Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, επί της αρχής, των άρθρων και των τροπολογιών, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο την οδηγία της Ε.Ε. για τη λήψη μέτρων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
Με το νομοσχέδιο αυτό δίνεται η δυνατότητα στην ελληνική φορολογική διοίκηση, ανταλλαγής και χρήσης πληροφοριών σε φορολογικά θέματα, ώστε να διευκολυνθεί ο εντοπισμός εισοδημάτων που φοροδιαφεύγουν και να ενισχυθεί το σύστημα είσπραξης των φόρων με τη συνδρομή άλλων κρατών μελών της Ε.Ε.
Εισάγονται διατάξεις που αφορούν στην Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, με στόχο να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες στην ελληνική οικονομία, που θα εγγυώνται ασφάλεια, εμπιστοσύνη και διαφάνεια, ενώ πλέον δεν θα επιχορηγείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και θα χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους.
Επίσης αναμορφώνεται το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) και περιέχονται στο νομοσχέδιο μια σειρά διατάξεις που αφορούν στη θεσμοθέτηση του μητρώου των τραπεζικών λογαριασμών.
Όπως τόνισε, μάλιστα, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, η διάταξη βάζει τέλος στις καθυστερήσεις και στα εμπόδια στην άρση του τραπεζικού απορρήτου, επιτρέποντας τη διασύνδεση των φορολογικών υπηρεσιών με τις τράπεζες.
Προβλέπεται άμεση ανταπόκριση των τραπεζών στα αιτήματα των ελεγκτικών υπηρεσιών σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για την άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των δημοσίων αρχών και της αυτοματοποιημένης πρόσβασής τους σε αυτό.
Επιπλέον, αναθεωρείται το θεσμικό πλαίσιο για τους ελεγκτές βεβαίωσης και αναγκαστικής είσπραξης των εσόδων του κράτους, βελτιώνονται οι διατάξεις του κώδικα φορολογίας εισοδήματος και τροποποιείται ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, με τη διεύρυνση και τον εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων του Δημοσίου, ώστε να επιβάλει κατασχέσεις χρηματικών καταθέσεων στα χέρια των πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων, με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, διασφαλίζοντας συγχρόνως την ασφαλή διακίνηση των σχετικών δεδομένων.
Ακόμη υπάρχουν ρυθμίσεις με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας και την προώθηση των αποκρατικοποιήσεων ενώ συμπληρώνονται διατάξεις χρηματοπιστωτικής νομοθεσίας και προσαρμόζονται οι διατάξεις αναφορικά με τις πραγματικές συνθήκες υλοποίησης των προβλέψεων για το ενιαίο σύστημα πληρωμών.
Όσον αφορά στις κρατικές ενισχύσεις, οι διατάξεις αποσκοπούν στη δημιουργία ενός πλαισίου προστασίας στις περιπτώσεις ανάκλησης για προβληματικές επιχειρήσεις.
Απαντώντας στο θέμα που έθεσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης για το ακαταδίωκτο της γνώμης μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ο κ. Στουρνάρας διερωτήθηκε τι ισχυρίζονται όσοι διαφωνούν: «Ότι πρέπει το κάθε μέλος του ΝΣΚ να διώκεται σε βαθμό κακουργήματος για τη γνώμη του και μόνο; Ότι η επιστημονική άποψη πρέπει να διαμορφώνεται με τη δαμόκλειο σπάθη μίας δίωξης που επικρέμεται;».
Τη διαφωνία τους εξέφρασαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης (και η ΔΗΜΑΡ) με τη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία το επίδομα τέκνων σε πολύτεκνους και τρίτεκνους θα δίνεται με βάση το σύνολο του οικογενειακού εισοδήματος, ενώ μέχρι τώρα δίνονταν βάσει του οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος.
Για τη συγκεκριμένη διάταξη, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής εγείρει ζήτημα συνταγματικότητας, επικαλούμενη σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας για τους νόμους για τους πολύτεκνους. Σύμφωνα με το ΣτΕ «δεν είναι συνταγματικώς ανεκτός ο περιορισμός ή η υποβάθμιση της παρεχόμενης στους πολύτεκνους ειδικής φροντίδος».
Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε επί της αρχής από την ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜΑΡ, καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ η ΔΗΜΑΡ καταψήφισε άρθρα του νομοσχεδίου.