Η απελευθέρωση των οδικών επιβατικών μεταφορών θα φέρει «φθηνότερο εισιτήριο, περισσότερη δικαιοσύνη και καλύτερο ανταγωνισμό» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, όπου παρουσίασε τις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου «Δημόσιες Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές Επιβατών-Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις», η συζήτηση του οποίου ξεκινά αύριο στη Βουλή.
Σκοπός των διατάξεων του σχεδίου νόμου είναι η αποτελεσματικότερη οργάνωση του δικτύου των δημοσίων υπεραστικών οδικών μεταφορών επιβατών, η αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, η διασφάλιση του χαμηλότερου δυνατού κόστους για τον επιβάτη, στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού, η διασφάλιση της πλήρους γεωγραφικής κάλυψης των μεταφορικών αναγκών κάθε περιφερειακής ενότητας, η ενίσχυση της διαφάνειας στην ανάθεση μεταφορικού έργου και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις μεταφορές.
Σύμφωνα με τη διαδικασία, θα δημιουργηθούν τρεις τύποι γραμμών: γραμμές αποκλειστικού μεταφορικού έργου, άγονες γραμμές, στις οποίες θα υπάρχει αποκλειστικότητα του μεταφορικού έργου αλλά και κρατική επιδότηση, και ελεύθερες γραμμές χωρίς προκήρυξη.
Ο σχεδιασμός των γραμμών θα γίνεται από τις περιφέρειες, αλλά τις αποφάσεις γι αυτές θα λάβει η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ). Στο σχέδιο νόμου περιέχονται και άλλες διατάξεις, όπως η αυστηροποίηση σε κακουργηματικό βαθμό της κλοπής και της δολιοφθοράς του σιδηροδρομικού υλικού, οι επενδύσεις τρίτων στην Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, η έκδοση αδειών για επιβατηγά αυτοκίνητα που θα εκτελούν ένα ειδικό μεταφορικό έργο (αφορά τους ιδιοκτήτες κατόχους ταξί) και η ρύθμιση του καθεστώτος εγκαταστάσεων πρατηρίων αερίων καυσίμων και συνεργείων οχημάτων αερίων καυσίμων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ιδιοκτητών οχημάτων αερίων καυσίμων.
Ανοιχτό είναι το θέμα της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες. Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοϊδη, γίνεται προσπάθεια να μην αυξηθεί το εισιτήριο, όπως προβλέπεται στο μεσοπρόθεσμο. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός ανέφερε ότι είναι πολύ χαμηλή η τιμή του εισιτηρίου και πολύ υψηλή η επιδότηση που λαμβάνει σήμερα ο ΟΑΣΘ. Επίσης, αναφορικά με την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, ο υπουργός, επανέλαβε ότι πρόκειται για μεγάλη και υψηλή προτεραιότητα.