Εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο και δόθηκε στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών “Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων”, το οποίο προβλέπει την εγκατάσταση περίπου 30.000 μηχανημάτων για τυχερά και ψυχαγωγικά παιχνίδια καθώς και τη νόμιμη λειτουργία του διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, για τα μηχανήματα θα προκηρυχθούν 4- 10 άδειες ευρείας κλίμακας μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, που θα αφορούν σε 25.000 μηχανήματα συνολικά (ίσος αριθμός μηχανημάτων ανά άδεια), καθώς και άδειες περιορισμένης κλίμακας (από 1 έως 5 μηχανήματα) για έως 5.000 επιπλέον μηχανήματα.
Για το διαδικτυακό στοίχημα, θα προκηρυχθούν 15- 20 άδειες, μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Το Δημόσιο προσδοκά έσοδα άνω του 1 δις. ευρώ σε διάστημα 2- 3 ετών, καθώς και επιπλέον έσοδα από το διαδικτυακό στοίχημα (ειδικά για το 2011, προβλέπεται η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από την έκδοση αδειών και 200 εκατ. ευρώ από τα τέλη των τυχερών παιγνίων).
Το νομοσχέδιο, που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το συντομότερο δυνατόν, προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι το κόστος συμμετοχής στο παιχνίδι ή στο στοίχημα θα κυμαίνεται από 0,10- 5 ευρώ, ενώ τα κέρδη πρέπει να είναι υψηλά (προβλέπεται ελάχιστο όριο 80% επί των ποσών που παίζονται).
Τα κέρδη των παικτών θα φορολογούνται όπως αυτά από τα λαχεία. Το μέγιστο ποσό που μπορεί να χάσει ένας παίκτης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό της συμμετοχής του στο παιχνίδι, ενώ θα υπάρχει και η ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία (οι ανήλικοι θα μπορούν να παίζουν μόνον ψυχαγωγικά παιχνίδια) και οι χρηματορροές.
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου προτείνει τα εξής:
Ορισμός του πεδίου εφαρμογής του νόμου
– Βασικοί ορισμοί των εννοιών που εμπλέκονται στην περιγραφή και στη λειτουργία των παιγνίων.
– Για τις εταιρίες ΟΠΑΠ και ΟΔΙΕ εφαρμόζονται οι ειδικές ισχύουσες διατάξεις.
– Διενέργεια παιγνίων μετά από αδειοδότηση.
Ίδρυση “Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων” (ΕΕΕΠ)
– Η ΕΕΕΠ θα παρακολουθεί την αγορά που ανοίγει και η οποία σταδιακά θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες όλων των υφιστάμενων εποπτικών αρχών.
– Η ΕΕΕΠ είναι ειδικευμένη αυτόνομη δημόσια υπηρεσία εποπτευόμενη από το υπουργείο Οικονομικών.
– Τα βασικά κείμενα διάρθρωσης και λειτουργίας της ΕΕΕΠ είναι ο Οργανισμός, ο Κανονισμός Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων (ΚΔΕΠ) και ο Κώδικας Δεοντολογίας Παιγνίων (ΚΔΠ).
– Προβλέπονται οι τεχνικές απαιτήσεις και οι εξασφαλίσεις για την αποτελεσματική λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου (ΠΣΕΕ) που προσδιορίζονται από τον ΚΔΕΝ, με στόχο την ηλεκτρονικής παρακολούθηση των παιγνίων σε πραγματικό χρόνο.
– Προσδιορίζεται ο τρόπος διανομής και απόδοσης των κερδών στους παίκτες, τα οποία πρέπει να καθορίζονται σε υψηλό γενικά ποσοστιαίο επίπεδο επί των ποσών που παίζονται (προβλέπεται ελάχιστο όριο 80%).
Κανόνες υπεύθυνου παιχνιδιού για την προστασία των παικτών, των ανηλίκων ιδιαίτερα και της κοινωνίας γενικά
– Απαγορεύεται η συμμετοχή ανηλίκων σε τυχερά παίγνια. Οι ανήλικοι μπορούν να συμμετέχουν μόνο στα τεχνικά- ψυχαγωγικά παίγνια.
– Ορίζεται το κόστος συμμετοχής στο παίγνιο ή στο στοίχημα (από 0,10 ευρώ έως 5 ευρώ)
– Απαγορεύεται το μέγιστο ποσό που μπορεί να χάσει ένας παίκτης να υπερβαίνει το ποσό της συμμετοχής του στο παίγνιο.
– Προβλέπεται η ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία και οι χρηματορροές.
– Ορίζονται οι κανόνες απορρήτου για την προστασία των παικτών με εξαίρεση τις ελεγκτικές και φορολογικές αρχές.
– Προβλέπονται κυρώσεις για την παραβίαση των όρων συμμετοχής στην αγορά.
Κανόνες αδειοδότησης παιγνιομηχανών
– Προβλέπεται η προκήρυξη τεσσάρων έως δέκα αδειών ευρείας κλίμακας- μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό που θα αφορούν σε 25.000 παιγνιομηχανήματα συνολικά (ίσος αριθμός μηχανημάτων ανά άδεια).
