Ο πράσινος τουρισμός αποτελεί ίσως τον πιο δυναμικά αναπτυσσόμενο τομέα της τουριστικής οικονομίας. Σύμφωνα με έρευνες, ο πράσινος τουρισμός αυξάνεται, σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, με ρυθμούς περίπου τριπλάσιους από το συμβατικό, μαζικό τουρισμό. Ανταποκρίνεται σε δύο μεγάλες ανάγκες της εποχής, στην ανάγκη για περιβαλλοντική προστασία και δεύτερον, στην ανάγκη για μία ανταγωνιστική πρόταση, που θα διαφοροποιείται από το παγκοσμιοποιημένο, ομογενοποιημένο και μαζικό τουριστικό προϊόν.
Αυτό αναφέρθηκε από τους ομιλητές σε ημερίδα για την παρουσίαση του προγράμματος ”πράσινος τουρισμός” που πραγματοποίησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθήνας , το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Αθήνας και της Ελληνικής Αναπτυξιακής Εταιρείας (ΕΛΑΝΕΤ).
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κ. Μίχαλος στην ομιλία του σημείωσε ότι για μία χώρα όπως είναι η Ελλάδα, με ιδιαίτερα φυσικά, ιστορικά, πολιτισμικά και άλλα χαρακτηριστικά, η επένδυση στον πράσινο τουρισμό αποτελεί ίσως το κλειδί για την ανάπτυξη ενός τουριστικού προϊόντος υψηλής ποιότητας, υψηλής αισθητικής και βέβαια υψηλής απόδοσης. ”Αλλά, η αξιοποίηση των ωφελειών εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα της Πολιτείας στην υλοποίηση των σχετικών δράσεων”.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Μίχαλος σημείωσε ότι το πρόγραμμα «πράσινος τουρισμός», αποτελεί μία ενδιαφέρουσα πρόταση για την τουριστική ανάπτυξη, στη χώρα μας. Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Γ. Τσακίρης ανέφερε στην ομιλία του ότι εν μέσω του γενικευμένου προβληματισμού για την εξοικονόμηση πόρων , το επιμελητήριο στηρίζει με δυναμικό τρόπο προγράμματα, όπως ο πράσινος τουρισμός και σε αυτό το πλαίσιο.
θα αναπτύξει διαδικτυακή πλατφόρμα επικοινωνίας και ανταλλαγής γνώσεων και πληροφοριών. Η πλατφόρμα αυτή θα παρέχει υποστηρικτικά εργαλεία για την καλύτερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων για τη βελτίωση της οικονομικής απόδοσης της επιχείρησης μέσω της μείωσης του ενεργειακού κόστους και των λειτουργικών δαπανών ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην διαχείριση του νερού και των υδάτινων πόρων στην λογική και φιλοσοφία του « the new green is blue”.
Φιλοδοξία του επιμελητηρίου ως εκφραστής του κλάδου είναι, η εξοικονόμηση ενέργειας και η φιλοπεριβαλλοντική διαχείριση στα ξενοδοχεία να αποτελεί στοιχείο της καθημερινότητάς τους και να χαρακτηρίζει την λειτουργία τους. Ο πρόεδρος της ΕΛΑΝΕΤ κ. Αιμ. Σαμαράς από την πλευρά του σημείωσε ότι το πρόγραμμα «πράσινος τουρισμός», είναι ίσως από τις τελευταίες ευκαιρίες που δίδονται στους επιχειρηματίες του τουρισμού για να αναβαθμίσουν ενεργειακά την επιχείρησή τους και να την καταστήσουν οικονομικότερη στη λειτουργία της και πλέον φιλική προς το περιβάλλον.
Η ενεργειακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων και η εξοικονόμηση νερού, που είναι και οι βασικοί στόχοι του προγράμματος, όπως σημείωσε, θα συμβάλουν στη σύντομη απόσβεση της επένδυσης, αφού τα κόστη αυτά, δηλαδή ενέργεια και νερό, είναι τα σημαντικότερα λειτουργικά κόστη για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Παράλληλα υπάρχουν και πολλά άλλα οφέλη, όπως η απόκτηση δυνατότητας παροχής «πράσινων» υπηρεσιών και η εξ αυτής κοινωνική αποδοχή και καταξίωση της τουριστικής επιχείρησης, αφού σε παγκόσμιο επίπεδο είναι καταγεγραμμένη πλέον ως έντονα ανοδική η τάση των καταναλωτών για προτίμηση «πράσινων» προϊόντων και υπηρεσιών. Τέλος, σχολίασε ότι η ΕΛΑΝΕΤ είναι δίπλα στους επενδυτές για τα ασχοληθεί με τα τυχόν προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν.
