Υψηλό τίμημα και έκπτωση στις τιμές του φυσικού αερίου διαπραγματεύεται, τις τελευταίες ημέρες, το ΤΑΙΠΕΔ, εξ ονόματος της ελληνικής κυβέρνησης για το διαγωνισμό της ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στην εβδομάδα.
Σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, λίγο πριν από το νήμα των τελικών προσφορών για τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ, ο διαγωνισμός, μετά τις πολλές και διαφορετικές φάσεις που έχει περάσει στους 14 μήνες που βρίσκεται σε εξέλιξη (η πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφέροντος υποβλήθηκε στο τέλος Φεβρουαρίου του 2012), έχει πάρει την τελική του μορφή. Στη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ (μετά και την υπαναχώρηση της Sintez), έχει μείνει να προηγείται με διαφορά η προσφορά της Gazprom, η οποία καλύπτει και το 67% των αναγκών για φυσικό αέριο.
Το πακέτο των απαιτήσεων του επικεφαλής του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού, Αλεξέι Μίλερ, έχει ικανοποιηθεί απολύτως.
Με δεδομένο αυτό, το ελληνικό Δημόσιο έχει βάλει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και το καυτό θέμα της μείωσης των τιμών με τις οποίες προμηθεύεται η Ελλάδα φυσικό αέριο, οι οποίες είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.
Τα ρωσικά αιτήματα
Η ρωσική πλευρά δεν άνοιγε το θέμα, μέχρι να εξασφαλίσει την ικανοποίηση αιτημάτων, όπως είναι το ύψος της εγγυητικής επιστολής, η κατάπτωσή της υπέρ του πλειοδότη και η ρύθμιση των χρεών ύψους 450 εκατ. ευρώ από τους ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρισμού.
Η συζήτηση που γίνεται τώρα, περιέχει πλέον μια σοβαρή μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, που είναι φυσικό να έχει μια -μικρή-, σύμφωνα με παράγοντες που συμμετέχουν στη διαπραγμάτευση, επίπτωση στο τίμημα το οποίο μπορεί να διαμορφωθεί κοντά στα 800 εκατ. ευρώ, από τα 900 εκατ. ευρώ της μη δεσμευτικής προσφοράς. Οι ίδιες πηγές δηλώνουν σίγουρες ότι θα υπάρξει συμφωνία.
Η αγωνία που υπάρχει, εντοπίζεται στην αντιμετώπιση που θα έχει η αποκρατικοποίηση από τις ευρωπαϊκές Αρχές. Η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου συνδέθηκε με την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης και υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Με άλλα λόγια, αν η ΔΕΠΑ δεν περάσει οριστικά στα χέρια της Gazprom, η Ελλάδα δεν θα πρέπει να αναμένει μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου.
Την ίδια ώρα, γρίφος παραμένει ποια θα είναι η τύχη της ΔΕΣΦΑ, της εταιρείας που έχει στην περιουσία της το δίκτυο μεταφοράς από τα σύνορα και συμμετέχει στον πόλεμο των αγωγών από την Ασία στην Ευρώπη.
Κανείς δεν μπορεί να προκαταβάλει ότι η Sintez, η οποία υπαναχώρησε από τη διεκδίκηση της ΔΕΠΑ, θα υποβάλει τελικά ανταγωνιστική προσφορά για τη ΔΕΣΦΑ.
Η κοινοπραξία PPF – ΤΕΡΝΑ
Άγνωστη είναι ακόμη η στάση και της κοινοπραξίας της τσέχικής PPF με την ΤΕΡΝΑ. Από εκεί και πέρα, ενδιαφέρον για την εταιρεία δικτύου θα είναι και η αζέρικη Socar. Και αυτή η υποψηφιότητα είναι συνδεδεμένη με ευρύτερα γεωστρατηγικά συμφέροντα και, ειδικότερα, τη συμμετοχή της Ελλάδας στην εταιρεία κατασκευής και διαχείρισης του αγωγού TAP, που θα ξεκινά από τους Κήπους στα σύνορα με την Τουρκία, διασχίζοντας τη Βόρεια Ελλάδα θα περνά στην Αλβανία και, από εκεί, θα περνά υποθαλάσσια μέχρι την Ιταλία, όπου θα συνδέεται με τα διευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα.
Ο αγωγός θα εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Shah Deniz, το τμήμα της Κασπίας που ανήκει στο Αζερμπαϊτζάν. Το θέμα την ουσιαστικής συμμετοχής της Ελλάδας στην εταιρεία του αγωγού βρίσκεται εδώ και καιρό σε διαπραγμάτευση με την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν. Συζητήθηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού στη χώρα. Στην εταιρεία του αγωγού συμμετέχουν σήμερα η Statoil (Νορβηγία), η Axpo (Ελβετία) και η E.ON (Γερμανία).
