Στενεύουν τα περιθώρια για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές που σκοπεύουν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, καθώς λήγει στις 31 Μαΐου η νέα προθεσμία που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Λόγω της σημαντικότητας του διαγωνισμού το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε στους ενδιαφερόμενους προθεσμία, έως αύριο, προκειμένου να υποβάλλουν ερωτήματά τους.
Μέχρι τώρα τα Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έχει χρειαστεί να παράσχει στους ενδιαφερόμενους σειρά διευκρινίσεων επί του διαγωνισμού και της διαδικασίας.
Επιτυχής αναμένεται ο διαγωνισμός, καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι αυξημένο.
Ποιοι διεκδικούν τα αεροδρόμια
Ανάμεσα στους επενδυτές που αναμένεται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων βρίσκεται ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, που πρόσφατα πλειοδότησε στον αντίστοιχο διαγωνισμό που διεξήγαγε η κυβέρνηση της Πορτογαλίας αναλαμβάνοντας την διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας, η γερμανική εταιρεία Fraport, που είναι η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φραγκφούρτης, αλλά και η Corporation America, η οποία, με έδρα την Αργεντινή, διαχειρίζεται ένα σύνολο 49 αεροδρόμιων σε Λατινική Αμερική και την Ευρώπη.
Το ενδιαφέρον του έχει εκδηλώσει επίσης και ο Αερολιμένας Αθηνών.
Το σχέδιο της κυβέρνησης
Σε δυο σχήματα αναμένεται να γίνει η αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων σύμφωνα με τα σχέδια της κυβέρνησης, όπου, ανάλογα με το ενδιαφέρον, θα ενταχθούν από 7 έως 10 αεροδρόμια.
Συγκεκριμένα, η Ομάδα Α περιλαμβάνει βασικά τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Σε περίπτωση που εκδηλωθεί ενδιαφέρον ο ο επενδυτής έχει την δυνατότητα να εντάξει στην συγκεκριμένη ομάδα και όποιο από τα αεροδρόμια της Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου.
Η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια: Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου ενώ υπάρχει η δυνατότητα για επιπλέον προσθήκες από τα εξής: Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου. Η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης είναι για 30 + 10 έτη.
Τα βλέμματα των επενδυτών επικεντρώνονται κυρίως στα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία διακινούν και τον κύριο όγκο της επιβατικής κίνησης. Πρόκειται για τους αερολιμένες Ρόδου, Θεσσαλονίκης, Κω, Κέρκυρας και Χανίων που υπολογίζεται ότι την τρέχουσα χρονιά θα εξυπηρετήσουν πάνω από το 70% της επιβατικής κίνησης που θα εξυπηρετήσουν όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, δηλαδή όλοι οι αερολιμένες της χώρας εκτός του αεροδρομίου της Αθήνας και του Ηρακλείου.
Δεν είναι λίγες και οι αντιδράσεις ωστόσο, καθώς εκτιμούν ότι ο σχεδιασμός δημιουργεί μονοπωλιακές καταστάσεις αφού πολλά αεροδρόμια θα περάσουν στα χέρια του ίδιου επενδυτή.
Η απάντηση της κυβέρνησης είναι ότι η διαδικασία προβλέπει δικλείδες ασφάλειας πως τα τέλη των αεροδρομίων δεν θα εκτοξευθούν σε υψηλά επίπεδα πλήττοντας τον ελληνικό τουρισμό.
Με το βλέμμα στο Καστέλι οι Κινέζοι
Εκτός των δυο Ομάδων είναι το νέο του Ηρακλείου στο Καστέλι, το οποίο αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία, καθώς προκρίθηκε η επιλογή το έργο να προχωρήσει με ξεχωριστή σύμβαση παραχώρησης.
Ήδη η κινεζική εταιρεία επενδύσεων Fosun έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την ανάληψη του έργου και όπως όλα δείχνουν δεν θα είναι η μόνη.