Ποιό είναι το πρόγραμμα: – ΠΡΑΞΗ: «ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ»
Το πρόγραμμα, όπως εξήγησε εκ μέρους της ΕΛΑΝΕΤ το στέλεχος κ. Παπαδόπουλος, αποσκοπεί στην ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης των εμπλεκόμενων στην τουριστική διαδικασία και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης των τουριστικών επιχειρήσεων, στην αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών των τουριστικών μονάδων, στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και των περιβαλλοντικών τους επιδόσεων και στη δημιουργία υποδομών και σχεδίων δράσεων που πληρούν τα κριτήρια οικολογικής πιστοποίησης.
Δικαιούχοι ενίσχυσης
Δικαίωμα συμμετοχής στην πράξη «ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» έχουν υφιστάμενες τουριστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ως κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα που λειτουργούν νόμιμα (με Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ΕΟΤ) στην ελληνική επικράτεια ανεξαρτήτως κατηγορίας.
Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συμμετοχή τους είναι:
· Να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα (Ανώνυμη Εταιρία, Εταιρία Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμη Εταιρία ή Ετερόρρυθμη Εταιρία, Κοινωνία Αστικού Δικαίου, καθώς και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα). Επισημαίνεται ότι δεν έχουν δικαίωμα υποβολής επενδυτικής πρότασης οι δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί ή/και οι θυγατρικές τους.
· Να δραστηριοποιούνται πριν την 01.01.2009 στους κάτωθι Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.): 55.1 (Ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα), 55.30.11 Υπηρεσίες κατασκήνωσης (κάμπινγκ) και 55.2 (Καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής) εξαιρουμένου του Κ.Α.Δ. 55.20.19.
· Να λειτουργούν νόμιμα, διατηρώντας σε ισχύ όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο άδειες λειτουργίας.
· Να μην έχουν λάβει κατά την τελευταία τριετία επιχορηγήσεις από προγράμματα και δράσεις κρατικών ενισχύσεων που εμπίπτουν στον κανόνα De Minimis, οι οποίες αθροιστικά μαζί με την αιτούμενη επιχορήγηση υπερβαίνουν τα 200.000 ευρώ
· Να μην έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, αν από τη σώρευση με ενισχύσεις ήσσονος σημασίας προκύπτει ένταση ενίσχυσης μεγαλύτερη από αυτήν που καθορίζεται με βάση συγκεκριμένα δεδομένα εκάστης περίπτωσης σε Κανονισμό περί απαλλαγής κατά κατηγορία ή απόφαση που έχει εκδώσει η Επιτροπή.
· Να μην είναι προβληματικές επιχειρήσεις σύμφωνα με τον ορισμό της προβληματικής επιχείρησης του Αποσπάσματος των Κατευθυντήριων Γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2004/C/244/02 κατά την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης.
· Να μην εκκρεμεί σε βάρος τους διαδικασία ανάκτησης, μέρους ή όλου, χορηγηθείσας ενίσχυσης
· Να υποβάλλουν ένα (1) επενδυτικό σχέδιο ανά Α.Φ.Μ. και να έχουν καταθέσει το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που στον ίδιο Α.Φ.Μ. αντιστοιχούν περισσότερα του ενός καταλύματα με τα ανάλογα Ειδικά Σήματα Λειτουργίας, τότε o ενδιαφερόμενος επενδυτής δύναται να υποβάλει περισσότερα του ενός επενδυτικά σχέδια στο πλαίσιο του Οδηγού, υπό την προϋπόθεση ότι κάθε επενδυτικό σχέδιο αντιστοιχεί σε ένα Ειδικό Σήμα Λειτουργίας καθώς και ότι αθροιστικά δε σχηματίζεται σώρευση σύμφωνα με τον Κανονισμό Ε.Ε. 1998/2006 της Επιτροπής της 15/12/2006 για την εφαρμογή των άρθρων 87 και 88 της Συνθήκης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.
· Το ύψος του προϋπολογισμού του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου να μην υπερβαίνει τον κύκλο εργασιών / ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης κατά το έτος 2009. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που στον ίδιο Α.Φ.Μ. αντιστοιχούν περισσότερα του ενός καταλύματα με τα ανάλογα Ειδικά Σήματα Λειτουργίας, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής δύναται να υποβάλλει περισσότερα του ενός επενδυτικά σχέδια στο πλαίσιο του Οδηγού, υπό την προϋπόθεση ότι κάθε επενδυτικό σχέδιο αντιστοιχεί σε ένα Ειδικό Σήμα Λειτουργίας καθώς και ότι το ύψος των προϋπολογισμών των προτεινόμενων επενδυτικών σχεδίων δεν υπερβαίνει αθροιστικά τον ετήσιο κύκλο εργασιών / ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης κατά το έτος 2009.
Επιλέξιμες ενέργειες
Κάθε επιχείρηση μπορεί να υποβάλλει επενδυτική πρόταση σύμφωνα με το κατωτέρω πλαίσιο επιλέξιμων ενεργειών:
· Βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.
· Ανάπτυξη και εφαρμογή συστημάτων εξοικονόμησης ύδατος.
· Διαχείριση απορριμμάτων (ρύπανση, στερεά και υγρά απόβλητα).
· Ανάπτυξη πράσινων πολιτικών και διαδικασιών και ενσωμάτωση προτύπων.
· Ενημέρωση και προβολή
Επιλέξιμες δαπάνες και κατανομή τους στον Π/Υ του επενδυτικού σχεδίου
· Προμήθεια μηχανημάτων, ειδικών Εγκαταστάσεων και λοιπού εξοπλισμού 0%-100%
· Κτιριακά – διαμόρφωση χώρων ειδικές και βοηθητικές εγκαταστάσεις 0%-100%
· Πιστοποίηση, επαλήθευση, επικύρωση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης κλπ. 0%-15%
· Αμοιβές συμβούλων (παρακολούθηση και συμβουλευτική υποστήριξη κλπ) 0%-6%
· Ενημέρωση και προβολή 0%-5%
Προϋπολογισμός επενδυτικού σχεδίου
Ο ελάχιστος προϋπολογισμός ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο ανέρχεται στις 15.000,00€ και ο μέγιστος προϋπολογισμός μπορεί να ανέρχεται μέχρι του ποσού των 400.000,00€. Επενδυτικά σχέδια που δεν τηρούν τα ανωτέρω ελάχιστα και μέγιστα αποδεκτά όρια απορρίπτονται.
Ύψος Δημόσιας Δαπάνης- Δημόσια Χρηματοδότηση
Το ύψος της Δημόσιας Χρηματοδότησης ως ποσοστό επί του συνολικού προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται στο 40%. Επιπλέον προσαύξηση κατά 5% προβλέπεται για επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων. Το υπόλοιπο του εγκεκριμένου προϋπολογισμού θα καλύπτεται με ιδιωτική συμμετοχή του δικαιούχου της ενίσχυσης, η οποία δύναται να αποτελείται εξ’ ολοκλήρου από δανεισμό.
Τι πρέπει να κάνει ένας επιχειρηματίας προκειμένου να υποβάλει μία πρόταση για χρηματοδότηση – πληροφορίες
Να προμηθευτεί και να μελετήσει τον Οδηγό του Προγράμματος. Ο Οδηγός του Προγράμματος, το υπόδειγμα του εντύπου υποβολής, όπως και όλα τα έντυπα της πρόσκλησης βρίσκονται στους διαδικτυακούς τόπους: www.yppo.gr, www.visitgreece.gr, www.espa.gr, www.antagonistikotita.gr www.efepae.gr και www.elanet.gr. από όπου και μπορούν να εκτυπωθούν. Για τυχόν αναλυτικές πληροφορίες και διευκρινήσεις οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην ΕΛΑΝΕΤ , Βαλαωρίτου 10, 2ος ορ., 10671 Αθήνα, τηλ.: 210-3617160,1,2 και πληκτρολόγηση “3” (Τουρισμός), στις Συνεταιριστικές Τράπεζες, Αναπτυξιακούς Φορείς καθώς και τα Επιμελητήρια της Περιφερείας όπου εδρεύουν, τα στοιχεία επικοινωνίας των οποίων αναφέρονται στον Οδηγό του Προγράμματος.
Υποβολή προτάσεων
Η επενδυτική πρόταση υποβάλλεται µε το «Έντυπο Υποβολής», το οποίο παράγεται κατά τη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που παρέχει το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Οι προτάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά από την 20/12/2010 και μέχρι την 25/2/2011 μέσω του διαδικτυακού τόπου www.ependyseis.gr/mis. Η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής είναι υποχρεωτική. Προτάσεις που δεν έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά δεν θα αξιολογούνται.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ηλεκτρονικής υποβολής, ο υποψήφιος επενδυτής εκτυπώνει το υποβληθέν έντυπο υποβολής, το οποίο μαζί με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, αποτελούν το φυσικό φάκελο υποψηφιότητας. Ο φυσικός φάκελος υποψηφιότητας υποβάλλεται υποχρεωτικά, είτε ιδιοχείρως, είτε ταχυδρομικώς, είτε µε ταχυμεταφορά, εντός δέκα (10) ημερών από την ηλεκτρονική υποβολή του εντύπου, σε ένα από τα σημεία προβολής του προγράμματος και παραλαβής των φακέλων που ειδικότερα για τις περιφέρειες ευθύνης της ΕΛΑΝΕΤ αυτά αναφέρονται στο διαδικτυακό χώρο www.elanet.gr.
Διαδικασία αξιολόγησης
Η διαδικασία αξιολόγησης των επενδυτικών προτάσεων περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
Έλεγχος δικαιολογητικών συμμετοχής και τυπικών προϋποθέσεων.
Αξιολόγηση – Βαθμολόγηση προτάσεων σε ηλεκτρονικό σύστημα αξιολόγησης από ειδικούς αξιολογητές επιλεγμένους από το Μητρώο Αξιολογητών
Σύγκληση Κεντρικής Επιτροπής Αξιολόγησης για οριστικοποίηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης
Ειδοποίηση επιχειρήσεων για τελικά αποτελέσματα αξιολόγησης (έγκριση/ απόρριψη πρότασης)
Έκδοση Υπουργικής Απόφασης ένταξης των εγκριθέντων προτάσεων στην πράξη
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης επενδυτικού σχεδίου
Η διάρκεια υλοποίησης των εγκεκριμένων έργων ορίζεται σε 18 μήνες από την ημερομηνία παράδοσης της Υπ. Αποφ. Ένταξης, με δυνατότητα αίτησης τρίμηνης (3μηνης) παράτασης.
Η παράταση δίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον δεν προκύπτει υπαιτιότητα του δικαιούχου για την καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου.
Διαδικασία παρακολούθησης και έλεγχος υλοποίησης ενταγμένων σχεδίων
Ηλεκτρονική υποβολή Αιτήματος Ολοκλήρωσης και Έκθεσης Ολοκλήρωσης το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου
Υποβολή «φυσικού» αρχείου το αργότερο εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της Έκθεσης Ολοκλήρωσης με όλα τα παραστατικά και δικαιολογητικά που πιστοποιούν την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου
Επιτόπιος έλεγχος ολοκλήρωσης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου από τον ΕΦΕΠΑΕ και προσωρινή παραλαβή του έργου
Υποβολή Εντύπου Ελέγχου επίτευξης στόχων με την παρέλευση τουλάχιστον ενός (1) έτους κανονικής λειτουργίας του έργου
Έλεγχος επίτευξης στόχων και οριστική παραλαβή έργου, εφόσον πιστοποιηθεί ως ολοκληρωμένο και λειτουργικό
Βασικοί στόχοι επενδυτικού σχεδίου
Ενεργειακός Στόχος (Ποσοστό Εξοικονόμησης Πρωτογενούς Ενέργειας) με συντελεστή βαρύτητας 60%
Στόχος Νερού (Ποσοστό Μείωσης Κατανάλωσης Καθαρού Νερού από δημόσιο δίκτυο ύδρευσης) με συντελεστή βαρύτητας 40%
Χρηματοδότηση Επένδυσης
Φάσεις έργου Ποσοστά καταβολής Δημόσιας Χρηματοδότησης. Μετά την Υπ. Αποφ. Ένταξης. Δυνατότητα χορήγησης προκαταβολής μέχρι το 50% της εγκριθείσας δημ. χρηματοδότησης με ισόποση εγγυητική επιστολή
Μετά τον έλεγχο της ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου και την προσωρινή παραλαβή του. Καταβολή μέχρι το 90% της αναλογούσας δημόσιας χρηματοδότησης (αφαιρεθείσας της τυχόν χορηγηθείσας προκαταβολής).
Μετά τον έλεγχο επίτευξης των στόχων και την οριστική παραλαβή του έργου. Καταβολή του υπόλοιπου 10% της αναλογούσας δημόσιας χρηματοδότησης
Για την καταβολή ή μη του υπολοίπου 10% ισχύουν τα εξής:
· Αν υπάρχει θετική απόκλιση ή αρνητική απόκλιση από τους στόχους μικρότερη ή ίση προς 20%, τότε καταβάλλεται στον επενδυτή το υπόλοιπο 10%
· Αν υπάρχει αρνητική απόκλιση μεταξύ 20% και 50%, ο επενδυτής λαμβάνει ποσοστό του υπολοίπου της δημόσιας επιχορήγησης ίσο με 50% – ποσοστό απόκλισης
· Αν υπάρχει αρνητική απόκλιση μεγαλύτερη από 50%, τότε επιστρέφεται εντόκως το σύνολο της καταβληθείσας δημόσιας επιχορήγησης.