Στα χέρια του ΟΑΣΑ ΑΕ είναι οι τελικές δεσμευτικές προσφορές για το διαγωνισμό για τηλεματική στα λεωφορεία και τρόλεϊ της εταιρίας «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΟΣΥ ΑΕ) με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Έτσι, το έργο μπαίνει στο τελικό βήμα σύμφωνα και με το χρονοδιάγραμμα που είχε τεθεί εξ αρχής από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη, χρηματοδότηση, εγκατάσταση, υποστήριξη λειτουργίας, συντήρηση και τεχνική διαχείριση ενός ολοκληρωμένου συστήματος πληροφόρησης επιβατών και διαχείρισης στόλου για τις «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ».
Συγκεκριμένα, αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις οθόνες, που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους. Προβλέπεται επίσης, η δημιουργία κέντρου ελέγχου από όπου θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών και θα γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό και βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Οι επιβάτες θα ενημερώνονται για τον ακριβή χρόνο διέλευσης των λεωφορείων και τρόλεϊ σε φωτεινό πίνακα σε κάθε στάση, στο κινητό τους τηλέφωνο ή στον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.
Η ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών θα οδηγήσει σε αύξηση της επιβατικής κίνησης και συνεπώς σε αύξηση των εσόδων, καθώς και στην βελτιστοποίηση του συγκοινωνιακού έργου.
Οφέλη έργου
Βελτίωση του επιπέδου συντονισμού και παραγωγικότητας του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών:
Εποπτεία των γραμμών και παρακολούθηση της επιχειρησιακής εκμετάλλευση του δικτύου σε πραγματικό χρόνο.
Επικαιροποίηση και ανασχεδιασμός των δρομολογίων, βέλτιστη διαχείριση του στόλου οχημάτων, βελτίωση λειτουργικής διασύνδεσης γραμμών
Βέλτιστη διαχείριση συμβάντων στο δίκτυο και αντιμετώπιση ειδικών γεγονότων
Βελτιστοποίηση διαχείρισης των λειτουργικών δαπανών των οργανισμών μέσω παρακολούθησης όλων των στοιχείων λειτουργίας, όπως δρομολόγια, βλάβες κ.α.
Επιβατικό κοινό
-Βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών-επιβατών με πληρέστερη, επίκαιρη και ακριβέστερη πληροφόρηση κατά την αναμονή στις στάσεις και εντός των οχημάτων
-Διευκόλυνση στην χρήση των αστικών συγκοινωνιών, μείωση του χρόνου αναμονής στις στάσεις και του συνολικού χρόνου των μετακινήσεων
Η ανάπτυξη ανταγωνιστικών υπηρεσιών των αστικών επιβατικών συγκοινωνιών θα επιφέρει:
-Περιορισμό στη χρήση των αυτοκινήτων – μείωση της κυκλοφοριακής κίνησης
-Μείωση της ατμοσφαιρικής, οπτικής και ακουστικής ρύπανσης
Έργο Τηλεματικής ως έργο ΣΔΙΤ
Στο πλαίσιο του έργου ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Το ελληνικό δημόσιο δεν αγοράζει μια προμήθεια αλλά μια υπηρεσία, ενώ στο τέλος της 12ετούς διάρκειας της σύμβασης το σύστημα θα μείνει στην κυριότητα του ΟΑΣΑ.
Οι προσφορές που υποβλήθηκαν είναι από τις εταιρίες:
1. INTRASOFT INTERNATIONAL – INTRAKAT
2. ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ – UNI SYSTEMS
Άμεσα προχωράει η τεχνική αξιολόγηση και αν δεν υπάρξουν ενστάσεις εντός Απριλίου 2013 θα ανοίξουν και οι οικονομικές προσφορές και θα αναδειχθεί ανάδοχος.
Βασικά χαρακτηριστικά έργου ΣΔΙΤ τηλεματικής
– Εξασφάλιση προκαθορισμένου χρόνου και κόστους υλοποίησης
Πληρωμή μόνο μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία, γεγονός που συνεπάγεται ισχυρό κίνητρο τήρησης του χρονοδιαγράμματος. Οι πληρωμές του Δημοσίου είναι προκαθορισμένες για όλη τη διάρκεια της σύμβασης και δεν επιδέχονται αναπροσαρμογής για γεγονότα όπως υπερβάσεις κόστους και αστοχίες.
– Σύνδεση αμοιβής αναδόχου και ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών
Ο ανάδοχος αποπληρώνεται στη βάση λεπτομερούς μηχανισμού πληρωμών ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του. Χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών συνεπάγεται μείωση της πληρωμής. Ισχυρά κίνητρα για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση ενός άρτιου τεχνικά έργου και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
– Ενοποίηση της ευθύνης μελέτης, κατασκευής, συντήρησης και τεχνικής διαχείρισης του έργου, στη βάση των προδιαγραφών αποτελέσματος
Πέραν της έγκαιρης και ποιοτικής υλοποίησης διασφαλίζεται και η διατήρηση του έργου σε υψηλό επίπεδο λειτουργικότητας καθ’ όλη τη διάρκειά του.
Χρηματοδότηση και αποπληρωμή έργου
Το έργο της τηλεματικής είναι το πρώτο έργο ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας όπου συνδυάζονται κοινοτικοί πόροι με ιδιωτικά κεφάλαια. Συγκεκριμένα η χρηματοδότηση της επένδυσης θα είναι:
– 40% του κόστους της αρχικής επένδυσης του έργου θα καταβληθεί ως επιχορήγηση μέσω κοινοτικών πόρων
– 60% ιδιωτική χρηματοδότηση μέσω ίδιων και δανειακών κεφαλαίων
Λειτουργικές Δαπάνες
Το σύνολο των δαπανών συντήρησης, τεχνικής υποστήριξης, αναβάθμισης και λειτουργίας του συστήματος αναλαμβάνεται εξολοκλήρου από τον ιδιωτικό φορέα σύμπραξης.
Αποπληρωμή
Η αποπληρωμή του έργου θα πραγματοποιείται μέσω της καταβολής περιοδικών πληρωμών διαθεσιμότητας Το ύψος των πληρωμών θα εξαρτάται από την επίδοση του ιδιωτικού φορέα σύμπραξης σύμφωνα με προκαθορισμένα κριτήρια απόδοσης. Αποτυχία επίτευξης των δεικτών απόδοσης που θα τεθούν από τον ΟΑΣΑ θα συνεπάγεται μη πληρωμή.
Η αξιοποίηση κοινοτικών πόρων σε έργο ΣΔΙΤ θα μειώσει τις πληρωμές διαθεσιμότητας και θα αυξήσει την απορρόφηση κοινοτικών πόρων σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας για τους πολίτες, ενώ θα διασφαλιστεί η λειτουργικότητα του συστήματος σε βάθος χρόνου.
Ηλεκτρονικό εισιτήριο
Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών και για το αυτόματο σύστημα κομίστρου (ηλεκτρονικό εισιτήριο) που θα επιτρέπει την αξιοποίηση των πλέον συγχρόνων τεχνολογιών για την τιμολόγηση των υπηρεσιών και την συλλογή του κομίστρου. Τμήμα του συστήματος θα είναι και οι μπάρες. Συμπληρωματικά με την εντατικοποίηση των ελέγχων για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής– που βρίσκεται σε εφαρμογή και αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα – η υλοποίηση των παραπάνω έργων θα αποτελέσει ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών των συγκοινωνιών αλλά και εξασφάλισης των εσόδων τους.