Η εκταμίευση των δύο επόμενων δόσεων προς την Ελλάδα, ύψους 7,5 δισ. ευρώ, θα βρεθούν σήμερα το απόγευμα στο τράπεζι των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης.
Στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, ανώτερος αξιωματούχους της Ευρωζώνης άφησε σαφέστατα να εννοηθεί ότι το Εurogroup θα εγκρίνει στη σημερινή συνεδρίαση τόσο τη δόση του Μαΐου (4,2 δισ. ευρώ) όσο και αυτή του Ιουνίου (3,3 δισ. ευρώ).
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είχε εκτιμήσει ότι στη συνεδρίαση του Eurogroup θα υπάρξει πολιτική απόφαση για την εκταμίευση των δόσεων του Μαΐου (4,2 δισ. ευρώ) και του Ιουνίου (3,2 δισ. ευρώ). «Περιμένω μια ενιαία απόφαση για τις δύο δόσεις -είπε- προσθέτοντας ότι όλες οι προϋποθέσεις που είχαν τεθεί έχουν εκπληρωθεί από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης».
Πάντως, δεν έχουν εκδοθεί όλες οι αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων που συμφωνήθηκαν με την τρόικα τον Απρίλιο. Στην τρέχουσα συγκυρία, το εναλλακτικό σενάριο για την εξεύρεση των κεφαλαίων αποπληρωμής των τοκοχρεολύσιων είναι εφιαλτικό, δεδομένου ότι προβλέπει την έκδοση εντόκων γραμματίων, η διάρκεια των οποίων θα οριστεί μέχρι να εκταμιευτεί η δόση. Ομως στις εκδόσεις εντόκων γραμματίων συμμετέχουν αποκλειστικά ελληνικές τράπεζες, καθώς οι ξένοι θεσμικοί ακόμη φοβούνται ότι και η άντληση ποσού περίπου στα 4,3 δισ. ευρώ θα σημάνει ισόποση μείωση της ρευστότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και μεταφορά των κεφαλαίων στο εξωτερικό.
Δηλαδή σε μια περίοδο που η ρευστότητα των τραπεζών δοκιμάζεται, θα επιδεινωθεί περαιτέρω (προσωρινά) εάν εκδοθούν έντοκα γραμμάτια για την αποπληρωμή χρεολυσίων. Η αντίστοιχη μέθοδος χρησιμοποιήθηκε τον περασμένο Αύγουστο, όταν η τρόικα δεν ενέκρινε τη δόση από το μηχανισμό στήριξης και το υπουργείο Οικονομικών υποχρεώθηκε να εκδώσει έντοκα γραμμάτια, ύψους 3,4 δισ. ευρώ, ταοποία αποπληρώθηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο.
Πηγές του υπουργείου Οικονομικών θεωρούν πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα με την εκταμίευση της δόσης των 4,2 +1,8 δισ. ευρώ από το ΔΝΤ, αλλά προκειμένου να πειστούν οι εταίροι, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, θα πρέπει να πείσει την τρόικα και τους ομολόγους του για την εφαρμογή των τελευταίων συμφωνηθέντων.
Επρόκειτο να εκδοθούν μέχρι και σήμερα τέσσερις αποφάσεις, αλλά καθυστέρησαν και εκδόθηκε μόλις μία. Τα ζητήματα για τα οποία χρειάζονται υπουργικές αποφάσεις είναι:
1. Η κωδικοποίηση των διαδικασιών για τον έμμεσο προσδιορισμό των εισοδημάτων όσων ελέγχονται. Οπως προβλέπει ο νόμος, που έχει ψηφιστεί από το Φεβρουάριο, το εισόδημα των ελεγχόμενων θα προσδιορίζεται με τεκμαρτή μέθοδο, λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία όπως το ύψος των καταθέσεών τους, της ακίνητης και κινητής περιουσίας τους, των δαπανών με πιστωτικές κάρτες, τις τοκοχρεολυτικές δόσεις δανείων κ.λπ.
2. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής των δύο ρυθμίσεων για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, που προβλέπει ο τελευταίος νόμος. Στην απόφαση θα περιγράφονται τα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να αξιολογηθεί η οικονομική κατάσταση του οφειλέτη και να αποφασίζεται η ένταξη στη ρύθμιση, αλλά και ο αριθμός των δόσεων. Ο νόμος προβλέπει έως και 48 δόσεις, για ποσά μέχρι 5.000 ευρώ και μέχρι 12 δόσεις για τα χρέη που «γεννήθηκαν» εντός του 2013, τα οποία όμως πρέπει να πληρωθούν πριν από την ένταξη στη ρύθμιση για τη ρύθμιση των παλαιών χρεών.
3. Τα κριτήρια για το διαχωρισμό των οφειλών προς το Δημόσιο (περίπου 58 δισ. ευρώ) σε εισπράξιμα και ανεπίδεκτα είσπραξης. Στόχος είναι η προσπάθεια του εισπρακτικού μηχανισμού να επικεντρωθεί στα εισπράξιμα που αποτελούν περίπου το 15% το συνόλου, ενώ τα υπόλοιπα δεν θα διαγραφούν, αλλά θα τηρούνται σε αρχείο.
4. Η τέταρτη απόφαση, που αφορά στη θέσπιση κριτηρίων για τους ελέγχους των φορολογικών υποθέσεων, με βάση το risk analysis, εκδόθηκε χθες και αφορά στο δειγματοληπτικό έλεγχο των υποθέσεων που βαίνουν προς παραγραφή, αλλά θα συμπληρωθεί και με νέα απόφαση για το σύνολο των ανέλεγκτων υποθέσεων.
