Στην εξασφάλιση ενός αποτελεσματικού τρόπου εξωδικαστικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών αποβλέπει σχετική νομοθετική δέσμη που ψηφίστηκε σήμερα από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο.
Η νέα νομοθεσία αφορά συγκεκριμένα διαφορές που ανακύπτουν από την παροχή υπηρεσιών ή την πώληση αγαθών, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών αγορών.
Με την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας ενισχύεται η έννομη προστασία των καταναλωτών, σε εγχώριες και διασυνοριακές συναλλαγές, καθώς παρέχεται σε κάθε καταναλωτή πρόσβαση σε έναν φορέα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (όπως: διαιτητή, μεσολαβητή, συνήγορο του πολίτη ή επιτροπή καταγγελιών), σε περίπτωση κάθε εμπορικής διαφοράς μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Η οδηγία για την Εναλλακτική Επίλυση Διαφορών (ΕΕΔ) ενθαρρύνει τη χρήση τέτοιων μηχανισμών και απαιτεί από τα κράτη-μέλη να εξασφαλίσουν υψηλής ποιότητας φορείς, διαθέσιμους σε όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους.
Προβλέπεται παράλληλα ότι οι υπηρεσίες θα διατίθεται δωρεάν ή έναντι συμβολικού τέλους, με εγγύηση λύσης της διαφωνίας εντός 90 ημερών από τη στιγμή που διαβιβάζεται η καταγγελία στον αρμόδιο φορέα.
Το πλαίσιο αυτό ενισχύεται και από τον Κανονισμό για την Ηλεκτρονική Επίλυση Διαφορών (ΗΕΔ) που στοχεύει στη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής διαδικτυακής πλατφόρμας επίλυσης τέτοιων διαφορών για ακόμα ταχύτερη και απλούστερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή.
Σημειώνεται ότι στο τελικό κείμενο ενσωματώθηκαν τροπολογίες του ευρωβουλευτή της ΝΔ Κ. Πουπάκη, που επικεντρώθηκαν στη σημασία υψηλής ποιότητας υπηρεσιών εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών και στην ανέξοδη χρήση τους, προκειμένου να επιτρέπεται σε όλους η πρόσβαση σε τέτοιου είδους μηχανισμούς.
«Η νέα νομοθεσία υπόσχεται να δώσει στους πολίτες την αναγκαία εμπιστοσύνη για να πραγματοποιούν τις αγορές τους είτε εγχώρια, είτε διασυνοριακά χωρίς το φόβο ότι δεν θα τυγχάνουν έννομης προστασίας σε περίπτωση προβλήματος με αγαθά και υπηρεσίες που αγόρασαν», σχολίασε με αφορμή την ψήφιση της νέας νομοθεσίας ο κ. Πουπάκης.