Υψηλότατες οι προσδοκίες από την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Πεκίνο
Με συναλλαγματικά αποθέματα, που υπερβαίνουν τα τρία τρισεκατομμύρια δολάρια, η Κίνα έχει βαλθεί να αγοράσει τον κόσμο, επιδεικνύοντας μάλιστα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ευρώπη, όπου μόνο πέρυσι επιχειρήσεις της επένδυσαν πάνω από 10 δισ. ευρώ.
Το επενδυτικό κεφάλαιο A Capital υπολογίζει ότι τη δεκαετία 2010 – 2020 οι άμεσες επενδύσεις της Κίνας στη διεθνή αγορά θα ανέλθουν από 1 έως 2 τρισ. δολάρια, εκ των οποίων το 25% θα κατευθυνθεί στην ευρωπαϊκή αγορά.
Στην προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη προσβλέπει και η Ελλάδα, με τον Ελληνα πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά να είναι ο δεύτερος ηγέτης Δυτικής χώρας, μετά τον Γάλλο πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ, ο οποίος θα συναντηθεί με τη νέα κινεζική ηγεσία στο Πεκίνο, συνοδευόμενος μάλιστα από περίπου 60 Έλληνες επιχειρηματίες. Οι προσδοκίες της ελληνικής αποστολής είναι ιδιαίτερα υψηλές.
Η ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι το λιμάνι του Πειραιά οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι και εν γένει η Ελλάδα ως χώρα υποδοχής των κινεζικών προϊόντων, που προορίζονται για ολόκληρη την Ευρώπη, είναι στρατηγικής σημασίας για τα σχέδια επέκτασης του ασιατικού δράκου στη Γηραιά Ήπειρο.
Όπως επεσήμανε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, Κώστας Γιαννίδης, το Πεκίνο ενδιαφέρεται να επενδύσει στην Ελλάδα, κυρίως σε υποδομές, δηλαδή λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηρόδρομους, ενώ έχει επίσης εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για την αγορά των ακινήτων. Ο κ. Γιαννίδης υπογράμμισε, ωστόσο, ότι υπάρχουν προβλήματα, με πρωταρχικό τη γραφειοκρατία, τα οποία θέτουν εμπόδια στις προσπάθειες για προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων.
Όσον αφορά τους Ελληνες επιχειρηματίες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην τεράστια κινεζική αγορά, ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου σημείωσε ότι θα πρέπει να έχουν συναίσθηση πως πρόκειται για μία πολύ δύσκολη αγορά, υπογραμμίζοντας ότι για να ενισχυθούν οι πιθανότητες επιτυχίας τους θα πρέπει να στοχεύσουν ανά επαρχία.
Σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, σύμφωνα με τον κ. Γιαννίδη, υπάρχουν και στον κλάδο του τουρισμού, καθώς, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «ένα ταξίδι στην Ελλάδα είναι για τους Κινέζους όνειρο ζωής… Η Ελλάδα έχει αρχίσει και γίνεται πολύ της μόδας για τους Κινέζους».
Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι στο κέντρο της Αθήνας δραστηριοποιούνται σήμερα περίπου 30 κινεζικά ταξιδιωτικά γραφεία, τα οποία και αυξάνονται διαρκώς.
Έμφαση στη γεωργία
Από την πλευρά του, ο Θανάσης Λαβίδας, αντιπρόεδρος και επικεφαλής Διεθνών Δράσεων του ΣΕΒ, τόνισε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο ότι ο τομέας στον οποίο θα πρέπει να δώσει έμφαση η χώρας είναι οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων, χωρίς να προβληματίζει η απόσταση και το κόστος μεταφοράς που αυτή συνεπάγεται. «Οι Κινέζοι πιστεύουν στα οφέλη της μεσογειακής διατροφής. Ποιοτικά προϊόντα με ανταγωνιστικό κόστος, όπως το ελληνικό ελαιόλαδο και τα κρασιά έχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης», τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Σημείωσε επίσης ότι υπάρχουν δυνατότητες ανάπτυξης της ελληνο-κινεζικής συνεργασίας στον τομέα της ανταλλαγής τεχνολογίας, καθώς και ευκαιρίες για σύσταση ελληνο-κινεζικών επιχειρήσεων.
