Στην μετάθεση των αποφάσεων για την επιπλέον βοήθεια που θα παρασχεθεί προς την Ελλάδα από τα κράτη της Ευρωζώνης ώστε το ελληνικό χρέος να πέσει κάτω από το 110% του ΑΕΠ έως το 2022 προσανατολίζεται η Γερμανία.
Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, γερμανικές κυβερνητικές πηγές ξεκαθαρίζουν πως το θέμα «δεν είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να συζητηθεί άμεσα» και ότι η Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να πιάσει τους δημοσιονομικούς στόχους αποδεικνύοντας ότι τηρεί τα συμπεφωνημένα.
Πρέπει να τονισθεί πως από τη λύση που θα δοθεί για την πρόσθετη «ανακούφιση» της Ελλάδας από το βάρος του χρέους θα εξαρτηθεί και το ύψος του δημοσιονομικού κενού της περιόδου 2015-2016. Εάν υπάρξει έγκαιρα σημαντική απομείωση του χρέους το πιο πιθανόν είναι να μην απαιτηθούν μέτρα ύψους 8,8 δισ. ευρώ (η κυβέρνηση κάνει λόγο για 4 δισ. ευρώ) προκειμένου να καλυφθεί το σχετικό κενό. Αν δεν υπάρξει απόφαση τότε ενδέχεται να πολλαπλασιασθούν οι τριβές εντός της τρόικα.
Όπως ανέφερε δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» την προηγούμενη Δευτέρα, το ΔΝΤ έχει ήδη ζητήσει να περιγραφεί από το Eurogroup αμέσως μετά τις γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου η επιπλέον βοήθεια προς την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, το ελληνικό χρέος από τα 280 δισ. ευρώ το 2020 πρέπει να μειωθεί στα 255 δισ. ευρώ το 2022 και οι Γερμανοί και η ΕΕ πρέπει να διευκρινίσουν το πώς θα γίνει αυτό.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ και στελέχη όπως ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Ταμείου Ντέιβιντ Λίπτον δεν θα αποδεχθούν μια λύση η οποία θα είναι ανεπαρκής για να ανοίξει την πόρτα των αγορών στην Ελλάδα, αλλά και θα καταδικάσει την ελληνική οικονομία σε διαρκή διαλυτική ύφεση.
Μιλώντας στη Βουλή χθες, Τετάρτη, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας διπλασίασε το ύψος του ποσού του «εν δυνάμει κουρέματος» τονίζοντας πως είναι επιθυμητό από την πλευρά της Ελλάδας να υπάρξει σημαντική απομείωση του χρέους κατά 50 δισ ευρώ ή περίπου 26% του ΑΕΠ με την Ευρωζώνη να συμφωνεί για την απευθείας ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM).
Ο ίδιος ανέφερε ότι το δημοσιονομικό κενό για την διετία 2015 – 2016 είναι 4 δισ. ευρώ και όχι 8 δισ. ευρώ και διευκρίνισε ότι αυτό δεν συνεπάγεται λήψη νέων μέτρων σε βάρος μισθών και συντάξεων. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του in.gr, στην έκθεση αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος που θα δημοσιοποιήσει στις αρχές Ιουνίου το ΔΝΤ, το δημοσιονομικό κενό για το διάστημα 2015-2016 θα τοποθετείται μεταξύ 5,5 και 9,5 δισ. ευρώ (ανάλογα το σενάριο).
Αναθεωρεί το ΔΝΤ
Το ελληνικό πρόγραμμα απασχόλησε χθες, Τετάρτη, εμμέσως τη συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ, στην οποία αποφασίσθηκε η εκταμίευση της δόσης 1 δισ. ευρώ προς την Κύπρο. Μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου έκαναν σωρεία αναφορών στις κατά καιρούς λανθασμένες εκτιμήσεις της τρόικας για το ελληνικό πρόγραμμα και προειδοποίησαν ώστε να μην γίνει το ίδιο και στην Κυπρο.
Ενδεικτικά ο Ιρανός εκπρόσωπος παρομοίασε το κυπριακό με το ελληνικό πρόγραμμα και τόνισε πως «υπό το φως της εμπειρίας του ελληνικού προγράμματος πρέπει το Ταμείο να είναι επιφυλακτικό για το εάν οι στόχοι για την ανάπτυξη και την βιωσιμότητα του χρέους θα επιτευχθούν».
Ο Σαουδάραβας Γενικός Διευθυντής του Ταμείου υποστήριξε πως σε αυτό το πρώιμο στάδιο του κυπριακού προγράμματος, το κλιμάκιο του ΔΝΤ θα πρέπει να βασιστεί στην εμπειρία της Ελλάδα, «όπου οι διαδοχικές και με συνέπεια αισιόδοξες προβλέψεις για την ανάπτυξη από το 2010 επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την ρεαλιστική άσκησης της βιωσιμότητας του χρέους».
Ο εκπρόσωπος της Ρωσίας αναρωτήθηκε σε ποιο βαθμό ο «πρωτοφανής εφησυχασμός» των κυπριακών τραπεζών προήλθε από το γεγονός ότι το 2010-2011 το ΔΝΤ «είχε υποστηρίξει ενεργά την ψευδαίσθηση ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος ήταν βιώσιμο».
Τέλος, ο Χιλιανός Γενικός Διευθυντή του ΔΝΤ αναρωτήθηκε για το εάν η μικρότερη έκθεση του Ταμείου στο κυπριακό πρόγραμμα υποδηλώνει τη σταδιακή αποχώρησή του από την Ευρωζώνη. «Αν ναι, τι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό στη διαπραγματευτική μας ισχύ εντός της τρόικας κατά το χρόνο της συζήτησης των όρων και των στόχων του προγράμματος;», παρατήρησε σχετικά.