Η τουρκική κυβέρνηση μπλόκαρε ιδιωτικοποίηση 5,7 δισ. δολ., ερχόμενη σε ευθεία αντιπαράθεση με τον μεγαλύτερο επιχειρηματικό όμιλο της χώρας, αλλά και με το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Μαλαισίας.
Οι αναλυτές εκφράζουν την έκπληξή τους, δεδομένου ότι η Άγκυρα προσπαθεί εδώ και καιρό να προσελκύσει μακροπρόθεσμες επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων σε έργα υποδομών, ενώ η κυβέρνηση Ερντογάν επιδιώκει στενότερες σχέσεις με επενδυτικά κεφάλαια από την Ασία.
Το βέτο στην ιδιωτικοποίηση επεβλήθη από κυβερνητική επιτροπή της οποίας ηγείται ο ίδιος ο Ρετσέπ Ταγίπ Ερντογάν. Στο επίκεντρο βρισκόταν η 25ετής παραχώρηση των δικαιωμάτων σε ορισμένους από τους μεγαλύτερους αυτοκινητοδρόμους και γέφυρες της Τουρκίας, εκ των οποίων και τα στενά του Βοσπόρου. Υποψήφιος αγοραστής ήταν το κονσόρτσιουμ της Koc Holding και της UEM, η οποία ανήκει στην Khazanah, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Μαλαισίας.
Θα ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση στην ιστορία της Τουρκίας και θα έδινε νέα ώθηση στη χώρα. Οι τελευταίες απόπειρες ιδιωτικοποιήσεων, άλλωστε, είχαν αποτύχει λόγω αδυναμίας των επενδυτών να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια.
Το κονσόρτσιουμ «κέρδισε» τους αυτοκινητοδρόμους τον Δεκέμβριο. Έκτοτε έχει δεχθεί δριμύτατη κριτική από τον Τ. Ερντογάν επειδή δεν απέδωσε τη ρευστότητα που αναμενόταν. «Περιμέναμε πολύ περισσότερα» δήλωσε ο Τ. Ερντογάν το Σάββατο, συμπληρώνοντας ότι τελικά η κυβέρνηση μπορεί να σπάσει το προσφερόμενο πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει αυτοκινητοδρόμους συνολικού μήκους 1,975 χλμ. και τις δύο γέφυρες στον Βόσπορο. «Θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σε δημόσια προσφορά», δήλωσε ο Τ. Ερντογάν.