Ο κ. Λαβίδας χαρακτήρισε «στρατηγικής σημασίας» το ταξίδι του πρωθυπουργού, σημειώνοντας ότι ο ΣΕΒ στηρίζει κάθε πρωτοβουλία για εξωστρέφεια. «Η Ελλάδα είναι μικρή χώρα σε σχέση με την Κίνα. Μπορεί, όμως, να αποτελέσει την είσοδο της Κίνας προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ηδη, έχουν γίνει βήματα, όπως, για παράδειγμα, με την επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά και μπορούν να γίνουν πολλά ακόμη», ανέφερε. Ξεκαθάρισε, πάντως, ότι οι Κινέζοι δεν είναι εύκολοι συνομιλητές, καθώς και ότι το πρωθυπουργικό ταξίδι ανοίγει σημαντικές ευκαιρίες, αλλά δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα οδηγήσει στο κλείσιμο συμφωνιών. «Δεν κλείνονται συμφωνίες σε μια επαφή διάρκειας λίγων ωρών. Είναι ευκαιρία, όμως, να καθίσουμε σε ένα τραπέζι και να αναζητήσουμε από κοινού τομείς δράσης στους οποίους μπορούμε να συνεργαστούμε», εξήγησε.
Η ελληνική παρουσία
Ολοένα και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις επιδιώκουν τα τελευταία χρόνια να εκμεταλλευθούν τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας και την αυξημένη «όρεξη» των καταναλωτών της για ξένα προϊόντα.
Σύμφωνα με στοιχεία, που συγκέντρωσε το ΑΠΕ από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Πεκίνο, το σύνολο των παραγωγικών επενδύσεων στην Κίνα από το 1978 μέχρι το τέλος του 2010 αναλύεται σε 101 επενδυτικά σχέδια με συμβατικό κεφάλαιο περίπου 175 εκατ. δολ. και με υλοποιηθείσες επενδύσεις ύψους 89,5 εκατ. δολ., ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 0,02% του αποθέματος ξένων άμεσων επενδύσεων της χώρας.
Αν και έχουν ξεπεράσει τις 1.000 οι ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν αναπτύξει σταθερές εμπορικές σχέσεις με την Κίνα περισσότερο κάνοντας εισαγωγές και λιγότερο εξαγωγές, περίπου 100 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν δραστηριοποιηθεί στην κινεζική αγορά.
Οι ελληνικές εταιρείες
Από τις πλέον γνωστές ελληνικές επιχειρήσεις στην Κίνα είναι η Folli Follie με τη λειτουργία περισσότερων από 100 καταστημάτων μέσω συνεργασίας με τη Fosun International. Δυναμική παρουσία έχουν επίσης η S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, η οποία τον Ιανουάριο του 2010 υπέγραψε συμφωνία για τη σύσταση κοινής εταιρείας με την Angnag Industry Group στη Βόρεια Κίνα, η Πλαστικά Κρήτης, η FHL Μάρμαρα Κυριακίδης, η μαρμαροβιομηχανία Ικτίνος Ελλάς, η Coco-Mat, η εταιρεία καλλυντικών Apivita, η βιομηχανία ανελκυστήρων Kleeman Ελλάς, η Frigoglass, η Ιντραλότ, η χρωματοποιία Vitex, η Yalco – Κωνσταντίνου και η Μινέρβα Ελαιουργική. Αρκετές οινοποιητικές εταιρείες, όπως η Τσάνταλη, η Μπουτάρης Οινοποιητική, η οινοποιία Α. Μεγαπάνος και ο αγροτικός αμπελουργικός οινοποιητικός συνεταιρισμός της Νάουσας Vaeni δραστηριοποιούνται επίσης στην πολλά υποσχόμενη αυτή αναδυόμενη αγορά.