Ολοκληρώθηκε η τέταρτη φάση για την ενοποίηση των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών, σύμφωνα με το οποίο την 1η Σεπτεμβρίου αναστέλλεται η λειτουργία των τελευταίων 14 ΔΟΥ σε νησιωτικές περιοχές της χώρας.
Οι 14 ΔΟΥ που αναστέλλεται η λειτουργία τους είναι οι εξής:
1. ΑΓIOΣ ΚΗΡΥΚΟΣ
2. ΑΙΓΙΝΑ
3. ΑΝΔΡΟΣ
4. ΚΑΛΥΜΝΟΣ
5. ΚΑΡΠΑΘΟΣ
6. ΚΕΑ
7. ΛΗΜΝΟΣ
8. ΜΗΛΟΣ
9. ΠΟΡΟΣ
10. ΣΚΙΑΘΟΣ
11. ΣΚΟΠΕΛΟΣ
12. ΣΠΕΤΣΕΣ
13. ΤΗΝΟΣ
14. ΥΔΡΑ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, με τον τρόπο αυτό θα εκπληρωθεί η μνημονιακή υποχρέωση για λειτουργία 120 ΔΟΥ εντός του 2013, έναντι των 290 ΔΟΥ που λειτουργούσαν το 2011.
Το υπουργείο σημειώνει ότι η επιλογή των ΔΟΥ που παραμένουν εν λειτουργία έγινε αυστηρά βασιζόμενη σε κριτήρια, όπως αποτυπώθηκαν στο Δελτίο Τύπου της 14/01/2013 του ΥΠΟΙΚ και αναλύθηκαν στο σχετικό Πόρισμα της Επιτροπής Ενοποιήσεων ΔΟΥ (Οκτώβριος 2012), τα οποία εν συντομία ήταν οικονομικά (ήτοι τα έσοδα που συνέλεξαν οι Εφορίες κατά το 2011) και διοικητικά (έτσι ώστε κάθε Νομός να έχει τουλάχιστον 1 ΔΟΥ εν λειτουργία).
Πρέπει να σημειωθεί πως ειδικά για τους 2 Νομούς της χώρας που διαθέτουν ευρύ νησιωτικά συμπλέγματα, λήφθηκε μέριμνα ώστε να παραμείνουν σε λειτουργία 5 ΔΟΥ στις Κυκλάδες και 2 ΔΟΥ στα Δωδεκάνησα, σε αντίθεση με την πλειονότητα των Νομών της χώρας, όπου πλέον λειτουργεί μόνο 1 ΔΟΥ. Η απόφαση αυτή έγινε λαμβάνοντας υπόψη τη νησιωτικότητα, καθώς και το άρθρο 101 (παράγραφοι 2 και 3) του Ελληνικού Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο: «…ο νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών».
Σε κάθε μια από αυτές τις ΔΟΥ που αναστέλλεται η λειτουργία τους, ιδρύεται ένα Γραφείο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ), το οποίο λειτουργεί ως ένα Φορολογικό ΚΕΠ. Τα ΓΕΦ στεγάζονται σε κτήρια των ΟΤΑ, ώστε να επιτευχθούν συνέργειες και να ελαχιστοποιηθεί το κόστος λειτουργίας τους. Στα ΓΕΦ οι πολίτες μπορούν να διεκπεραιώνουν κάθε εργασία, για την οποία προσέρχονταν μέχρι σήμερα στις ΔΟΥ. Ήδη λειτουργούν τέτοια ΓΕΦ σε αρκετές πόλεις πανελλαδικώς, καλύπτοντας τις ανάγκες των πολιτών.
Παράλληλα, ολοκληρώνονται οι διοικητικές ρυθμίσεις έτσι ώστε οι πολίτες να μην υποχρεώνονται πλέον να προσέρχονται στις Εφορίες για διενέργεια φορολογικών εργασιών. Ήδη το Υπουργείο Οικονομικών έχει προβεί σε ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών στο πλαίσιο του TAXISnet, παρέχοντας ολοένα και περισσότερες υπηρεσίες στους πολίτες μέσω διαδικτύου (www.taxisnet.gr), ενώ και νέες υπηρεσίες θα ενεργοποιηθούν στο άμεσο προσεχές διάστημα. Παράλληλα συνεχίζονται οι εργασίες με στόχο μέχρι τέλος του 2013 να είναι εφικτή η διεκπεραίωση όλων των πληρωμών που διενεργούνταν στις ΔΟΥ αποκλειστικά στις Τράπεζες, έτσι ώστε να καταργηθούν τα ταμεία από τις ΔΟΥ και συνεπώς να εξαλειφθεί η υποχρέωση των πολιτών να προσέρχονται στις ΔΟΥ για διεκπεραίωση πληρωμών.