«Κούρεμα» σε αεροδιάδρομο και τέλη του «Νίκος Καζαντζάκης» εξετάζεται να δοθούν στους υποψήφιους
Επί τρία χρόνια προσπαθεί η κυβέρνηση να βρει τον ανάδοχο για την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, αλλά αποτυγχάνει, με αποτέλεσμα το έργο αυτό να έχει εξελιχθεί σε «γεφύρι της Άρτας».
Οι προσκλήσεις ενδιαφέροντος απέβησαν άκαρπες, καθώς οι ενδιαφερόμενοι γιγαντιαίοι ελληνικοί και ξένοι όμιλοι θεωρούσαν ασύμφορες τις προδιαγραφές του έργου, αμφίβολη την χρηματοδότησή του από τις Τράπεζες και αναιτιολόγητα μεγάλη την συμμετοχή του δημοσίου στην διαχείριση του αεροδρομίου. Για να ανατρέψει τα αρνητικά δεδομένα η κυβέρνηση, ακολούθησε την …προσφιλή τακτική της, όταν έχει να αντιπαρατεθεί με κατασκευαστικούς ομίλους σε έργα υποδομής, αυτή των «δώρων». Έτσι, αποφάσισε να δώσει απλόχερα «δωράκια» στους ενδιαφερόμενους ομίλους, υποκύπτοντας στις απαιτήσεις τους και να προχωρήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, στην προκήρυξη του διαγωνισμού με τους νέους όρους.
Πρώτο «δώρο» του υπουργείου Ανάπτυξης είναι το «κούρεμα» στο μήκος του αεροδιαδρόμου, που αποτελούσε ένα προαπαιτούμενο από την πλευρά των κατασκευαστών. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι ο αεροδιάδρομος έπρεπε να έχει μήκος 3.800 μέτρα και αυτός ο όρος ήταν η αφορμή να κηρυχθεί άγονος ο τελευταίος διαγωνισμός που έγινε το 2011, αφού οι κατασκευαστές θεωρούν ότι με τον όρο αυτό το έργο δεν είναι βιώσιμο, ενώ δεν το υποστηρίζουν και οι τράπεζες και ιδιαίτερα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έτσι στα τεύχη δημοπράτησης θα προβλέπεται ότι θα μπορεί να κατασκευαστεί και να ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου με διάδρομο απογείωσης – προσγείωσης μήκους 3.200 μέτρων, δηλαδή 600 μέτρα λιγότερο.
Δεύτερο «δώρο» αποτελεί η …παραχώρηση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» στον όμιλο που θα αναλάβει να κατασκευάσει το αεροδρόμιο του Καστελίου, ο οποίος θα παίρνει μεγάλο τμήμα του «σπατόσημου» που θα εισπράττεται από το «Ν. Καζαντζάκης»! Τι σημαίνει αυτό; Ότι, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» που σήμερα λειτουργεί στο Ηράκλειο, θα είναι υποστηρικτικό της όλης προσπάθειας του κατασκευαστή του αεροδρομίου του Καστελίου. Τα τέλη που θα εισπράττονται από το «Νίκος Καζαντζάκης» για όσο χρόνο θα κατασκευάζεται το Καστέλι, θα παραχωρούνται στον κατασκευαστή και παραχωρησιούχο του Καστελίου. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Ανάπτυξης, τα τέλη που εισπράττονται από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, φτάνουν και περισσεύουν για την συντήρησή του. Από αυτά που περισσεύουν θα δίνονται στον κατασκευαστή του αεροδρομίου στο Καστέλι. Η διαδικασία αυτή προβλέπεται ότι θα κρατήσει πέντε χρόνια και από κει και πέρα θα αρχίσει να λειτουργεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι και θα κλείσει το «Ν. Καζαντζάκης».
Τρίτο «δώρο» αποτελεί η προσθήκη στην σύμβαση κατασκευής και λειτουργίας του αεροδρομίου του Καστελίου, και της κατασκευής των οδικών αξόνων στη Βόρεια και Νότια Κρήτη, που θα αποτελούν τις βασικές προσβάσεις του αεροδρομίου προς βορρά και νότο. Αρχικά, η κατασκευή των οδικών αξόνων αυτών ήταν ξεχωριστή από το Καστέλι, αλλά οι ενδιαφερόμενοι ήθελαν, σύμφωνα με πληροφορίες, να περιλαμβάνονται στον ίδιο διαγωνισμό. Και το χατίρι τους έγινε…
«Πακέτο» όλα τα αεροδρόμια
H κυβέρνηση εξετάζει και το αίτημα των κατασκευαστικών ομίλων να ενταχθεί σε ένα «πακέτο» η κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι και η ομαδοποίηση σε ένα και μόνο συμβόλαιο όλων των Κρητικών αεροδρομίων. Η θέση της κυβέρνησης είναι πως Καστέλι και Χανιά είναι διαφορετικές περιπτώσεις, όμως έχει αρχίσει να σκέπτεται την πρόταση των κατασκευαστικών ομίλων, για ένα και μόνο λόγο.