Η είσπραξη των εσόδων και η πάταξη της διαφθοράς
Ο κ. Στουρνάρας θα ενημερώσει τους ομολόγους του στο Eurogroup για:
1. Τη βελτίωση των διαδικασιών είσπραξης των δημόσιων εσόδων και της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, με την ενεργοποίηση των διατάξεων που περιέχονται στον τελευταίο νόμο. Οι ελεγκτές είχαν ζητήσει και επιμείνει στην πλήρη ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Εσόδων και θέλουν λεπτομέρειες για το οργανόγραμμα της νέας υπηρεσίας.
2. Την πάταξη της διαφθοράς στις υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ και γενικά στο δημόσιο τομέα. Την Παρασκευή παρουσιάστηκε ο «οδικός χάρτης», αλλά όχι τα συγκεκριμένα μέτρα.
3. Τις αλλαγές στο ποινολόγιο της εφορίας και το πειστικό σχέδιο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, που θα περιέχει «δρακόντεια μέτρα». Ο κ.Στουρνάρας θα παρουσιάσει τις βασικές αρχές και θα ακολουθήσει το οριστικό σχέδιο που θα ενταχθεί στο φορολογικό ν/σχ το οποίο θα παρουσιαστεί το Μάιο και θα ψηφιστεί και θα εφαρμοστεί μέχρι τον Ιούνιο.
4. Τις απολύσεις (αναγκαστικές αποχωρήσεις) από το Δημόσιο, που έχουν ενεργοποιηθεί από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αλλά οι εταίροι ζητούν ενημέρωση για τη διαδικασία εφαρμογής. Το πλαίσιο των αποχωρήσεων θα εφαρμοστεί άμεσα, με την αποχώρηση μέχρι τον Ιούνιο 1.000 – 2.000 υπαλλήλων, με πρώτους υποψήφιους τους επίορκους, καταδικασθέντες και υπαλλήλους που υπηρετούν σε θέσεις που καταργήθηκαν.
5. Τη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των 4 συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Alpha Bank, Eurobank) που βρίσκεται σε εξέλιξη καιο ΥΠΟΙΚ θα παρουσιάσει τις τελευταίες εξελίξεις.
Από το 2010 συνολικά 200,9 δισ.
Από το Μάιο του 2010 μέχρι και τώρα η Ελλάδα έχει λάβει από τα τρία διαδοχικά πακέτα στήριξης το ποσό των 200,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 48,4 δισ. ευρώ αφορούν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Το πρόγραμμα δανεισμού από τον EFSF συνεχίζεται μέχρι και το τέλος του 2014, ενώ το δανειακό πρόγραμμα από το ΔΝΤ συνεχίζεται μέχρικαι το πρώτο τρίμηνο του 2016 και προβλέπει την ανά τρίμηνο εκταμίευση ποσού ύψους 1,8 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει στην τελευταία του έκθεση το ΔΝΤ.
Το δανειακό πρόγραμμα αποσκοπεί στην κάλυψη των χρεολυσίων και του ελλείμματος του προϋπολογισμού για τη συγκεκριμένη περίοδο. Θα συμπληρώνεται όμως από τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων, καθώς επίσης και από τις επιστροφές κερδών της ΕΚΤ και των άλλων κεντρικών τραπεζών, με ποσά ύψους 5,1 δισ. ευρώ, για τη διετία 2013-2014.
Για το 2013 οι δανειακές ανάγκες για χρεολύσια και έλλειμμα φτάνουν στο ποσό των 24 δισ. ευρώ, τα εκτιμώμενα έσοδα αποκρατικοποιήσεων είναι 2,6 δισ. ευρώ και οι επιστροφές από την ΕΚΤ φτάνουν στο ποσό των 2,7 δισ. ευρώ.
Για το 2014 οι δανειακές ανάγκες αυξάνονται σημαντικά σε 33,6 δισ. ευρώ, καθώς για πληρωμές χρεολυσίων ομολόγων θα απαιτηθούν 24,9δισ. ευρώ, ενώ σε 8,7 δισ. ευρώ, υπολογίζεται το έλλειμμα του προϋπολογισμού. Οι εισπράξεις αποκρατικοποιήσεων υπολογίζονται σε 2,3 δισ. ευρώ και οι επιστροφές από την ΕΚΤ σε 2,4 δισ. ευρώ.
Αποπληρωμή τοκοχρεολυσίων
Η εκταμίευση των δόσεων κρίνεται απολύτως απαραίτητη προκειμένου να μπορέσει η Ελλάδα να αποπληρώσει τα τοκοχρεολύσια τωνομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ και οι άλλες κεντρικές τράπεζες, ύψους 4,3 δισ. ευρώ, όπως επίσης και ομόλογα αλλοδαπού δικαίου που δεν εντάχθηκαν το PSI.
Αποδοχή διαβεβαιώσεων
Εάν δεν εκδοθούν οι υπόλοιπες υπουργικές αποφάσεις μέχρι σήμερα το μεσημέρι (το ΥΠΟΙΚ ανακοίνωσε πως θα εκδοθούν στις επόμενεςημέρες), η τρόικα και το Eurogroup θα πρέπει να αποδεχθούν τις διαβεβαιώσεις που θα δώσει ο κ. Στουρνάρας.