Σειρά προτάσεων για την εξασφάλιση της διαφάνειας στις τιμές καταθέτει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
«Η χρήση μηχανισμών σύγκρισης είναι απαραίτητη για τη διαφάνεια των τιμών. Ενδυνάμωση των ελέγχων για μη αδειοδοτημένες δραστηριότητες μπορεί να επιτευχθεί με την δημιουργία περιφερειακής επιτροπής ανταγωνισμού στα τοπικά Επιμελητήρια. Ταυτόχρονα, σημαντική ενέργεια θα αποτελέσει η δημιουργία 13 Δημοπρατηρίων σε κάθε Περιφέρεια και η επανασύσταση και επαναλειτουργία του Χρηματιστήριου Εμπορευμάτων και Ναυτιλιακών αξιών», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ΕΣΕΕ στο πλαίσιο του διαλόγου που έχει ξεκινήσει η Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για το σχεδιασμό της Προγραμματικής Περιόδου 2014 – 2020, θέτοντας για το εμπόριο ορισμένες κύριες κατευθύνσεις – άξονες πολιτικής.
Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι η ενημέρωση των καταναλωτών και η σήμανση είναι θέματα υψίστου ενδιαφέροντος για τον τομέα του εμπορίου. Η σήμανση είναι ένα μέσο για την παροχή ακριβών και επαληθεύσιμων πληροφοριών στους καταναλωτές. Η υποχρεωτική επισήμανση χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο για επικοινωνία σε θέματα διατροφής, υγείας, ασφάλειας, χώρα προέλευσης, περιβάλλον, συστατικά, ενέργειας, κλπ αλλά εκτιμά ότι για να καθοριστεί ποιες πληροφορίες είναι απαραίτητες και ποιές θα πρέπει να εμφανίζονται στη συσκευασία, πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ του «nice to know» (εθελοντική) και «ανάγκη να γνωρίζουν» (υποχρεωτικές πληροφορίες).
Ακόμη, σημειώνει ότι η ενημέρωση για τις τιμές μέσω Ιστοσελίδων δεν θα πρέπει να καλλιεργηθεί τεχνητά σε κεντρικό επίπεδο αλλά πρακτικά σε περιφερειακό επίπεδο. Οι Ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών μπορούν να ωφελήσουν τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις σε συγκεκριμένες οικονομικές περιοχές, αλλά αντίθετα όμως και οι συγκεντρωτικές συγκρίσεις τιμών μπορούν ταυτόχρονα να επηρεάσουν την αγορά λανθασμένα απορρίπτοντας την ποιότητα ως βασικό συντελεστή μιας αγοράς.
Οι αρχικές εξειδικευμένες προτάσεις και κυριότερες στοχευμένες ενέργειες της ΕΣΕΕ είναι οι παρακάτω:
– Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου -ΑΚΕ στο πλαίσιο μιας ενιαίας πολιτικής ανάδειξης του παραδοσιακού εμπορικού κέντρου κάθε πόλης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Τέτοιες ενέργειες αναφέρονται ενδεικτικά:
• Ενέργειες χωροθέτησης και χαρτογράφησης των εμπορικών κέντρων σε συνδυασμό με τη δημιουργία σχετικών υποδομών.
• Οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ, π.χ. ενιαία κάρτα αγορών καταναλωτή (loyalty schemes) με πόντους αγορών ή και εκπτώσεις (στην οποία θα συμμετέχουν εμπορικά καταστήματα, καφετέριες, επιχειρήσεις στάθμευσης, παιδότοποι, κλπ).
• Οργανωμένη και συστηματική προώθηση / προβολή / επικοινωνία των επιχειρήσεων της εμπορικής περιοχής που συμμετέχουν στη δράση.
• Δραστηριότητες που συνδυάζουν το αγοραστικό όφελος με την ψυχαγωγία με πολιτιστικό / κοινωνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα (π.χ. street events, social events).
Η υλοποίηση και ο συντονισμός των ενεργειών αυτών θα γίνεται από τους οικείους Εμπορικούς Συλλόγους, με την ενεργή συμμετοχή των Δήμων, των Περιφερειακών Ενοτήτων και των επιχειρήσεων της κάθε περιοχής.
– Χονδρεμπορικά και εξαγωγικά πάρκα στους τομείς:
α) τροφίμων με ονομασία προέλευσης,
β) άλλων ειδών με άξονα την ποιότητα.
– Δημιουργία Εμπορικών Ζωνών στις τοπικές αγορές για την ανάπτυξη υποδομών που βοηθούν την κατανάλωση, την μεταφορά και την διανομή προϊόντων μπορούν να δημιουργήσουν εμπορικές ζώνες και να καθορίσουν την Εμπορική Χωροταξία σε κάθε περιφέρεια. Η δημιουργία τοπικών οικοσυστημάτων για μικρές εμπορικές επιχειρήσεις (τύπου θερμοκοιτίδων) μπορεί βοηθήσει στην επιχειρηματική τους ενδυνάμωση και γνώση.
– Η χρήση μηχανισμών σύγκρισης είναι απαραίτητη για τη διαφάνεια των τιμών. Ενδυνάμωση των ελέγχων για μη αδειοδοτημένες δραστηριότητες μπορεί να επιτευχθεί με την δημιουργία περιφερειακής επιτροπής ανταγωνισμού στα τοπικά Επιμελητήρια. Ταυτόχρονα σημαντική ενέργεια θα αποτελέσει η δημιουργία 13 Δημοπρατηρίων σε κάθε Περιφέρεια και η επανασύσταση και επαναλειτουργία του Χρηματιστήριου Εμπορευμάτων και Ναυτιλιακών αξιών.
– Δημιουργία μέτρων για την υποστήριξη αγοράς σύγχρονου εξοπλισμού λειτουργίας και ελέγχου στις νέες επιχειρήσεις για την προώθηση της ποιότητας, του brand name και της έξυπνης συσκευασίας.
– Υποστήριξη της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων του κλάδου μέσα από δημιουργία συστάδων συνεργαζόμενων εξωστρεφών επιχειρήσεων για τη συμμετοχή τους σε εξαγωγικές δραστηριότητες. Μετατροπή των μικροεισαγωγέων σε μικροεξαγωγείς μέσω της δράσης «η Ελλάδα σπίτι σας».
– Συσχέτιση του λιανεμπορίου με τον τουρισμό και τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες για δημιουργία νέων τουριστικών εμπορικών αγορών σε κάθε προορισμό. Ανάπτυξη vouchers τουριστών για κάθε τοπική αγορά και αξιοποίηση των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων.
– Οι πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την αύξηση των μικρο-εξαγωγικών δραστηριοτήτων πρέπει να λαμβάνονται με βάση μια ολιστική αξιολόγηση όλων των σχετικών παραγόντων, όπως ζήτηση των καταναλωτών, τα δικαιώματα των καταναλωτών, νομικές και φορολογικές υποχρεώσεις. Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για το μέλλον του τομέα του εμπορίου. Το ελληνικό εμπόριο σήμερα δεν είναι σε θέση να κάνει πλήρη χρήση των δυνατοτήτων του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτό παρεμποδίζεται από δύο νομικά και πρακτικά ζητήματα.
– Ανάλογα με τον τύπο του προϊόντος και την τιμή που αγοράζονται, ο καταναλωτής αποφασίζει ποιο κανάλι διανομής θα χρησιμοποιεί στο διασυνοριακό εμπόριο.
Η ΕΣΕΕ υπογραμμίζει ότι στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου υπάρχουν αρκετές και σοβαρές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μιας ελληνικής εμπορικής πολιτικής.
«Σκοπός δεν είναι απλώς να επεκταθεί η κατανάλωση στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, αλλά και να παρέχεται μια αναλογική, πρακτική προσέγγιση στο πλαίσιο της στρατηγικής της Λισαβόνας. Ο στόχος μας, λοιπόν, δεν πρέπει να είναι η πρόσθεση νέων βαρών και νέων κανόνων, εκτός εάν δικαιολογούνται αντικειμενικά, αλλά να δοθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις» καταλήγει η ΕΣΕΕ.