Δύο στους 10 καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν ψωμί, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η MARC για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος.
Τα συμπεράσματα της έρευνας παρουσίασε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μ. Μούσιος και είναι τα εξής:
Οι δύο βασικότεροι λόγοι μείωσης της κατανάλωσης ψωμιού είναι η μείωση των μελών της οικογένειας (37,1%) και η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών λόγω δίαιτας ή λόγω υγείας (36,7%). Έπονται οι λόγοι οικονομίας (22,9%), αν και το ποσοσό είναι διπλάσιο από εκείνο όσων δήλωναν πριν δύο χρόνια ότι η τιμή του ψωμιού αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα αγοράς.
Οι εννέα στους 10 αρτοποιούς αναφέρουν πτώση του τζίρου τους σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Αν συνυπολογιστεί ότι ήδη από 2011 το 76,3% δήλωνε μείωση του τζίρου του, γίνεται αντιληπτό ότι τα αρτοποιεία αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα. Συγκεκριμένα ο μέσος όρος μείωσης του τζίρου των αρτοποιείων καταγράφεται στο 36,73%. Η σχετικά μεγαλύτερη μείωση τζίρου καταγράφηκε στα προϊόντα ζαχαροπλαστικής και στα αρτοσκευάσματα.
Απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις της πλειοψηφίας των αρτοποιών για το επόμενο χρονικό διάστημα. Το 73,1% αναμένει περαιτέρω μείωση, το 17,9% σταθεροποίηση στα σημερινά επίπεδα και μόνο το 2% ελπίζει σε αύξηση του τζίρου του μέσα στο 2013.
Ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών (37,1%) πιστεύει ότι η τιμή του ψωμιού στην Ελλάδα είναι ακριβότερη σε σχέση με τις τιμές του ψωμιού στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζει ψωμί αρκετές φορές την εβδομάδα. Πιο συγκεκριμένα το 39,7% σε καθημερινή βάση, το 25,5% μέρα παρά μέρα και το 28,4% μια με δύο φορές την εβδομάδα. Σπανιότερα αγοράζει το 6,3%. Τα αντίστοιχα ποσοστά δύο χρόνια πριν -όταν πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η συγκεκριμένη έρευνα- ήταν 45% καθημερινά, 25% μέρα παρά μέρα, 24,4% μια με δύο φορές την εβδομάδα, και 5,5% σπανιότερα. Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό ότι καταγράφεται σχετική μείωση στους καθημερινούς αγοραστές του ψωμιού της τάξης 5,3%, ενώ αύξηση 4% παρατηρείται σε όσους αγοράζουν ψωμί μια με δύο φορές την εβδομάδα.
Σε ποσοστό 86,1% οι καταναλωτές ανέφεραν ότι αγοράζουν ψωμί από τον φούρνο/αρτοποιείο της γειτονιάς τους (το αντίστοιχο ποσοστό το 2011 ήταν 87,2%). Το 7,5% δήλωσε ότι αγοράζει από πρατήριο άρτου και το 6,2% κυρίως από super market. Οι πιο τακτικοί αγοραστές ψωμιού από super market εντοπίζονται στα νοτιανατολικά προάστια.
Η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν γνωρίζει αν το ψωμί που ψήνεται στα super market είναι φρέσκο ή κατεψυγμένο/ προψημένο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η διάθεση κατεψυγμένου ή προψημένου ψωμιού φαίνεται να αποτελεί σοβαρό αντικίνητρο αγοράς από τα σημεία πώλησης που το διαθέτουν. Η συντριπτική πλειοψηφία του καταναλωτικού κοινού δήλωσε πως δεν θα αγόραζε ψωμί αν ήξερε πως είναι κατεψυγμένο / προψημένο.
Το 86% (58% το 2011) δήλωσε ότι ήδη έχει ενημερωθεί για το σήμα του κλάδου που προμηθεύει η Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος τα μέλη της με το μήνυμα «Εδώ ζυμώνεται, εδώ ψήνεται».