Για το γεγονός ότι θα υπάρχουν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι για το Καστέλι, αφού ήδη για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων έχουν δείξει ενδιαφέρον πολύ περισσότεροι όμιλοι, από ό,τι μόνο για το Καστέλι. Συγκεκριμένα, οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι που δεν κατέθεσαν προσφορές στους άγονους διαγωνισμούς ήταν η Archirodon, οι γαλλικές Vinci και Bouygues Batiment, η Ελλάκτωρ και η J&P Άβαξ, η οποία τότε θα κατέβαινε μαζί με την Intrakat του Σωκράτη Kόκκαλη.
Oι πληροφορίες αναφέρουν πως οι δύο ισχυροί όμιλοι -J&P Άβαξ και Intrakat- ετοιμάζουν κατά πάσα πιθανότατα κοινή κάθοδο και για νέο διαγωνισμό, ενδεχομένως και με την συμμετοχή ξένου ομίλου.
Tο ενδιαφέρον είναι έντονο την δεδομένη στιγμή, αν και οι ζυμώσεις για «συμμαχίες» συνεχίζονται. H Eλλάκτωρ του ομίλου Mπόμπολα φέρεται να σχεδιάζει συμμετοχή με τη γαλλική Vinci, ενώ μεταξύ των ενδιαφερομένων «φιγουράρουν» και ονόματα μεγάλων ευρωπαϊκών ομίλων, όπως η Zurich Airport, η γαλλική Aeroport De La Cot d’ Azur, κ.ά.
Oι Kινέζοι
Το ενδιαφέρον των Κινέζων της Fosun για το αεροδρόμιο στο Καστέλι,για το οποίο προσφέρουν 750 εκατ. ευρώ δεν ατόνησε καθόλου, μετά την φυσιολογική άρνηση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην απευθείας ανάθεση και διακρατική συμφωνία, όπως ζητούσαν οι Κινέζοι. Η Fosun, σύμφωνα με πληροφορίες, θα συμμετέχει στον διαγωνισμό, από τη στιγμή που η κυβέρνηση στο τεύχος δημοπράτησης έβαλε ανοιχτό το περιθώριο σε όποιον κατασκευαστή θέλει να επεκτείνει τον αεροδιάδρομο από τα 3.200 μέτρα στα 3.800 μέτρα. Οι Κινέζοι θέλουν μεγαλύτερο αεροδιάδρομο για να μετατρέψουν το Καστέλι σε κόμβο για 40 τουλάχιστον ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Ξεκινούν οι απαλλοτριώσεις
Έχοντας θετικά μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων το υπουργείο Ανάπτυξης για την χρηματοδότηση της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι, μετά το «κούρεμα – δώρο στον αεροδιάδρομο και σε άλλες απαιτήσεις των κατασκευαστών, ξεκινά τις απαλλοτριώσεις.
Ο σχεδιασμός προβλέπει εντός των ημερών την εγκατάσταση δύο αναδόχων εταιριών που έχουν αναλάβει την κτηματογράφηση της περιοχής, στα πλαίσια της κατασκευής του αεροδρομίου όσο και των οδικών κόμβων που το συνοδεύουν. Οι εταιρείες έχουν στην διάθεσή τους, τους αεροφωτογραφικούς χάρτες της περιοχής, αφού έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον η αεροφωτογράφηση.
Το Γραφείο Κτηματογράφησης θα εγκατασταθεί σε χώρο που παραχώρησε ο δήμος Μινώα Πεδιάδας, στον οποίο ανήκει το Καστέλι και ο οποίος συμφωνεί με την κατασκευή του αεροδρομίου, παρά τις αντιδράσεις των οικολογικών οργανώσεων και ομάδων κατοίκων. Αρχικά θα γίνει ενημέρωση των ιδιοκτητών των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν, για τα νέα δεδομένα (του μικρότερου μήκους του αεροδρομίου, δηλαδή), αλλά και για την προσπάθεια να οριστούν τέτοιες τιμές των απαλλοτριώσεων από τα δικαστήρια ώστε να ικανοποιούν τους κατοίκους.
Στόχο του Γραφείου Κτηματογράφησης αποτελεί να είναι έτοιμα όλα τα κτηματολογικά υπόβαθρα μέχρι την άνοιξη του 2014 για να κηρυχθούν οι απαλλοτριώσεις