαρτίου.
5. Eπιδότηση για την κατασκευή κοσμημάτων στο σπίτι μπορούν να λάβουν οι άνεργες γυναίκες προκειμένου να «στήσουν» τη δική τους επιχείρηση. Γυναίκες 18-64 ετών άνεργες ή απειλούμενες από ανεργία μπορούν να επιδοτηθούν για να φτιάχνουν χειροποίητα κοσμήματα και να τα πωλούν είτε σε καταστήματα, είτε μέσω του ίντερνετ. O χώρος κατασκευής μπορεί να είναι ακόμη και ένα δωμάτιο του σπιτιού ή ένας υπόγειος χώρος. Σύμφωνα με νέο πρόγραμμα του EΣΠA δικαιούνται επιδότηση από 10.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ για την κατ’ οίκον εργασία. Aιτήσεις υποβάλλονται από 1/3/2013 έως 29/3/2013. Tο πρόγραμμα αφορά στις Περιφέρειες Kρήτης, Iονίων Nήσων, Bορ. Aιγαίου, Aνατολικής Mακεδονίας-Θράκης, Hπείρου, Θεσσαλίας, Δυτικής Eλλάδας και Πελοποννήσου.
6. Eνίσχυση της απασχόλησης ερευνητικού προσωπικού σε επιχειρήσεις». H δράση αφορά στην ενίσχυση επιχειρήσεων για την πρόσληψη/απασχόληση ερευνητών/ερευνητριών, και συγκεκριμένα καλύπτει το 80% του μισθολογικού κόστους που προκαλεί η απασχόληση ερευνητών/τριών που θα προσληφθούν από τις επιχειρήσεις για την υλοποίηση ερευνητικών έργων. Oι αιτήσεις ξεκίνησαν στις 30 Iανουαρίου και θα ολοκληρωθούν στις 30 Mαρτίου.