Στα 7,24 δισ. ευρώ διαμορφώθηκαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς την αγορά τον Μάιο, όπως προκύπτει από στοιχεία που δημοσίευσε το υπουργείο Οικονομικών.
Η μείωση είναι περιορισμένη, μόλις 288 εκατ. ευρώ παρά τις προσπάθειες που έγιναν για να εξοφληθούν οι υποχρεώσεις.
Συγκεκριμένα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν 6,931 δισ. ευρώ το Μαϊο έναντι 7,250 δισ. ευρώ τον Απρίλιο. Σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρου (υποχρεώσεις δηλαδή που δεν εξοφλήθηκαν μετά την παρέλευση 90 ημερών), οι οποίες αυξήθηκαν σε 309 εκατ. ευρώ τον Μαϊο από 278,3 τον Απρίλιο.
Δηλαδή, το κράτος όφειλε 7,528 δισ. ευρώ τον Απρίλιο και 7,240 δισ. ευρώ το Μάιο.
Σημειώνεται ότι τις μεγαλύτερες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις έχει Οργανισμός Κοινωνικής Ασφάλισης ύψους 3,88 δισ. ευρώ εκ των οποίων 2,498 δισ. είναι του ΕΟΠΥΥ.
Στα 830 εκατ. ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα
Πρωτογενές έλλειμμα 830 εκατ. ευρώ στο πεντάμηνο, έναντι πλεονάσματος 629 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, εμφανίζει ο προϋπολογισμός. Συνολικά πάντως το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε στα 3,879 δισ. ευρώ από 8,080 δισ. ευρώ το 2012, καταγράφοντας σημαντική βελτίωση.
Σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού πιέσεις υπάρχουν λόγω της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, οι οποίες σε ένα βαθμό αντισταθμίζονται από την αύξηση της «άσπρης τρύπας» των φορέων της γενικής κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και νοσοκομεία).
Το πλεόνασμα στα ταμεία και στα νοσοκομεία είναι 1,49 δισ. ευρώ από 1,12 δισ. ευρώ, στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα 535 εκατ. από 268 εκατ. και στα Νομικά Πρόσωπα 737 από 356 εκατ. ευρώ.
Ειδικά στα νοσοκομεία παρατηρείται σημαντική συγκράτηση δαπανών, η οποία εξισορροπεί την μείωση των εσόδων.
Σε σχετική ανακοίνωση το ΥΠΟΙΚ επισημαίνει:
– Στον Κρατικό Προϋπολογισμό περιλαμβάνονται ως δαπάνες οι εξοφλήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών (από δαπάνες και από έσοδα) με χρηματοδότηση από την ειδική πίστωση, καθώς και το ύψος των προκαταβολών.
– Οι δαπάνες αυτές του Κράτους αποτελούν έσοδο για τους λοιπούς υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης.
– Σε ταμειακή βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα του κάθε υποτομέα φαίνεται βελτιωμένο, λόγω των πληρωμών του προγράμματος εκκαθάρισης από το Κράτος προς τους υποτομείς που εγγράφονται σαν έσοδα και των μικρότερων δαπανών σε σχέση με τα συγκεκριμένα ποσά των εσόδων, λόγω της καθυστέρησης πληρωμής των υποτομέων προς τρίτους.
– Συνολικά όμως, σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεδομένου ότι οι ταμειακές πληρωμές του Κράτους προς τους υποτομείς εξουδετερώνονται από αντίστοιχα έσοδα των υποτομέων, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε ταμειακή βάση είναι επιβαρυμένο κατά τις πληρωμές των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέσα από το πρόγραμμα. Μια πιο σωστή εικόνα του “καθαρού πρωτογενούς αποτελέσματος” θα έδινε το πρωτογενές αποτέλεσμα σε δεδουλευμένη βάση (που λαμβάνει συνδυαστικά υπόψη τη θετική επίδραση της μείωσης του συσσωρευμένου ποσού των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, εξουδετερώνοντας την επιβάρυνση από τις πληρωμές σε ταμειακή βάση).
– Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη συγχρονισμού μεταξύ χρηματοδότησης από το Κράτος προς τους υποτομείς και πληρωμών προς τους τρίτους δημιουργεί διακυμάνσεις στην ταμειακή εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων των υποτομέων σε μηναία βάση, οι οποίες σε βάθος χρόνου (με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκκαθάρισης) θα εξουδετερωθούν.