Στις Βρυξέλλες θα βρεθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με στόχο να ολοκληρωθούν σύντομα τα πολύμηνα παζάρια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων.
Όλα δείχνουν, πάντως, πως δύσκολα θα τηρηθεί η κυβερνητική δέσμευση για ταυτόχρονη κατάθεση, σε ενιαίο σχέδιο νόμου, των νέων συμβάσεων παραχώρησης στη Βουλή, αφού οι διαπραγματεύσεις με εργολάβους και τράπεζες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ανάλογα με το έργο.
Περισσότερο προχωρημένες είναι οι συζητήσεις για Ολυμπία Οδό και για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί, ενώ πιο πίσω βρίσκονται η Ιονία Οδός και ο Άξονας Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).
Γι’ αυτό θεωρείται πιθανό να κατατεθούν οι αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης με διαφορετικά σχέδια νόμου προκειμένου να ξεκινήσουν τα βαλτωμένα έργα και να αρχίσει η ροή των κοινοτικών κονδυλίων και των χρημάτων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η τελευταία έχει συμφωνήσει με το δημόσιο για την παραχώρηση δανείου 652 εκατ. ευρώ, αλλά τα πρώτα χρήματα θα εκταμιευθούν όταν παρουσιαστεί και η πρώτη αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης.
Στις Βρυξέλλες εξετάζουν σειρά θεμάτων που συνδέονται με τους οδικούς άξονες και κυρίως την πιθανότητα παράνομων κρατικών ενισχύσεων, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα και ο αρμόδιος επίτροπος Γιόχανες Χαν. Ο ίδιος, πάντως, είχε υποστηρίξει πως οι οδικοί άξονες είναι βιώσιμοι και πως είναι θέμα χρόνου οι τελικές εγκρίσεις. Από τότε, όμως, πέρασαν αρκετές εβδομάδες, διαψεύστηκαν οι πρόχειρες προβλέψεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και ο Μιχ. Χρυσοχοΐδης κρατά χαμηλούς τόνους.
Από την πρώτη στιγμή έχει υποστηρίξει πως η επανεκκίνηση των οδικών έργων θα γίνει προς το τέλος του φθινοπώρου ή προς το τέλος του χρόνου. Γνωρίζει πως ακόμα και αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δώσει το πράσινο φως (άραγε για όλους τους οδικούς άξονες;) εντός των ημερών, δηλαδή κατά την επίσκεψή του, θα χρειαστούν οι τελικές εγκρίσεις από τις τράπεζες ώστε να ολοκληρωθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο.
Στη συνέχεια, αφού γραφτούν τα τελικά κείμενα των νέων συμβάσεων παραχώρησης, θα πρέπει να εγκριθούν από τη Βουλή και να ξεκινήσει η ροή χρηματοδότησης.
Παρά τις εξαγγελίες του τότε αρμόδιου υπουργού Κ. Χατζηδάκη, σύμφωνα με τις οποίες τα έργα έχουν ξεκινήσει, ελάχιστες είναι οι εργασίες που εκτελούνται (κυρίως σε Ολυμπία Οδό και Μαλιακό – Κλειδί).
Όπως έχουν εξηγήσει από την πρώτη στιγμή οι διοικήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών, για να υπάρξει ουσιαστική επανεκκίνηση των εργασιών απαιτείται ουσιαστική επανεκκίνηση της χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Μόνο τότε θα ανοίξουν τα εργοτάξια στους οδικούς άξονες, που έχουν παγώσει από τα τέλη του 2010.