– Προβλέπεται έως 5.000 επιπλέον παιγνιομηχανήματα ότι μπορούν να λειτουργήσουν με άδειες περιορισμένης κλίμακας (από 1 έως 5 μηχανήματα).
– Ευρείας κλίμακας κάτοχοι άδειας μπορούν να είναι Α.Ε. με κατατεθειμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 500.000 ευρώ με έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
– Ορίζεται ότι στην προκήρυξη θα υπάρχει η τιμή εκκίνησης του τιμήματος της άδειας για τα τυχερά παίγνια. Αυτό θα καταβάλλεται 80% με την έκδοση της άδειας και το υπόλοιπο 20% σταδιακά σύμφωνα με την προκήρυξη.
– Προβλέπεται η ελεύθερη διάθεση τεχνικών- ψυχαγωγικών παιγνίων και διεξαγωγή τους μόνο σε αδειοδοτημένους χώρους.
Κανόνες και περιορισμοί παροχής υπηρεσιών διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα
– Προβλέπεται η προκήρυξη 15 έως 50 αδειών μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό
– Η ΕΕΕΠ, μέσω του ΚΔΕΠ, καθορίζει τις λεπτομέρειες του συστήματος αδειοδότησης και τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται στους κατόχους άδειας.
– Η διάρκεια των αδειών είναι πενταετής.
– Οι ιστότοποι οφείλουν να έχουν ονομασία με κατάληξη .gr
Γενικές υποχρεώσεις αδειούχων, παρόχων και φορέων
– Προβλέπεται η φορολόγηση με διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, συμμετοχή του δημοσίου επί του κύκλου εργασιών (6%), φόρος στα κέρδη των παικτών, όπως από τα λαχεία.
– Προβλέπονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε περιπτώσεις καταστρατήγησης των όρων του νόμου και της άδειας.
Τέλος, στο σχέδιο νόμου προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα και η αναθεώρηση του πλαισίου για το ιπποδρομιακό στοίχημα.
Όπως ανέφερε στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, στόχος του σχεδίου νόμου είναι η ρύθμιση της σχετικής αγοράς, με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και ειδικά των νέων, η διασφάλιση και είσπραξη εσόδων για το κράτος από τη ρυθμιζόμενη λειτουργία της αγοράς και η προσαρμογή των εθνικών διατάξεων στην κοινοτική νομοθεσία. Σύμφωνα με τον υπουργό, οι ρυθμιστικές, εποπτικές και ελεγκτικές αρχές θα φροντίζουν να διασφαλίζεται η διαφάνεια και φερεγγυότητα, να διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών, να προστατεύονται οι ανήλικοι και οι ευαίσθητες ομάδες πληθυσμού, και προοπτικά να εξαλειφθούν τα παράνομα παιχνίδια, μέσω των οποίων συντελούνται απάτες, φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις, κ.λπ.
Σύμφωνα με την εισήγηση του υπουργείου Οικονομικών, γενικός στόχος είναι να μπουν κανόνες σε μια ουσιαστικά άναρχη και πλήρως απορυθμισμένη αγορά τεχνικών και τυχερών παιγνίων, που λειτουργεί εις βάρος των δημοσίων εσόδων και, κυρίως, του κοινωνικού συνόλου.
Όπως επισημαίνεται στην εισήγηση, σήμερα ισχύουν τα εξής:
Τεχνικά- ψυχαγωγικά παιχνίδια: Ισχύει γενική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών παιχνιδιών (σε αυτά περιλαμβάνονται ακόμη και τα παιχνίδια που μπορεί να παίζονται μέσω διαδικτύου στα internet caf?, αλλά και οποιαδήποτε άλλη παιχνιδομηχανή που είναι εγκατεστημένη σε κατάστημα). Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) έκρινε, ότι η Ελλάδα παραβίασε τις κοινοτικές διατάξεις επειδή η ολική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών- ψυχαγωγικών παιγνίων αντίκειται στις ελευθερίες κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών. Η απόφαση του ΔΕΚ επιβάλει καταβολή προστίμου 31.536 ευρώ ημερησίως. Για την άρση της απόφασης επιβολής προστίμου, είναι αναγκαία νομοθετική ρύθμιση.
Τεχνικά- τυχερά παιχνίδια: Η καθολική απαγόρευση οδήγησε σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, από αυτά που αναμένονταν. Σήμερα, εκτιμάται ότι στη χώρα λειτουργούν περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20.000 ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150.000 ηλεκτρονικοί υπολογιστές, που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια). Στο επίπεδο των τυχερών ψυχαγωγικών μόνο παιχνιδιών, λειτουργούν πολλές χιλιάδες μηχανήματα, στα οποία περιλαμβάνονται στην πράξη και τα internet-cafe που επιτρέπουν τη συμμετοχή σε διαδικτυακά παιχνίδια. Συνολικά, ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ οι εισπράξεις του Δημοσίου είναι μηδενικές.
Σημειώνεται ότι το προσχέδιο του νομοσχεδίου είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Σεπτέμβριο 2010. Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών έλαβε εγγράφως θέσεις και προτάσεις πολλών φορέων και πολιτών, ενώ σε επίπεδο υπουργικού Συμβουλίου έχουν υπάρξει τρεις ενημερώσεις επί των βασικών σημείων του νομοσχεδίου σε διαφορετικά στάδια της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας.