Τη δυνατότητα του τουρισμού να αναδειχθεί σε κλάδο στρατηγικής σημασίας και να παίξει τον ρόλο της ατμομηχανής που οδηγεί το τραίνο της εθνικής οικονομίας προς τα εμπρός επισημαίνει η μελέτη της Alpha Bank για τον κλάδο του τουρισμού.
Για να αυξηθεί η συμμετοχή του τουρισμού στην οικονομία στα επόμενα χρόνια και να αναδειχθεί ο τουρισμός σε κυρίαρχο στόχο του αναπτυξιακού προτύπου, όπως τονίζεται στη μελέτη, θα πρέπει αφενός οι τοπικές κοινωνίες να συστρατευθούν στην επιδίωξη και να εναρμονισθούν με τις ανάγκες, ενός πιο εξωστρεφούς τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας της οικονομίας και αφετέρου το κέντρο να αλλάξει φιλοσοφία παραγωγής και προώθησης του τουριστικού προϊόντος.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα μπορεί να γίνει όλο τον χρόνο πόλος έλξης ευκατάστατων Ευρωπαίων, αλλά και άλλων κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, ως τόπος υψηλού επιπέδου διαβίωσης, μόρφωσης, ψυχαγωγίας, διασκέδασης και αναψυχής.
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν οι υποδομές αεροδρομίων και λιμανιών για να υποδέχονται τα αεροπλάνα των μεγάλων αεροπορικών εταιριών και τα κρουαζιερόπλοια, καθώς και τα υδροπλάνα, τα ιδιωτικά jets και τα σκάφη αναψυχής. Είναι εξίσου αναγκαίο να βελτιωθούν όλες οι υποδομές παροχής υπηρεσιών συγκοινωνιών, μεταφορών, επικοινωνιών, υγείας, εκπαίδευσης, μεταφορών, άθλησης, πολιτισμικής επικοινωνίας και διασκέδασης.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, για να γίνουν επενδύσεις στον τουρισμό στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, θα πρέπει να αποδομηθεί το περιοριστικό πλαίσιο που επιβάλλει το εθνικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό, σε συνδυασμό με τις ισχύουσες πολεοδομικές ρυθμίσεις. Είναι πολυτέλεια, αν όχι πρόκληση, στη σημερινή εικόνα κατάρρευσης της οικονομικής δραστηριότητας και της κοινωνικής συνοχής, να τίθενται εμπόδια στις επενδύσεις, πολλές φορές καθαρά για λόγους προστασίας κατεστημένων συμφερόντων, υπογραμμίζει η μελέτη.
Η μελέτη, εστιάζοντας στις προτάσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για επικείμενες ρυθμίσεις, είτε στο χωροταξικό σχέδιο του τουρισμού, είτε στο πλαίσιο αναπτυξιακών κινήτρων, τονίζει ότι είναι ενδεικτικές των φιλότιμων, αλλά μάλλον ατελέσφορων εκ των πραγμάτων, προσπαθειών που καταβάλλονται για να αντιμετωπισθεί η τρέχουσα δυσπραγία στην επίτευξη αποτελέσματος.
Στη μελέτη επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα πρέπει να πάψει να επιδιώκεται αυτοτελώς και ανεξαρτήτως από την υπόλοιπη οικονομία, αλλά να διασυνδεθεί με την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων, όχι μόνο στον τουρισμό, αλλά σε όλους τους τομείς όπου υπάρχουν ευκαιρίες.
Πρέπει, όπως τονίζεται, η ανάπτυξη του τουρισμού να επιδιώκεται παρ’αλληλα και σε αρμονία με τις αποκρατικοποιήσεις, την παραχώρηση δημοσίων υποδομών στον ιδιωτικό τομέα προς εκμετάλλευση και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου τομέα. Μόνον μία τέτοια ολοκληρωμένη μακροχρόνια στρατηγική για την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη του τουρισμού, μπορεί να δημιουργήσει μία αλληλοτροφοδοτούμενη αλυσίδα συνεργειών, καταλήγει η μελέτη. Σε ό,τι αφορά τέλος τα διαφημιστικά μηνύματα που θα πρέπει να εκπέμπει η Ελλάδα, σε κάθε περίπτωση, «πρέπει πλέον να διαφημίζουμε την Ελλάδα ως προορισμό υψηλής ποιότητας διαβιώσεως και αναψυχής, με στόχο τα υψηλά εισοδηματικά στρώματα διεθνώς. Και βεβαίως οι διαφημίσεις να αντανακλούν την πραγματικότητα».