Η κατακύρωση του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ υπέρ της Socar θα διευκόλυνε σημαντικά τη συμμετοχή της Ελλάδας έστω και με συμβολικό ποσοστό της τάξης του 1%.
Εκτός από ορόσημο που δεν θα έχει ως όφελος μόνο το τίμημα, η αποκρατικοποίηση της δημόσιας εταιρείας φυσικού αερίου θα δρομολογήσει και την αποκρατικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ. Επόμενες μεγάλες αποκρατικοποιήσεις θα είναι η αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΕΥΔΑΠ και τους Οργανισμούς του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Σε δύο πακέτα τα προς αξιοποίηση κρατικά ακίνητα.
Τα ακίνητα, που θα αξιοποιηθούν μέσω τιτλοποίησης, επιλέγουν τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αυτό τον καιρό.
Το Ταμείο έχει αναλάβει ως αποστολή τη δημιουργία πακέτων δύο ειδών. Το πρώτο θα αφορά στις αποκρατικοποιήσεις και πώς θα αυξήσει τα έσοδα από αυτές. Το δεύτερο θα αφορά στο υπουργείο Οικονομικών και θα αποτελείται από ακίνητα που επίσης θα τιτλοποιηθούν, αλλά οι εισπράξεις από την κίνηση αυτή θα αθροιστούν με τα μη φορολογικά έσοδα.
Τα ακίνητα που θα αξιοποιηθούν μέσω τιτλοποίησης, θα πρέπει να έχουν δύο συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: Να είναι καθαρά από κάθε νομικό κώλυμα και παράλληλα να μπορούν να πείσουν τους υποψήφιους επενδυτές ότι μπορούν να έχουν ένα σταθερά αυξανόμενο έσοδο.
Το ξεκαθάρισμα των ακινήτων επείγει, δεδομένου ότι, μέχρι και το Νοέμβριο, το Ταμείο θα πρέπει να καταρτίσει συγκεκριμένο πλάνο αξιοποίησης των περίπου 76.000 ακινήτων που βρίσκονται σήμερα στο χαρτοφυλάκιο της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), καθώς και σχέδιο για τη μεταφορά εκατοντάδων ακινήτων που σήμερα ελέγχονται από άλλους φορείς (υπουργεία κ.ά.) στη διαχείριση της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου.
‘Εσοδα από τα πρώην στρατόπεδα
Στην έκθεση του ΔΝΤ, αλλά και αυτήν της Ε.Ε. για την υλοποίηση του μνημονίου, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα ακίνητα των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εθνικής Αμυνας (εγκαταλειμμένα στρατόπεδα), ως πηγή εσόδων από αξιοποίηση ακινήτων.
Η διοίκηση της ΕΤΑΔ καλείται, επίσης, μέχρι το Νοέμβριο, να καταθέσει στην τρόικα σχέδιο, το οποίο θα αποδεικνύει πως έχει τη δυνατότητα και τους μηχανισμούς για να προχωρήσει στην αξιοποίηση – πώληση – τιτλοποίηση του τεράστιου χαρτοφυλακίου ακινήτων του δημοσίου.
Μεταβίβαση σε τέσσερα στάδια
Τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) όσο και η Ε.Ε. συμφωνούν σε ένα γεγονός: «η εκκαθάριση των ακινήτων καθυστερεί σημαντικά και ακόμη υπάρχουν χιλιάδες προβλήματα (π.χ. ιδιοκτησιακό καθεστώς, χρήση γης ρυμοτομία κ.λπ.) που θα πρέπει να επιλυθούν το ταχύτερο δυνατόν».
Με βάση το μνημόνιο, μέχρι το τέλος του έτους πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ να έχει αποκτήσει τον πλήρη και άμεσο έλεγχο 1.000 εμπορικά αξιοποιήσιμων ακινήτων.
Η μεταφορά των ακινήτων στο Ταμείο θα γίνει σε τέσσερα στάδια, δηλαδή 250 ακίνητα ανά τρίμηνο. Το πρώτο πακέτο ακινήτων μεταφέρθηκε στα μέσα Απριλίου.
Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως δεν πρόκειται να μεταφέρει ακίνητα από ένα δημόσιο φορέα (π.χ. υπουργείο) σε άλλον (π.χ. δήμος), χωρίς την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ και της τρόικας, πριν καλυφθούν οι απαιτήσεις του σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων – τιτλοποιήσεων.
Παράλληλα με τα ακίνητα που προωθούνται για τιτλοποίηση και σε μια προσπάθεια να υπάρξουν άμεσα έσοδα από την αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά και τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων.