Σκιές στην επιχειρούμενη διαδικασία αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων της χώρας ρίχνει η παραδοχή του προέδρου του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Στέλιου Σταυρίδη, για προβληματικό καθεστώς σε κάποια από αυτά τα αεροδρόμια.
«Όλη η ακίνητη περιουσία που περιέρχεται στο ΤΑΙΠΕΔ πάσχει από νομιμοποίηση. Αλλού δεν υπάρχουν σχέδια, αλλού δεν έχουν άδειες. Τα ολυμπιακά έργα δεν έχουν άδεια. Το ΣΕΦ είναι αυθαίρετο. Το μπέιζμπολ είναι αυθαίρετο», σημείωσε χαρακτηριστικά εκτιμώντας ότι επρόκειτο για σκόπιμη σύγχυση που εξυπηρετούσε «επιτήδειους» και «συμμορίες», που νέμονταν τον δημόσιο πλούτο για λογαριασμό τους.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κατά την τοποθέτησή του στο πλαίσιο του 8ου Συνεδρίου «Αερομεταφορές: παρόν και μέλλον» εμφανίστηκε διατεθειμένος για συγκρούσεις αφού, όπως ανέφερε, οι διαφανείς διαδικασίες που χρησιμοποιεί το Ταμείο στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας χαλάνε τη… σούπα για τα μικροσυμφέροντα.
Εικόνα μιζέριας
Ειδικότερα για το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων ο κ. Σταυρίδης υποστήριξε ότι οι επισκέπτες που έρχονται στη χώρα μας ζητούν συνέπεια, υπηρεσία ποιότητας και σοβαρότητα.
Παράλληλα, όμως, δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι σε κάποιες περιπτώσεις ελληνικών αεροδρομίων η κατάσταση με την οποία έρχονται αντιμέτωποι είναι εντελώς διαφορετική απέχοντας έτη φωτός από το ζητούμενο. Ως χαρακτηριστικά αρνητικά παραδείγματα ανέφερε τους αερολιμένες Σαντορίνης, Κεφαλονιάς και Πάρου, που παρότι εξυπηρετούν δημοφιλείς προορισμούς στερούνται ακόμη και τα βασικά, με αποτέλεσμα αντί να συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας φέρνουν μιζέρια.
Ο κ. Σταυρίδης υποστήριξε ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές είναι καλοδεχούμενοι στην προσπάθεια αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Παράλληλα εκτίμησε ότι τα αποτελέσματα από την είσοδο των ιδιωτών στους περιφερειακούς αερολιμένες θα φανούν σε μία περίπου διετία, υπολογίζοντας ότι οι αλλαγές στη λειτουργία τους θα γίνουν ορατές από το 2015 και μετά.
Οι ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν τη διαχείριση των περιφερειακών αερολιμένων της χώρας θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν τις προθέσεις τους έως σήμερα το απόγευμα καθώς λήγει και ο χρόνος της παράτασης που έδωσε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό το ΤΑΙΠΕΔ.
Η αποκρατικοποίηση επιχειρείται σε δύο συστάδες όπου, ανάλογα με τη… ζήτηση, θα ενταχθούν από 7 εως 10 αεροδρόμια.
Το ενδιαφέρον που έχει καταγραφεί για τα ελληνικά αεροδρόμια είναι υπολογίσιμο. Μεταξύ άλλων έχει εκδηλωθεί από τον γαλλικό όμιλος Vinci, που πρόσφατα πλειοδότησε στον αντίστοιχο διαγωνισμό που διεξήγαγε η κυβέρνηση της Πορτογαλίας αναλαμβάνοντας τη διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας, από τη γερμανική εταιρεία Fraport, που είναι η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, αλλά και από την αργεντίνικη Corporation America που διαχειρίζεται μεγάλο αριθμό αεροδρομίων στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Ενδιαφέρον έχει εκφραστεί και από κινέζικα επενδυτικά σχήματα, ενώ και από την πλευρά της διαχειρίστριας εταιρείας του Αερολιμένα της Αθήνας είχε αφεθεί ανοικτό το ενδεχόμενο συμμετοχής στον διαγωνισμό.
Στον διαγωνισμό δεν έχουν περιληφθεί τα μικρότερα αεροδρόμια, για τα οποία εκτιμάται ότι δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον. Τη διαχείριση των αερολιμένων που δεν θα αποκρατικοποιηθούν θα αναλάβει Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου, η οποία στη συνέχεια μπορεί να εκχωρήσει τη διαχείριση σε ιδιώτες.